EDUKACJA PRZYRODNICZA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5/6 LETNICH
GRUPA ‘ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”
TEMAT: ”Zielnik”- zdrowie z łąk i, pól i drzew.
Cel ogólny:
- zapoznanie dzieci z pojęciem ,,zielnik” oraz popularnymi ziołami i ich właściwościami;
Cele operacyjne: Dziecko:
- zna i umie wyjaśnić pojęcie ,,zielnik”;
- rozpoznaje i nazywa wybrane zioła (mięta, rumianek, dziurawiec, koper...);
- opisuje wygląd roślin, porównuje ich liście, kwiaty;
- ma świadomość oddziaływania wywaru z ziół na organizm człowieka;
- ma świadomość pozytywnego wpływu ziół na wygląd zewnętrzny i zdrowie człowieka;
- rozwija wyobraźnię, nabywa nowe doświadczenia w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.
Pomoce: obrazki, zdjęcia, książka różowa dla 5l; książka miętowa dla 6l; karty pracy, kartki z bloku, kredki, klej, nożyczki, pisak
Przebieg zajęcia:
1.”Zielnik”- to ,,książka”,, w której znajdują się suszone rośliny np. zioła, kwiaty, liście itd. Grzbiety można zszyć zszywaczem lub przewlec wstążkę/ sznurek przez dziurki zrobione dziurkaczem. Zielnik- to też książka drukowana z ilustracjami ziół. Dzisiaj poznamy niektóre zioła, które można znaleźć na łące, w ogrodzie, na polu lub innych miejscach , gdzie rośnie trawa. Zielnik- to także książeczka z narysowanymi i podpisanymi ziołami .
2.”Co to są zioła”- to rośliny, które pomagają leczyć ludzi; są wykorzystywane do produkcji np. kremów, maści, okładów, esencji, syropów, szamponów( np. szampon pokrzywowy; krem rumiankowy, syrop z mniszka, esencja z szałwi). Robione są z nich też herbaty ziołowe. Teraz poznamy zioła bezpieczne dla dzieci:
czystek – wzmacnia odporność dziecka,
kwiat lipy – działa napotnie, wspomaga leczenie przeziębienia
koper włoski –łagodzi ból brzucha, ułatwia trawienie,
mięta – pomaga w skurczach żołądka i jelit,
szałwia – łagodzi ból gardła
3.”Budowa roślin”- rozmowa z Rodzicami na temat wyglądu niektórych ziół (obrazki- korzenie, łodyga, liście, kwiatostan)
4.”Owady na łące”- zabawa ruchowo- logopedyczna - Rodzic proponuje zabawę mówiąc, np. mucha- dziecko biega po dywanie i naśladuje odgłosy: bzzz, bzzz…; konik polny- cyk, cyk, cyk…itd.
5.Praca z książką:
- różowa 5l- s.73- czytanie z Rodzicem nazw zwierząt, roślin, odszukiwanie ich na rysunku; kolorowanie rysunku;
- miętowa 6l- s.76- czytanie samodzielne zdań; rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych; uzupełnianie literami luk w wyrazach.
6.”Mój zielnik”- założenie pierwszej karty zielnika wg własnego projektu do wyboru:
- spacer – szukanie roślin w oparciu o książkę lub obrazki i wykorzystanie ich w zielniku
- projektowanie strony samodzielnie- np. rysowanie ziół, wyklejanie, malowanie
- wykorzystanie proponowanych kolorowanek
Wrotycz
rumianek
Mniszek