Moja ojczyzna - Symbole narodowe
Drodzy Rodzice, kochane Dzieciaki z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na 27.04.20 proponujemy działania literackie połączone z muzyką i ruchem. (Rytmika)
Data: 27.04.2020
Temat tygodnia: „Moja ojczyzna.”
Temat dnia: „Symbole narodowe.”
· przybliżenie informacji na temat patriotyzmu
· aktywne słuchanie wiersza, rozmowa na temat.
· rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo - ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
· rozwijanie wiadomości na temat zarysu Polski
· ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji w przestrzeni.
· Rozwijanie wiadomości na temat symboli narodowych
Cele operacyjne (dziecko):
· potrafi zaśpiewać krótką przyśpiewkę powitalną
· słucha wiersza
· zapoznaje się z pojęciem patriotyzmu, ojczyzna, jestem Polakiem, symbole narodowe
· potrafi wymienić jeden z symboli narodowych
· zapoznaje się z zarysem mapy Polski
· ćwiczy koordynację ruchowo- słuchową oraz orientację przestrzenną.
· Utrwala symbole narodowe, kolorując kartę.
Pomoce/ środki dydaktyczne:
Mapa polski- najlepiej w dużym wymiarze, kolorowanki, karty pracy.
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Na powitanie zaśpiewajcie znaną już Wam piosenkę powitalną na melodię „Wlazł kotek” tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.:
Dzień dobry, dzień dobry witam was. ( Ukłony w prawo i w lewo)
Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas.(Skoki, tupanie)
(Powitanie powtórzcie parę razy.)
2. A teraz przeczytajcie treść wiersza.
E. Stadtmuller „Kim jesteś?”
Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste:
Ojczyste barwy
-biało-czerwone,
Ojczyste godło
-orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
No i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła?
Co sobie płynie,
Raz po wyżynie,
Raz po równinie,
I mija miasta
Prześliczne takie?
Już wiesz , kim jesteś?
Jestem Polakiem.
3. „Pociąg”- zabawa ruchowa przy piosence: „Pociąg”. Razem z dzieckiem stańcie jeden za drugim, tworząc pociąg. (Zabawa ma na celu rozwijanie wyobraźni, koordynacji ruch w przestrzeni oraz wiadomości na temat różnorodności miejsc w Polsce.)
Na piosenkę rozpocznijcie jazdę pociągiem z jednoczesnym kilkukrotnym wydawaniem odgłosów: buf, puf,uf, ciuf. Umówcie się z dzieckiem, że na pauzę w muzyce będziecie wysiadać z pociągu na różnych stacjach.
Stacja 1. Rzeka Wisła- na tej stacji dziecko udaje, że pływa w rzece
Stacja 2.Góry Tatry- na tej stacji dziecko wspina się wysoko na palce, udając wspinaczkę górską
Stacja 3. Morze Bałtyckie- na tej stacji dziecko udaje, że przeskakuje przez fale
Stacja 4. Sosnowiec – na tej stacji (podkreślając, że to miasto w którym mieszkacie) wychodzicie z pociągu i kładzieci się spać.
https://www.youtube.com/watch?v=bF81AeC5tUc
Po zabawie możemy pokazać dziecku na mapie miejsca, które odwiedziliście:) :)
4. Po zabawie rytmicznej obejrzyjcie poniższy film o symbolach narodowych
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat tego, co to znaczy być patriotą,co to jest patriotyzm oraz ważne, żeby dziecko wiedziało, że nasza ojczyzną jest POLSKA, a my jesteśmy POLAKAMI.
5. A teraz wysłuchajcie piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”. Razem z dzieckiem powtarzajcie refreny. https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
6. Na zakończenie, aby utrwalić symbole narodowe Polski poproście, aby dziecko pokolorowało poniższe karty pracy.
http://poczta.wp.pl/d692/listHTML.html?&zalf=Nowe&wid=11714&p=2&o2=107674&t=TEXT&st=HTML&ct=UVVPVEVELVBSSU5UQUJMRQ==&cs=dXRmLTg=&nowa=1&ifhck=1