Wiosenne przebudzenie.
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzisiaj proponujemy działania literackie połączone z muzyką klasyczną
23.03.2020
Temat tygodnia: „Wiosenne przebudzenie”
Temat dnia: „Oznaki wiosny”.
Cel ogólny:
· rozwijanie zainteresowania dźwiękami muzyki klasycznej,
· stwarzanie warunków do kontaktu z przyrodą,
· wzbudzanie zainteresowania wiosenną przyrodą (obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
· rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej,
· nauka wiersza
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
· rozwijanie łączenia ruchu z muzyką
· malowanie farbami
Cele
operacyjne (dziecko):
· czerpie radość ze wspólnego dotyku podczas masażu
· słucha wiersza
· potrafi opowiedzieć treść wiersza, potrafi powiedzieć jaką mamy porę roku
· naśladuje odgłosy padającego deszczu i wiatru
· wyraża muzykę ruchem
· maluje farbami
Pomoce/ środki dydaktyczne: Wiersz L. Wiszniewski „ Pączki na drzewach” , E.
Grieg „Przebudzenie”, kolorowe w tonacji wiosennej wstążki, np. z bibuły,
farby, pędzle. Jeżeli nie macie bibułu, zróbcie takie
paski razem z dzieckiem, np. pasek z kartki pomalować farbą.
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Wykonajcie razem z dziećmi powitalny masażyk
IDZIE PANI, WIETRZYK WIEJE
Idzie pani: tup, tup, tup,
[Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy
opuszkami palców wskazujących]
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
[delikatnie stukamy zgiętym palcem]
skacze dziecko: hop, hop, hop,
[naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]
żaba robi długi skok.
[z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
[dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
[delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
[Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]
a grad w szyby łup, łup, łup.
[lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]
Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]
wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]
pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]
Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]
2. A teraz przeczytajcie treść wiersza:
PĄCZKI NA DRZEWACH aut. Ludwik Wiszniewski
Deszczyk popadał,
słonko przygrzało,
patrzcie, o! patrzcie,
co to się stało!
Idzie wiosenka,
podnosi rączki
i do gałązek
przyczepia pączki
Jest już ich dużo,
jest ich tysiące,
wiatr je kołysze,
ogrzewa słońce.
Wiatr je kołysze
w tę i w tę stronę -
wnet się rozwiną
w listki zielone.
1. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści wiersza, wymieńcie razem z dzieckiem pory roku, policzcie ile ich jest? Zapytajcie dziecko o jakiej porze roku jest mowa w wierszu? A teraz razem z dzieckiem obejrzyjcie , wsłuchując się w muzykę ( F. Chopin Walc wiosenny), poniższą prezentację. Niech dziecko nazywa co się dzieje w filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs
2. Ponownie włączcie muzykę. Możecie nadmienić, że przyroda inspiruje do tworzenia rożnych dzieł sztuki, np.: muzyki i właśnie ten utwór jest zainspirowany wiosną, nadmieńcie również o kompozytorze.( F. Chopin- polski kompozytor)
3. A teraz pobawcie się z dzieckiem w pierwsze, wiosenne kwiaty i ich przebudzenie. Pobudzajcie dziecko do ruchu i improwizacji ruchowej, razem możecie poruszać się do muzyki, wykorzystując kolorowe paski bibuły. Niech muzyka Was prowadzi.
4. Teraz powtórzcie treść wiersza, wykonując odpowiednie ruchy, niech dziecko próbuje mówić i pokazywać- to dobre ćwiczenie na koordynację słowno-ruchową.
5. Na koniec dajcie dziecku kolorowe farby, wykonajcie wspólnie obraz do muzyki F. Chopin „Spring Waltz”
Miłego, wiosennego dnia:)
6. Pączki na drzewach
7.
8. Deszczyk popadał,
9. słonko przygrzało,
10. patrzcie, o! patrzcie,
11. co to się stało!
12.
13. Idzie wiosenka,
14. podnosi rączki
15. i do gałązek
16. przyczepia pączki
17.
18. Jest już ich dużo,
19. jest ich tysiące,
20. wiatr je kołysze,
21. ogrzewa słońce.
22.
23. Wiatr je kołysze
24. w tę i w tę stronę -
25. wnet się rozwiną