Propozycja zajęć z zakresu edukacji matematycznej prowadzonych w grupie

dzieci 5 – 6 letnich „Bystrzaki” i „Odkrywcy”

Temat: Matematyka jest ciekawa – kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowania na palcach i innych zbiorach zastępczych.                  

Cele główne:

  • Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
  • Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
  • Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
  • Przypomnienie i utrwalenie poznanych liter.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
  • Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą.
  • Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
  • Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
  • Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym.
  • Potrafi rozpoznać cyfry i litery i odczytywać je.
  • Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
  • Współdziała i wymienia informacje.

Środki dydaktyczne: koc, duża obręcz,  groch, koperta z cyframi 1- 9 , kubek, kolorowe guziki, klamerki do bielizny, trójkąt, magnetofon, płyta CD, sylwety motyla, treść zagadek, kostki do gry, karton ze słoneczkiem i chmurką, farba plakatowa

Przebieg zajęcia:

  1. „Pozdrowienia” – zabawa z kocem. Dziecko z rodzicem trzymają koc, podnosząc go      i opuszczając, witają się okrzykiem „Hej”.
  2. „Witamy swoje palce” – Rodzic mówi rymowankę, a dzieci realizują jej treść

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę 

Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

  1. „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dzieci wysypują z kubka liczmany i liczą.  Kto miał tyle samo, dobrze wykonał zadanie.
    Rodzic  uderza w instrument perkusyjny, a dzieci odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy rodzic uderza w instrument perkusyjny, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków słyszą.
  2. „Głodne gołębie” – zabawa ruchowo – matematyczna. Dziecko maszeruje po kole, trzymając w rękach plastikowy talerz.  Następnie kładzie je przed sobą, to są gniazda. Na środku pokoju na talerzu wysypany jest groch. Gdy gra muzyka „dzieci – gołębie” biegają po pokoju, na przerwę w muzyce podbiegają do dużej obręczy biorą jedno ziarno grochu i zanoszą do swojego gniazda (kółko od sersa). Dziecko ma uzbierać 9 ziaren grochu – przelicza groch i układa z niego cyfrę 9.
  3. „Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klamerek, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania.
  4. „Matematyczne zagadki” – dzieci siedzą na podłodze, rodzic rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Wybrane dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje chmurkę z odpowiednią cyfrą. Rodzic odczytuje zagadkę, dzieci podają odpowiedzi. Następnie dzieci rzucają dwiema kostkami, dodają oczka i przeliczają i podają chmurkę z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki podane przez rodzica.
    1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
    2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
    3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
    4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
    5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
    6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
    7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
    8) Ile to jest razem 3 i 3?
    9) Ile boków ma trójkąt?

5.     „Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację. Dziecko chwyta małżowinę uszną kciuki, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.

6.      Na zakończenie posłuchajcie poniższej piosenki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=AjA2M0hKvAA