Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
W związku z zaistniałą sytuacją związaną z zawieszeniem placówek oświatowych chciałybyśmy zaproponować pomysł na jutrzejszy dzień do pracy w domu, który jest zgodny z naszym planem miesięcznym w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Proponujemy, aby włączyła się w tą pracę cała rodzinka. Niech ten czas będzie wesoły i twórczy.:)
18.03.2020
Temat tygodnia: „W marcu, jak w garncu”
Temat dnia: „Marcowa
pogoda”.
Cel ogólny:
• zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w
przyrodzie.
Cele operacyjne (dziecko):
• potrafi inscenizować ruchem treść opowiadania
• potrafi wyjaśnić znaczenie przysłowia ,,W marcu jak w garncu”;
• rozwiązuje zagadki słowne
• naśladuje odgłosy padającego deszczu i wiatru
• wyraża muzykę ruchem;
• potrafi wykonać pracę plastyczną- ćwiczy sprawnośc manualną
Pomoce/ środki dydaktyczne: Opowiadanie ,,Marcowy spacer”, garnki, łyżeczki,
łyżki drewniane, narysowany garnek format A3 , obrazki zjawisk
atmosferycznych, piosenka „Kasza marcowa” https://www.youtube.com/watch?v=mSGgJIbdWO8
Zadania dla dzieci i
rodziców:
1. Przeczytajcie dziecku opowiadanie, niech uważnie wysłucha, a następnie
wymyślcie ruchy do jego teści, wspólnie naśladując.
Opowieść ruchowa „Marcowy
spacer”.
Pewnego dnia Ola wyjrzała przez okno. Pomyślała, jaka piękna pogoda, chyba
wybiorę się na spacer”. Na dworze świeciło słońce, a niektóre dzieci zaczęły
jeździć na rowerkach. Ubrała czapkę, kurtkę i postanowiła
pójść do parku. Spacerując oglądała pąki na drzewach, zieleniącą się trawkę.
Rozpięła kurtkę, zdjęła czapkę, bo było jej ciepło. Nagle, w oddali zauważyła
ciemną chmurę na niebie. Och, chyba będzie padało. Lepiej wrócę do domu.
Poczuła jak zaczyna wiać coraz silniejszy wiatr. Chciała nałożyć czapkę, ale
wiatr zerwał ją
z głowy dziewczynki. Poczuła też mokre krople na twarzy. Postanowiła wracać,
gdyż chmury były coraz ciemniejsze a wiatr coraz silniejszy. Po powrocie do
domu, usiadła przy oknie
i obserwowała. To padał deszcz, to śnieg, wiatr przeganiał chmury zza których
zaglądało słoneczko. Tak na zmianę, raz to raz tamto. Tyle wydarzyło się w
ciągu dzisiejszego dnia.
No cóż, w marcu jak w garncu, pomyślała Ola.
2. Następnie powtórzcie z dzieckiem kilkukrotnie przysłowie dodając do
wymawianego tekstu ruch, np.:
W marcu- klasnięcie 2X
Jak w garncu- tupnięcie 2X
To świetne ćwiczenie na koordynację słowno – ruchową
Możecie zmieniać i modyfikować ruchy.
3. A teraz stwórzcie do przysłowia muzykę, wykorzystując co macie pod ręką, np.: garnki, łyżeczki, drewniane łyżki, itp.
Możecie podzielić się na role, np.: dziecko mówi- rodzic gra i na zmianę.
4. Zadajcie zagadki
dziecku
Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają.
A gdy przyjdzie pod parasol się chowają. (deszcz)
To mała gwiazdka, biała, niewielka.
Chuchniesz, zostanie wody kropelka. (śnieg)
Szumi, świszcze, zagarnia liście.
Czasem deszczem nas opryśnie. (wiatr)
3. A teraz naśladujcie wraz z dzieckiem odgłosy
• padającego deszczu
(poruszanie palcami u rąk przenoszonych z góry na dół),
• wiejącego wiatru (wymawianie w sposób ciągły głoski sz). (głośno i cicho)
4. Kiedy już poćwiczymy nasz aparat artykulacyjny i ruchowy możemy wykonać pracę plastyczną. Na przygotowaną powierzchnię garnka naklejamy wraz z dziećmi przygotowane elementy związane ze zjawiskami atmosferycznymi, dodatkowo możemy zaproponować dziecku wydzieranie kuleczek z bibuły, imitujące śnieg, czy deszcz, itp.
„Marcowy garnek pełen niespodzianek”. Podczas wykonywania pracy plastycznej możecie posłuchać piosenki pt:
„Kasza marcowa” https://www.youtube.com/watch?v=mSGgJIbdWO8
1. Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:
ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.
2. Lalki ją jedzą i nie grymaszą,
kiedy je karmię marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją jedzą, więc chyba tak.
8. Na koniec poruszajcie się trochę.
Zabawa
orientacyjno-porządkowa „Świeci słońce – pada deszcz”.
Dzieci na hasło: „Świeci słońce” - spacerują, a gdy usłyszą hasło: „Pada
deszcz” – przykucają
Wesołej pracyJ.
Drodzy Rodzice.!
Wykorzystajmy ten wspólny czas na naukę
poprzez zabawę. Zróbmy coś dobrego i kreatywnego. Na chwilę zabierzmy dzieciom
dostęp do multimediów w zamian za bliskość i radość tworzenia. Dla chętnych
rodziców (rodzeństwa) oraz dzieciaczków proponujemy zabawę z tekstem literackim
J. Brzechwy "Katar". Pobawmy się w aktorów, podzielmy się na role,
nauczmy tekstu literackiego. Wykonajcie razem z dzieckiem pacynkę
"Katarzynkę" i pozostałych bohaterów wiersza. Do wykonania
pacynki wykorzystajmy drewniane łyżki, materiały, butelki PET, skarpety itp.
Stwórzcie inscenizację, nagrajcie ją oraz prześlijcie na przedszkolnego
messengera.
Rodzice i dzieci do dzieła!!!
Nie dajmy się wirusom!!!!
A dla tych niedowiarków, którzy jeszcze nie rozumieją, że zwykły
katar może być przyczyną poważnych chorób oraz, że w tej chwili ważne jest
odizolowanie dzieci i całego społeczeństwa to właśnie ten stary, prosty tekst
powinien to uzmysłowić.
Katar J. Brzechwa
Spotkał katar Katarzynę -
A
- psik!
Katarzyna
pod pierzynę -
A
- psik!
Sprowadzono
wnet doktora -
A
- psik!
"Pani
jest na katar chora" -
A
- psik!
Terpentyną
grzbiet jej natarł -
A
- psik!
A
po chwili sam miał katar -
A
- psik!
Poszedł
doktor do rejenta -
A
- psik!
A
to właśnie były święta -
A
- psik!
Stoi
flaków pełna micha -
A
- psik!
A
już rejent w michę kicha -
A
- psik!
Od
rejenta poszło dalej -
A
- psik!
Bo
się goście pokichali -
A
- psik!
Od
tych gości ich znów goście -
A
- psik!
Że
dudniło jak na moście -
A
- psik!
Przed
godziną jedenastą -
A
- psik!
Już
kichało całe miasto -
A
- psik!
Aż
zabrakło terpentyny -
A
- psik!
Z
winy jednej Katarzyny -
A
- psik!