Temat: Spotkanie z Poetą

Cel główny:

Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i rozumienia poleceń

Rozbudzanie zainteresowanie poezją i dostrzeganie jej piękna

Tworzenie okazji do inscenizowania krótkich form literackich

Doskonalenie kompetencji językowych

Wskazówka: Propozycje aktywności są opracowane w oparciu twórczości Jana Brzechwy, jednak po odpowiednich modyfikacjach mogą zostać wykorzystane do realizacji treści w oparciu twórczość innych poetów.

„Biblioteka Przedszkolaka” – zabawy wprowadzające do słuchania bajek

Rodzic ustawia w Sali regał na książki, które układa w zasięgu wzroku i rąk dziecka ( zbiory J. Brzechwy). W różnych momentach dnia ściąga z regału jedną książkę i czyta wybrany wiersz lub fragment. Dziecko próbuje odgadnąć tytuł wiersza lub jego tematykę na podstawie fragmentu utworu. Podczas czytania wiersza przez rodzica dziecko dopowiada ostatnie słowo wersu, a gdy po kilku powtórzeniach osłuchają się z tekstem.

„Pluszowe zwierzątko” – zabawa doskonaląca orientację w schemacie własnego ciała( Na podstawie Klaus W. Vopel „Witajcie Uszy”)

Dziecko siedzi z maskotkami na dywanie i w rytmie spokojnej muzyki delikatnie i z wyczuciem dotykają swoim nosem nosa, uszu i czoła Przytulanki, głaszczą dłonią głowę, stopy, plecy maskotki, a następnie kołyszą delikatnie swoją maskotkę w rytm muzyki i odkładają maskotkę na miejsce.

„Recytujemy wiersz” – zabawa wdrażająca do wspólnego słuchania

Rodzic recytuje fragment wiersza „Ryby, żaby i raki” J. Brzechwy - dziecko   powtarza za rodzice

„Ryby, żaby, raki” – J. Brzechwa

Ryby, żaby i raki

Raz wpadły na pomysł taki

Żeby opuścić staw, siąść pod drzewem

I zacząć zarabiać śpiewem

No, ale cóż, kiedy ryby

Śpiewały tylko na niby

Żaby, no aby-aby

A rak, byle jak

Karp wydął żałośnie skrzele

„Słuchajcie mnie przyjaciele

Mam sposób zupełnie prosty-

Zacznijmy budować mosty!

No, ale cóż, kiedy ryby

Budowały tylko na niby

Żaby na aby-aby

A rak, byle jak!

„Na wyspach Bergamutach” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy w wersji wokalnej

Rozmowa inspirowana treścią wiersza oraz ilustracjami – Rodzic zadaje pytania:

Jakie zwierzęta pojawiły się w piosence?

Co zaskakującego pojawia się w treści piosence? Np. kura znoszące złote jajka

 

„A-psik” – ćwiczenia logopedyczne i artykulacyjne – zabawa doskonaląca aparat mowy

Rodzic recytuje fragment wiersza „Katar” J. Brzechwa. Dzieci naśladują odgłos kichania

„A-psik” J. Brzechwa

Spotkał katar Katarzynę – A-psik!

Katarzyna pod pierzynę – A-psik!

Sprowadzono wnet doktora – A-psik!

„Pani jest na katar chora” – A-psik!

Terpentyną grzbiet jej natarł – A-psik!

A po chwili sam miał katar – A-psik!

 

„Rymowanki z maskotką” – zabawa kształtująca kompetencje językowe

Rodzic wykorzystuje najulubieńszą maskotkę dziecka opowiada dziecku, że maskotka chciałaby zostać poetą ale ma kłopot, bo nie radzi sobie z rymowaniem i prosi dziecko o pomoc. Dziecko wymyśla rymy do słów, następnie tworzą kolejne rymy Rodzic zaczyna:

Doniczka…( grzebień, rękawiczka itp.)

Kot..(płot, trop itp.)

Schody..(lody, koty itp.)

Wstążka..(książka, kokoszka itp.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIOSENNE WIANKI - INSPIRACJA PLASTYCZNA NA WEEKEND

Pomoce: gałązki wierzby lub brzozy, drucik lub sznurek, nożyczki różnokolorowy filc w arkuszach, klej na gorąco, piórka, gałązki bukszpanu

Wykonanie: Pęk brzozowych gałązek formujemy na kształt wianka, wiążąc w kilku miejscach drucikiem lub sznurkiem ( w projekcie wianek ma 22 cm średnicy)

Kwiaty fioletowe - Wycinamy długi pasek filcu ( w projekcie: Duży kwiat ma 28 cmx 4,5 cm, małe kwiaty 11 cm x 3,5 cm), pasek filcu składamy na pół, wzdłuż dłuższej krawędzi (zdjęcia nr.1), nacinamy po linii zgięcia prawie do końca, ale nie rozcinamy (zdjecie nr. 2), zwijamy pasek dookoła mocno ściskając i formułując pożądany kształt (zdjęcie nr. 3), końcówkę materiału sklejamy klejem na gorąco.

Kwiaty biało-żółte – żółty środek wykonujemy tak jak w przypadku kwiatów fioletowych, pasek ma długość około 5 cm i 4 cm szerokości, wycinamy cztery koła (średnica około 4 cm), które nacinamy do połowy, wokół żółtego środka formułujemy płatki ( nacięcie ułatwi nadanie odpowiedniego kształtu), całość związujemy kawałkiem sznurka.

Kwiaty różowe - wycinamy koło ( w projekcie 9 cm średnicy), z powstałego koła wycinamy spiralę, zwijamy spiralę, zaczynając od środka koła, końce sklejamy klejem na gorąco.

Czwartkowa Gimnastyka Buzi I Języka

Logopeda Radzi

Zaczynamy

Dzisiejszy temat to: Dziecko ma trudności z pobieraniem pokarm

Problem ten dotyczy najczęściej niemowlaków, które dopiero uczą się mówić. Jeśli pojawiają się problemy z ssaniem, a następnie z pobieraniem pokarm z łyżeczki, odgryzaniem, piciem z kubeczka, gryzieniem czy żuciem, należy zwrócić się po pomoc do logopedy. Ważne, by zdawać sobie sprawę z tego, że przyjmowanie pokarmów i picie  oraz oddychanie to czynności prymarne, na bazie których kształtuje się mowa. Podczas czynności pokarmowych maluchy uczy się pewnych układów narządów mowy, pozycji i ruchów, które są mu później niezbędne do tego, by prawidłowo wymawiał głoski. Zbyt długie podawanie smoczka dziecku, czy gęstych płynów przez butelkę wpływa niekorzystnie na pozycję języka, warg, nie pozwala na kształtowanie się prawidłowego połykania. Przedłużające się podawanie posiłków w formie papek to odbieranie maluchowi ćwiczenia gryzienia i żucia., a tym samym uruchamiania narządów mowy. Zmiksowana konsystencja, bez grudek czy większych kawałeczków, np. mięsa niekorzystnie wpływa na kształtowanie się prawidłowej pozycji żuchwy czy kształtu podniebienia twardego. Dlatego warto wrócić do sposobów naszych mam oraz babć i pozwalać dziecku gryźć skórki od chleba czy chrupać owoce i warzywa. Złe nawyki związane z karmieniem mogą w przyszłości skutkować wadami zgryzu, a także wadami wymowy.

/K. Socha?

Propozycje zabaw logopedycznych pt. „Marzyciele”

Wyobraźcie sobie  dzieci o czym marzą Żaneta i Zenek, leżąc na wiosennej łące. Narysujcie w chmurce wszystkie słowa  zaczynające się na literę Ż, ż i Z, z. (  związane z marzeniami dziecięcymi) Np. Żaneta marzy o tym, aby na łące zobaczyć zieloną żabę ( dzieci rysują żabę)

 

Projekt Edukacyjny „Magiczna Moc Bajek”

Promocja czytelnictwa i umiłowania literatury odbywa się poprzez zabawę, ale także w ramach różnych wydarzeń, akcji, programów i projektów, do których przedszkola się przyłączają lub tworzą samodzielnie. Warto również zachęcić dzieci do inicjowania i samodzielnego wymyślenia oraz rozwijania zabaw buszujących w literaturze. Wiele pomysłów rodzi się w dziecięcej głowie. Dzięki temu książka jest codzienną towarzyszką małego człowieka. Nie czeka na półce po to, by przez chwilę być w centrum uwagi, a potem znów trafić na regał. Książkowa historia i bohaterowie są tuż obok: obecni podczas zabaw, spacerów, czy podróży. Stają się źródłem inspiracji, sposobem na nudę i twórcze spędzanie czasu

Rodzicu przeczytaj!

„Dlaczego warto czytać” – c.d.

Pamiętaj drogi rodzicu o zadbanie o ciszę podczas przystąpienia do czytania. Drogi Rodzicu bądź przygotowany na emocje, o których dzieci nie mają odwagi mówić na głos. Bohaterowie wyjaśniają, mają podobne kłopoty. Mów, że warto ich naśladować, bo doszli do swoich celów. Twoim zdaniem jest uczyć dzieci, jak być szczęśliwymi ludźmi, pewnie stąpającymi po ziemi, którzy będą odważnie dokonywać mądrych wyborów. Czytając, kształtujesz w dziecku poczucie wartości, uczysz je, podejmować wybory zgodne ze swoimi odczuciami, osobowością i potencjałem. Czytanie to dokonała inwestycja w dziecięcą przyszłość.

Kiedy czytasz dzieciom – uczysz. Drogi Rodzicu – „zatrzymujesz czas”, głaszczesz po mojej głowie, splatasz moje ręce ze swoimi, zwalniasz… Ty też. Dlatego czas wyznaczony na czytanie uczyńcie mądrym rytuałem, niemal wewnętrznym świętem. Pracuj nad tym, aby w dorosłym życiu twoje dziecko Drogi Rodzicu, potrafił docenić ciszę, czerpać radość z czytania i przekazywać tę wiedzę swoim dzieciom. Przysłoń  żaluzję, zasuń zasłony, zamknij drzwi, usiądź blisko dzieci. To Wasz czas Drogi Rodzicu. Niech nikt się nie odważy Wam go zakłócać.

/K. Turek/

Tworzenie Makiety  Zagrody Wiejskiej

„Wiejska Zagroda”

„Na wsi” – przygotowanie sylwet

Narysujcie i Wytnijcie sylwety zwierząt gospodarskich i postaci. Przygotowane sylwety zwierząt można przykleić np. klocków, tekstury ( niepotrzebne stabilne elementy), tak aby łatwiej było nimi manipulować

Wiejska zagroda – tworzenie makiety

Drogie Przedszkolaki zastanówcie się, jakie materiały możecie wykorzystać do wykonania makiety  wiejskiego podwórka – poszukajcie w domu przedmiotów, które mogą się przydać  (np. kawałki tkanin, chusty, koce, drewienka, różnego rodzaju klocki, kamienie, pudła, opakowania itp.) Powstałą kompozycję wypełniacie budynkami (wykonanymi np. z kartonów lub klocków) oraz sylwetami zwierząt i postaci

 

Temat: Sklepowe Miary

Celem jest kształtowanie umiejętności i szacunkowego porównywania ilości płynów, zachęcanie do porównywania długości i obiektów „na oko”

„W rozlewni soków” – mierzenie płynów

Rodzic przygotowuje kilka jednakowych butelek po wodzie mineralnej ( nie powinny mieć etykietek). Jedna jest już wypełniona „sokiem” czyli zabarwioną wodą. Dziecko wlewa do pozostałych butelek płyn z kubeczków za pomocą lejka, tak aby w każdym była inna ilość płynu. Przedszkolak sprawdza, czy w butelkach jest tyle samo „soku” co w pierwszej, wzorcowej butelce. Rodzic dolewa do butelek „soku” i co jakiś czas pyta dziecko, czy już wystarczy. Dziecko odpowiada, porównując wysokość słupa cieczy w butelkach. Gdy we wszystkich butelkach jest tyle samo „soku” zostają zakręcone  i połowa z nich zostaje położona. Dziecko zastanawia się, czy nadal we wszystkich butelkach jest równa ilość soku. Leżące butelki zostają z powrotem postawione i okazuje się, że nie ubyło „soku” w żadnej butelce, więc jej położenie nie ma wypływu na ilość cieczy.

„Ile kubków soku?” – zabawa badawcza (szacowanie ilości płynów)

Rodzic przygotowuje kilka różnej wielkości butelek po wodzie mineralnej, kubek, lejek, dzbanek „soku”, czyli zabarwionej wody. Dziecko zastanawia się i szacuje, ile kubków „soku” zmieści się w pierwszej butelce, po czym ustawiają tyle pustych kubków przed sobą. Dziecko wlewa przez lejek płyn z kubeczków do pierwszej butelki, aby ją wypełnić – wówczas okazuje się, kto szacował właściwie. W podobny sposób zostaje sprawdzone, ile kubeczków „soku” mieści się w kolejnych butelkach

„W pasmanterii” – zabawa dydaktyczna

Rodzic rozkłada na dywanie różne przedmioty i prosi, aby dziecko wybrało spośród nich przedmioty, które jego zdaniem można kupić w pasmanterii ( jeżeli dziecko nie wie, co to jest pasmanteria – Rodzic Wyjaśnia) Rodzic sprawdza, czy wszystkie przedmioty zostały prawidłowo dobrane.

„Tasiemki” – szacowanie długości

Na całym dywanie zostają rozłożone tasiemki różnej długości ( powinno być po dwie tasiemki takiej samej długości). Rodzic posiada swoją tasiemkę, razem z dzieckiem siadają na dywanie i szacują, czy ich tasiemka jest krótsza, dłuższa, czy takiej samej długości.

 

 

Rodzinne Weekendowe Zabawy Ruchowe

„Jedziemy na zakupy” – zabawa orientacyjno – porządkowa

Dziecko z domownikami porusza się po dowolnym bezpiecznym pomieszczeniu z plastikowymi butelkami (kierownicami) W zabawie kierują samochodem, jadąc na zakupy. Na dany znak ( rodzic, rodzeństwo), „parkują” jeden obok drugiego w szeregu. „Parking” można oznaczyć np. klockami, piankami

„Tasiemki z pasmanterii” – krążenia i skłony

Dziecko trzyma w obu dłoniach tasiemki. Wykonuje wymachy raz jednym, raz drugim ramieniem – do przodu, potem do tyłu/obydwoma ramionami – w przód i w tył/ naprzemienne krążenia ramionami/ skłony w przód i wyprost z naprzemiennym ruchem ramion.

„Towar na półki” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i nóg.

Dziecko siada z wyprostowanymi nogami i trzyma np. butelkę, woreczek między stopami. Butelkę będą imitować towar, który trzeba włożyć na wysokiej, średniej i niskiej półce magazynie. Gdy rodzic unosi rękę wysoko, dziecko podnosi nogi z butelką do góry jak najwyżej  (ręce oparte są o podłogę). Kiedy rodzic ma rękę podniesioną na wysokość klatki piersiowej dziecko zgina nogi w kolanach i unosi je do kąta prostego. Gdy rodzic ma rękę opuszczoną, dziecko powraca do pozycji wyjściowej ( siad prosty)

„Wózek jedzie, wózek stoi” – zabawa ruchowa

Dziecko siada w siadzie ugiętym na małym kocyku, materiale, porusza się po gładkim podłożu ruchem posuwistym (naprzemienne odsuwanie nóg i przysuwanie miednicy do stóp) jako wózki na zakupy. Na hasło: STOP, dziecko się kładzie na plecach i podnosi nogi ugięte w kolanach pod kątem prostym