Moja ojczyzna - Symbole narodowe

Drodzy Rodzice, kochane Dzieciaki z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

Na 27.04.20 proponujemy działania literackie połączone  z muzyką i ruchem. (Rytmika)

Data: 27.04.2020

Temat tygodnia: „Moja ojczyzna.”

Temat dnia: „Symbole narodowe.”

Cel ogólny:

·        przybliżenie informacji na temat patriotyzmu

·        aktywne słuchanie wiersza, rozmowa na temat.

·        rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo - ruchowej,

·        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

·        rozwijanie wiadomości na temat zarysu Polski

·        ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji w przestrzeni.

·        Rozwijanie wiadomości na temat symboli narodowych

Cele operacyjne (dziecko):

·        potrafi zaśpiewać krótką przyśpiewkę powitalną

·        słucha wiersza

·        zapoznaje się z pojęciem patriotyzmu, ojczyzna, jestem Polakiem, symbole narodowe

·        potrafi wymienić jeden z symboli narodowych

·        zapoznaje się z zarysem mapy Polski

·        ćwiczy koordynację ruchowo- słuchową oraz orientację przestrzenną.

·        Utrwala symbole narodowe, kolorując kartę.


Pomoce/ środki dydaktyczne:

Mapa polski- najlepiej w dużym wymiarze, kolorowanki, karty pracy.

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Na powitanie zaśpiewajcie znaną już Wam piosenkę powitalną na melodię „Wlazł kotek” tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.:

Dzień dobry, dzień dobry witam was. ( Ukłony w prawo i w lewo)

Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas.(Skoki, tupanie)

(Powitanie powtórzcie parę razy.)

2.    A teraz przeczytajcie treść wiersza.

E. Stadtmuller „Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste:
Ojczyste barwy
-biało-czerwone,
Ojczyste godło
-orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
No i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła?
Co sobie płynie,
Raz po wyżynie,
Raz po równinie,
I mija miasta
Prześliczne takie?
Już wiesz , kim jesteś?
Jestem Polakiem.

                                          

3.    „Pociąg”- zabawa ruchowa przy piosence: „Pociąg”. Razem z dzieckiem stańcie jeden za drugim, tworząc pociąg. (Zabawa ma na celu rozwijanie wyobraźni, koordynacji ruch w przestrzeni oraz wiadomości na temat różnorodności miejsc w Polsce.)

Na piosenkę rozpocznijcie jazdę pociągiem z jednoczesnym kilkukrotnym wydawaniem odgłosów: buf, puf,uf, ciuf. Umówcie się z dzieckiem, że na pauzę w muzyce będziecie wysiadać z pociągu na różnych stacjach.

Stacja 1. Rzeka Wisła- na tej stacji dziecko udaje, że pływa w rzece

Stacja 2.Góry Tatry- na tej stacji dziecko wspina się wysoko na palce, udając wspinaczkę górską

Stacja 3. Morze Bałtyckie- na tej stacji dziecko udaje, że przeskakuje przez fale

Stacja 4. Sosnowiec – na tej stacji (podkreślając, że to miasto w którym mieszkacie) wychodzicie z pociągu i kładzieci się spać.

https://www.youtube.com/watch?v=bF81AeC5tUc

Po zabawie możemy pokazać dziecku na mapie miejsca, które odwiedziliście:) :)

 

4.    Po zabawie rytmicznej obejrzyjcie poniższy film o symbolach narodowych

 

https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c

 

Porozmawiajcie z dzieckiem na temat tego, co to znaczy być patriotą,co to jest patriotyzm oraz ważne, żeby dziecko wiedziało, że nasza ojczyzną jest POLSKA, a my jesteśmy POLAKAMI.

 

5.    A teraz wysłuchajcie  piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”. Razem z dzieckiem powtarzajcie refreny. https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

6.    Na zakończenie, aby utrwalić symbole narodowe Polski poproście, aby dziecko pokolorowało poniższe karty pracy.

 

http://4.bp.blogspot.com/-TB9WP0kw1Ic/VUTolyMk7xI/AAAAAAAAKBo/rMiQqj95aEg/s1600/MOJA%2BOJCZYZNA(1).jpg

http://poczta.wp.pl/d692/listHTML.html?&zalf=Nowe&wid=11714&p=2&o2=107674&t=TEXT&st=HTML&ct=UVVPVEVELVBSSU5UQUJMRQ==&cs=dXRmLTg=&nowa=1&ifhck=1