ODDECH MA ZNACZENIE

        Umiejętność prawidłowego oddychania jest niezwykle ważna nie tylko dlatego, że z każdym oddechem dostarczamy komórkom naszego ciała cennego tlenu lecz prawidłowe oddychanie umożliwia rozwój aparatu artykulacyjnego i przyśpiesza efekty prowadzonej terapii logopedycznej.  Prawidłowe oddychanie  ( w trakcie dnia ale także podczas snu) powinno odbywać się torem nosowym.  Zaburzenia oddychania  (ciągłe oddychanie ustami, przerośnięty migdał, skrzywiona przegroda nosowa, przedłużające się infekcje górnych dróg oddechowych) niekorzystnie wpływają na pracę aparatu mowy i przyczyniają się do powstawania wad wymowy.  Oddychając ustami dziecko często nie kontroluje pracy języka co prowadzi do kłopotów z pionizacją tak potrzebną przy artykulacji głosek sz,ż, cz, dż,l, r . Osłabienie języka i przesunięcie go do przodu sprzyja także powstawaniu wad zgryzu.

W trakcie mówienia najczęściej wdychamy powietrze ustami a wydychamy nosem lub ustami. Dzieci  w wieku przedszkolnym często mają problem z prawidłowym oddychaniem (zwłaszcza te młodsze). Dlatego ich mowa jest często niewyraźna  (nawet jeśli prawidłowo wymawiają wszystkie głoski) – szybka lub bardzo wolna, nie zawsze płynna, często dzieci także „połykają” sylaby, mówią za głośno lub za cicho. Ćwiczenia oddechowe mają na celu poprawienie dziecięcego oddychania i skoordynowanie go z mową. Głównym celem ćwiczeń oddechowych jest poszerzenie pojemności płuc,wzmocnienie mięśni oddechowych, rozróżnianie fazy wdechu i wydechu i wydłużenie jej – dostosowanie długości wydechu do długości wypowiedzi, koordynacja oddychania z mową, mówienie na wydechu.

 

PRZYKŁDOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE, KTÓRE MOŻESZ WYKONAĆ W DOMU Z DZIECKIEM:

ü  Dmuchanie na gorącą zupę, zamarzniętą szybę,  chuchanie na złączone dłonie

ü  Wąchanie przypraw w domu, różnych innych zapachów

ü  Wąchanie kwiatów na łące, w kwiaciarni

ü  Zdmuchiwanie z dłoni płatków śniegu, piórek, listków, kulki waty…

ü  Nadmuchiwanie balonów (bardzo trudne dla najmłodszych)

ü  Puszczanie baniek mydlanych

ü  Dmuchanie na wiatraczki

ü  Nabranie powietrza nosem, (zamknięta buzia) i wydech z wypowiadaniem głoski „f”

ü  Dmuchanie na płomień świecy raz lekko (aby jej na zgasić), raz mocno

ü  Gwizdanie w gwizdek sportowy

ü  Dmuchnie na pasek papieru lub lekkie papierowe elementy na nitce

ü  Dmuchanie w piłeczkę pingpongową

ü  Liczenie na jednym wydechu 1,2,3,4,5…..

ü  Przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą słomki

 

 

Rodzicu - pamiętaj!

·         Zwracaj uwagę na to, jak oddycha twoje dziecko – jeśli często ma otwartą buzię przypominaj mu o jej zamykaniu i oddychaniu nosem

·         Zwracaj uwagę, jeśli infekcje dziecka powtarzają się często-  warto o kontakt z laryngologiem

·         Przypominaj dziecku o wydmuchaniu nosa – zatkany nos uniemożliwia prawidłowy oddech i sprzyja niedotlenieniu mózgu

 

Zebrała i opracowała-  K. Flak

 

 

 

Bibliografia:

Demelowa G. Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 1987

Emiluta- Royza D. wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPPP MEN, Warszawa 1994

Kwiecień K. Bliżej Przedszkola 12.195/2017