Wiosenne przebudzenie.

Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

Na dzisiaj  proponujemy działania literackie  połączone  z muzyką klasyczną

23.03.2020
Temat tygodnia: „Wiosenne przebudzenie”

Temat dnia: „Oznaki wiosny”.
Cel ogólny:

·        rozwijanie zainteresowania dźwiękami muzyki klasycznej,

·        stwarzanie warunków do kontaktu z przyrodą,

·        wzbudzanie zainteresowania wiosenną przyrodą (obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny

·        rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej,

·         nauka wiersza

·        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

·        rozwijanie łączenia ruchu z muzyką

·        malowanie farbami

Cele

 

 

operacyjne (dziecko):
 

·        czerpie radość ze wspólnego dotyku podczas masażu

·         słucha wiersza

·        potrafi opowiedzieć treść wiersza, potrafi powiedzieć jaką mamy porę roku

·         naśladuje odgłosy padającego deszczu i wiatru

·        wyraża muzykę ruchem

·        maluje farbami


Pomoce/ środki dydaktyczne: Wiersz L. Wiszniewski „ Pączki na drzewach” , E. Grieg „Przebudzenie”, kolorowe w tonacji wiosennej wstążki, np. z bibuły, farby, pędzle. Jeżeli nie macie bibułu, zróbcie takie paski razem z dzieckiem, np. pasek z kartki pomalować farbą.

 

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Wykonajcie razem z dziećmi powitalny masażyk

IDZIE PANI, WIETRZYK WIEJE
Idzie pani: tup, tup, tup,
[Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
[delikatnie stukamy zgiętym palcem]
skacze dziecko: hop, hop, hop,
[naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]
żaba robi długi skok.
[z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
[dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
[delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
[Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]
a grad w szyby łup, łup, łup.
[lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]
Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]
wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]
pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]
Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

 

2.    A teraz przeczytajcie treść wiersza:

PĄCZKI NA DRZEWACH  aut. Ludwik Wiszniewski

 

          Deszczyk popadał,

          słonko przygrzało,

          patrzcie, o! patrzcie,

          co to się stało!

 

                        Idzie wiosenka,

                        podnosi rączki

                        i do gałązek

                        przyczepia pączki

 

           Jest już ich dużo,

            jest ich tysiące,

            wiatr je kołysze,

            ogrzewa słońce.

 

                        Wiatr je kołysze

                        w tę i w tę stronę -

                        wnet się rozwiną

                        w listki zielone.

 

1.     Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści wiersza, wymieńcie razem z dzieckiem pory roku, policzcie ile ich jest? Zapytajcie dziecko o jakiej porze roku jest mowa w wierszu?  A teraz razem z dzieckiem obejrzyjcie , wsłuchując się w muzykę ( F. Chopin Walc wiosenny), poniższą prezentację. Niech dziecko nazywa co się dzieje w filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs

 

2.    Ponownie włączcie muzykę. Możecie nadmienić, że przyroda inspiruje do tworzenia rożnych dzieł sztuki, np.: muzyki i właśnie ten utwór jest zainspirowany wiosną, nadmieńcie również o kompozytorze.( F. Chopin- polski kompozytor)

3.    A teraz pobawcie się z dzieckiem w pierwsze, wiosenne kwiaty i ich przebudzenie.  Pobudzajcie dziecko do ruchu i improwizacji ruchowej, razem możecie poruszać się do muzyki, wykorzystując kolorowe paski bibuły. Niech muzyka Was prowadzi.

4.    Teraz powtórzcie treść wiersza, wykonując odpowiednie ruchy, niech dziecko próbuje mówić i pokazywać- to dobre ćwiczenie na koordynację słowno-ruchową.

5.    Na koniec dajcie dziecku kolorowe farby, wykonajcie wspólnie obraz do muzyki F. Chopin „Spring Waltz”

Miłego, wiosennego  dnia:)

 

6.     Pączki na drzewach

7.      

8.               Deszczyk popadał,

9.               słonko przygrzało,

10.           patrzcie, o! patrzcie,

11.           co to się stało!

12.  

13.                         Idzie wiosenka,

14.                         podnosi rączki

15.                         i do gałązek

16.                         przyczepia pączki

17.  

18.            Jest już ich dużo,

19.             jest ich tysiące,

20.             wiatr je kołysze,

21.             ogrzewa słońce.

22.  

23.                         Wiatr je kołysze

24.                         w tę i w tę stronę -

25.                         wnet się rozwiną