SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5/6 LETNICH

GRUPA ‘ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”

TEMAT: „Wiosenna łąka”.

Cele ogólne:

- zapoznanie z mieszkańcami wiosennej łąki

- aktywizowanie myślenia,

- rozwijanie umiejętności liczenia,

- ćwiczenie orientacji przestrzennej- utrwalanie pojęć: na, pod, obok, nad

Cele operacyjne: Dziecko:

- wypowiada się na temat wiosennej łąki

-  nazywa owady, zwierzęta, rośliny

- potrafi dokonać analizy wyglądu owadów

- potrafi przeliczać liczebnikami głównymi w zakresie 10 i więcej

- zna i nazywa kolory występujące na łące

- dzieli słowa na sylaby i głoski

- rozwiązuje zagadki słowne

Pomoce: zagadki, wiersz;  obrazki; książki- różowa (6l); fioletowa cz.4- wszystkie dzieci

Przebieg zajęcia:

1.Zagadka dla dziecka:

Zielony dywan,
na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar
pszczoły, osy i motyle.(łąka)

- Super! Dzisiaj będziemy rozmawiać o łące i o mieszkańcach łąki- posłuchaj uważnie wiersza.

2.„Wiosenna łąka”- Z. Bryła

 

Wiosenna łąka w promieniach słońca
cała zielona jest i kwitnąca.
Pszczoły, motyle nad nią fruwają,
a w trawie świerszcze koncerty grają.

Rosną na łące białe stokrotki,
wierzby nad rzeką pokryły kotki.
Żaby rechoczą, śpiewają ptaki,
do gniazd dla piskląt znoszą robaki.

Żółte kaczeńce na łące kwitną,
niebo ma barwę jasnobłękitną.
Wśród kwiatów pszczoły pilnie pracują,
zbierają nektar, miód produkują.

Słoneczko grzeje, stopniały śniegi,
na noskach dzieci są pierwsze piegi.
Cieszą się dzieci i ziemia cała,
że wiosna do nas już zawitała.

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza

- jaka jest wiosenna łąka?

- jakie owady można spotkać na łące?

- jakie zwierzątka zamieszkują łąkę?

- jakie kwiaty można spotkać na łące?

- jakie kolory mamy w wierszu?

- z czego cieszą się dzieci?

 

3.”Co robią kwiaty… co robią owady?”- zabawy słowne z czasownikami

Np. stokrotki- rosną; wierzby- pokrywają kotki ( co to znaczy?); kaczeńce- kwitną..

Np. pszczoły- fruwają; żaby- rechoczą….itd

 

4.”Spacer na łąkę”- opowieść ruchowa

Jest pogoda, słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci- raz, dwa, trzy

(dziecko z rodzicem/rodzeństwem rytmicznie maszeruje klaszcząc na słowa: raz, dwa, trzy)

A tu nagle pada deszczyk- kap, kap, kap

(dziecko w przysiadzie rytmicznie uderza palcami o podłogę)

I po liściach tak szeleści- szur, szur, szur

(dziecko pociera dłonią o dłoń)

Deszcz ustaje- słonko świeci- i na łąkę biegną dzieci- hyc, hyc, hyc

(dziecko biega i rytmicznie podskakuje)

Dzieci bawią się z ochotą- nagle patrzą, wszędzie błoto- hop, hop, hop

(dziecko robi duże podskoki)

Jest pogoda- słonko świeci- żabka wyszła im naprzeciw- bęc, bęc, bęc

(dziecko robi żabie skoki)

 

5.”Mieszkańcy łąki”-B. Forma- zagadki i zabawy słowne- dzielenie słów na sylaby i głoski(rozwiązania zagadek).

Jak się ten owad nazywa? Przez cały dzień pracuje.

Na plecach nosi ciężary, kopiec wielki buduje…(mrówka)

 

Ma barwne skrzydła, fruwa nad łąką

I bardzo lubi, gdy świeci słonko. (motyl)

 

Błyszczący na jej plecach, płaszczyk czerwony,

Czarnymi kropkami , pięknie ozdobiony. (biedronka)

 

Skacze po łące, pływa w wodzie

Z bocianem żyje w wielkiej niezgodzie. (żaba)

 

Dziób czerwony, długie nogi

Żabki ze strachu, schodzą mu z drogi. (bocian)

6Analiza wyglądu wybranych owadów z zastosowaniem określeń: na, pod, obok, nad. Praca z obrazkami (załączniki).

-przeliczanie odnóży, czułek , kropek
-zwrócenie uwagi na zróżnicowaną budowę : głowa, tułów, odwłok
-szukanie cech wspólnych : skrzydła , czułki, sześć odnóży
-poszukiwanie różnic: dłuższe i krótsze czułki, kolor, kształt

7.Praca z książką:

- 6 latki- książka różowa- ćwiczenia z tekstem s.74-77

- 5/6 latki- książka fioletowa, cz.4, s.38

Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.            Opis: Obraz może zawierać: kwiat, roślina, na zewnątrz i przyroda

Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.           Opis: Obraz może zawierać: niebo, kwiat, na zewnątrz i przyroda

Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.                                   Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.Opis: Brak dostępnego opisu zdjęcia.

.