Moja ojczyzna- Jaki jestem?
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 29.04.20 proponujemy działania z zakresu edukacji matematycznej połączone z ruchem, muzyką i działalnością plastyczną.
Temat tygodnia: „Moja ojczyzna”
Temat dnia: „Jaki jestem?”.
Cel ogólny:
· Posługiwanie się określeniami wysoki- niski
· Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, porównywania wyglądu
· Zapoznanie z metodami pomiaru wzrostu- miara wzrostu
· Rozwijanie umiejętności poslugiwania się przymiotnikami wysoki- niski, duży- mały, gruby-chudy
· Ćwiczenia sprawności ruchowej, koordynacji ruchowej
Cele operacyjne (dziecko):
· Posługuje się określeniami wysoki- niski, duży- mały, gruby-chudy
· Potrafi porównywać
· Wie, jak dokonać pomiaru wzrostu
· Ćwiczy koordynację ruchową
· Słucha piosenki
·
Potrafi narysować kreskę pionową i poziomą
Pomoce dydaktyczne:
·
Instrument perkusyjny, może to być instrument niekonwencjonalny,
np.: drewniane łyżki, centymetr krawiecki, miarkę metrową (metrówkę), linijkę,
szary papier, kredki.
Zadania dla rodziców:
1. Kreatywne powitanki: Siądźcie wygodnie naprzeciw siebie i zaśpiewajcie piosenkę powitalną na melodię: „Wlazł kotek” (powtórzcie kilkukrotnie)
o Dzień dobry, dzień dobry zabawy nadszedł czas.
Dzień dobry, dzień dobry jaki humor masz?
Gdy zaśpiewacie piosenkę pokażcie za pomocą mimiki „Jakie macie humory?”. Pobawcie się trochę w aktorów- za pomocą różnorodnej mimiki pokazujcie różne nastroje.
2. Zabawa ruchowa „Wysoki – niski”.
Zadaniem dziecka jest swobodnie poruszać się po pokoju np. w rytm dźwięków
wydobywanych za pomocą dowolnego instrumentu perkusyjnego, np.: drewienka. Na
hasło wysoko – dziecko we wspięciu na palcach chodzi po pokoju. Na hasło nisko
– dziecko w pozycji przygarbionej chodzi ociężale po pokoju.
3. A teraz trochę matematyki
Zapoznanie z przyborami mierzącymi. Oglądanie różnych przyrządów służących do mierzenia: : centymetr krawiecki, miarkę metrową (metrówkę), linijkę. Nazywanie ich, określanie, co można mierzyć za ich pomocą i kto z nich korzysta.
4. „Kto jest wyższy?”- a teraz poproście dziecko, aby położyło się na arkuszu szarego papieru- odrysujcie je. Jeżeli jest rodzeństwo odrysujcie również, jeżeli rodzeństwa nie ma niech dziecko odrysuje mamę, albo tatę. Poproście, aby dziecko określiło, kto jest wyższy, a kto niższy. Stwórzcie postacie za pomocą kredek, cechami charakterystycznymi dla danej osoby, np.: okulary, czarne włosy, długie włosy itp.
5. Zabawa ruchowa przy piosence : „Biegnę do przedszkola”
https://www.youtube.com/watch?v=dEzNOXd1-L0
· Marsz w miejscu
· Skoki obunóz
· Bieg w miejscu
· Ruchy okrężne ramion
· Ruchy okrężne głową
· Ruchy okrężne rąk
· Ruchy okrężne bioder
· Ruchy okrężne stóp na zmianę
· Ćwiczenia w parach przodem do siebie, trzymając się za ręce (osoby na zmianę wykonują przysiad)
· Ćwiczenia w parach na siedząco, tyłem do siebie, plecy sklejone- Skłony na zmianę
6. „Wysoki i niski płot”- A teraz pokażcie dziecku jak narysować płot wysoki i niski. Niech to będzie prosta forma płotu, na którą składają się tylko kreski pionowe i kreski poziome. Poproście dziecko, aby narysowało na arkuszu papieru dwa rodzaje płotu. Wysoki i niski.
A wszystko to niech wykonuje w rytm poniższej melodii. Dzieci młodsze 3l, na początku można wesprzeć, prowadząc rękę. Możecie zmieniać kolor kredki, wszystko w rytm muzyki. Gdy płoty będą narysowane, można je przyozdobić, np.: dorysować elementy- słońce, motyle, kwiaty itp.
https://www.youtube.com/watch?v=xk3BvNLeNgw
Miłego, wiosennego dnia:)