„Mój dom- Proszę, dziękuję, przepraszam.”

Drodzy Rodzice, kochane Dzieciaki z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

Na dzień 08.05.20  proponujemy działania z zakresu edukacji społeczno-emocjonalnej połączone  z ruchem, muzyką i działalnością plastyczną.

Temat tygodnia: „Mój dom”

Temat dnia: „Proszę, przepraszam, dziękuję”

Cele ogólne:

- stosowanie form grzecznościowych

Cele operacyjne:

dziecko:

- używa słów: proszę, dziękuję, przepraszam

- uważnie słucha tekstu literackiego

- umie określać i nazywać emocje.

 

Pomoce dydaktyczne:

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ , narysowane drzewo, kredki, ilustracje przedstawiające twarze wyrażające różne stany emocjonalne- mogą być narysowane, krążki/koła w kolorze: żółtym, niebieskim, czerwonym
Zadania dla rodziców:

1.    Na początek obejrzyjcie ilustracje przedstawiające twarze wyrażające różne emocje / złość, smutek, radość, płacz, zdziwienie/.

2.    Porozmowiajcie z dzieckiem na temat sytuacji, którym mogą towarzyszyć emocje przedstawione na obrazkach.

3.    A teraz wysłuchajcie piosenki: „Proszę, przepraszam, dziękuję”

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej piosenki, np.

- O jakich grzecznych słówkach opowiada piosenka?

- W jakich sytuacjach używamy słów: dziękuję, przepraszam i proszę?

5.    Zabawa „ Ważne słowa”.

Do zabawy potrzebne są krążki/ koła w trzech kolorach, np. żółtym, niebieskim, czerwonym, W czasie omawiania reguł zabawy tłumaczymy dziecku, że każdy krążek w zabawie zastępuje jedno ważne słowo:

żółty – proszę,

niebieski – dziękuję,

czerwony – przepraszam.

 

Dziecko słucha wierszowanych zagadek, na które odpowiada nie słowami,

a krążkami podnosząc do góry ten, który pasuje do sytuacji przedstawionej w tekście:

 

Wietrzyk porwał mój kapelusz,

biegnę za nim, już go chwytam,

ale wietrzyk powiał znowu,

a kapelusz dalej zmyka...

Pobiegł Tomek co sił w nogach,

z wiatrem wcale nie był w zmowie.

Zręcznie złapał mój kapelusz.

Już go niesie. Co mu powiem?

( „ dziękuję” - dziecko podnosi niebieski krążek)

 

Obiad dziś jest bardzo smaczny,

bo jem ulubiony groszek.

Mam ochotę zjeść go więcej,

więc do mamy mówię...

( „ proszę” - krążek żółty)

 

Bartek w biegu trącił Jankę,

bo chciał bardzo złapać Zdzisia.

Janka była obrażona

i na Bartka i na Zdzisia.

Bartek jednak się zatrzymał:

- Nie płacz Janka, wina nasza!

Ja za Zdzisia i za siebie

bardzo, bardzo cię...

( „ przepraszam” - krążek czerwony)

 

9. Zabawa ruchowa do piosenki „ Proszę, dziękuję” .

·        Ruchy okrężne ramion

·        Ruchy okrężne głową

·        Ruchy okrężne rąk

·        Ruchy okrężne bioder

·        Ruchy okrężne stóp na zmianę

·        Ćwiczenia w parach przodem do siebie, trzymając się za ręce (osoby na zmianę wykonują przysiad)

·        Ćwiczenia w parach na siedząco, tyłem do siebie, plecy sklejone- Skłony na zmianę

10. Mini quiz rysunkowy „Drzewko pełne dobrych słów”

Na kartce a4 pomóżcie narysować dziecku drzewo. Zadaniem dziecka będzie narysować tyle kwiatków/owoców ile prawidłowych zdań usłyszy.

INFORMACJE PODAWANE DZIECKU:

1.Olek wchodzi do sklepu i mówi- dzień dobry.

2.Marta biegnie z bukietem liści do babci i woła- proszę to dla Ciebie babuniu.

3.Przepraszam, mówi Kasia do Zosi potrąciłam Cię niechcący.

4.Dobranoc woła Wojtek do Pawła, muszę wracać do domu bo już ciemno.

5.Marku nic nie powiedziałeś kiedy kolega poczęstował Cię cukierkiem.

6.Ania wchodzi do przedszkola i głośno woła- dzień dobry już przyszłam.

7.Krysiu proszę, pożycz mi niebieskiej kredki na chwilę.

8.Jacku przewróciłeś budowlę Wojtkowi – i nic nie powiedziałeś, czy dobrze postępujesz?

 

 Na zakończenie przeczytajcie dziecku wierszyk:

 

Na dalszą drogę życia ,

Weź trzy czarodziejskie słowa :

Proszę, Przepraszam, Dziękuję.

I w sercu je zachowaj.

Dzień dobry i do widzenia,

Niech obce Ci nie będzie.

Te słowa które poznałeś,

Używaj zawsze i wszędzie.

 

 

 

Miłego, wiosennego  dnia:)