EDUKACJA MATEMATYCZNA

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5/6 LETNICH

„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”

TEMAT: ”Długi, krótki- ćwiczenia w mierzeniu długości.

Cele ogólne:

- Kształtowanie rozumienia pomiaru długości: odmierzanie krokami, stopa za stopą, dłonią ,łokciami
- Stosowanie takiego pomiaru w sytuacjach życiowych.
- Porównywanie długości: dłuższy, krótszy, tej samej długości.
- Wykonywanie złożonych czynności w parach. Wzajemne wspieranie się i współdziałanie tak, aby osiągnąć cel.

Pomoce: taśma samoprzylepna, ołówek, linijka, miarka krawiecka i stolarska; karty pracy((załączniki)

Przebieg zajęcia:

1.„Gimnastyka w domu” – ilustrowanie ruchem wiersza- dziecko i Rodzic/ rodzeństwo.


Raz, dwa, trzy i cztery
Skłon i przysiad,
Skok i siad.
Dzisiaj w domu gimnastyka.
Każdy biegnie rad.
Poruszamy wszystkie mięśnie,
Przeciągniemy stawy,
Żeby potem iść z ochotą do innej zabawy.
Raz, dwa, trzy
Ćwiczę ja.
Ćwicz i ty.

2. „Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu  pomiaru długości” Dziś będziemy się bawić sprawdzaniem pomiaru długości i jej porównywaniem.

Rodzic zwraca się do dziecka: Stań obok mnie. Popatrz na mnie. Jestem wyższy od ciebie. Zaraz dowiemy się, o ile? Stań przy framudze drzwi, dosuń pięty, wyprostuj się, a ja zaraz zaznaczę twój wzrost (np. za pomocą taśmy). Odsuń się i popatrz. Jesteś tego wzrostu(pokazuje odległość od podłogi do zaznaczonej  kreski). Proszę cię, abyś teraz zmierzył mnie. Przynieś taboret… Stanę przy framudze, a ty zaznacz dłonią mój wzrost i zaznacz taśma samoprzylepną lub narysuj kreskę ołówkiem …

Wspólnie oglądają wyniki pomiaru i ustalają: kto jest wyższy, kto niższy. Pokazują, o ile dorosły jest wyższy, o ile dziecko jest niższe.

Rodzic  proponuje: Rozejrzyj się dookoła i stań koło tego, co jest od ciebie wyższe, co jest niższe.

3. Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. Zmierzcie  szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy)  i głośno liczą. Potem to samo robi Rodzic. − Dlaczego wyszły różne wyniki? ( Osoba starsza ma dłuższe stopy, a młodsza krótsze

4. Mierzenie długości dywanu krokami. Zmierzcie długość dywanu krokami, głośno licząc. Potem to samo robi Rodzic. – Dlaczego wyszły różne wyniki? − Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem. Jak ktoś jest wyższy stawia dłuższe kroki, a niższa osoba krótsze).

5.Mierzenie długości i szerokości stołu za pomocą miary łokciowej.( od łokcia do końca palców ręki).Rodzic proponuje: zmierzymy długość stołu (pokazuje dłuższy brzeg). Nie da się tego zrobić mierząc stopa za stopą. Pokażę ci inne sposoby mierzenia. Tak się mierzy łokciem(przysuwa łokieć do krawędzi stołu, wyrównuje, odmierza do końca palców, zaznacza i w to miejsce ponownie przykłada łokieć) Odmierzyłem  dwa łokcie i został jeszcze kawałek. Zmierzę go dłonią (przykłada dłoń do miejsca, w którym zakończył mierzenie łokciem i odmierza kładąc przemiennie dłonie, kciuk chowa pod blatem). Zmieściły się trzy dłonie i został jeszcze kawałek. Zmierzę go palcami (przykłada palce i mierzy). Zmieściły się trzy palce. Wiem już, jaka jest długość stołu: dwa łokcie, trzy dłonie i trzy palce. Zmierz w podobny sposób długość np.  parapetu. Dziecko odmierza łokcie, dłonie i palce, a dorosły dba o precyzję pomiaru. Można takich ćwiczeń przeprowadzić dużo np. mierząc długość mebli.

6.”Czym mierzą dorośli…i dzieci”- narzędzia pomiaru długości. (załączniki)

Żeby wynik pomiaru długości, szerokości, wysokości był zawsze jednakowy ludzie wymyślili różne narzędzia pomiaru długości takie jak: miarka krawiecka, stolarska,  linijka szkolna które mierzą m. in. w centymetrach. Pokaz linijki, miarki krawieckiej itd.

 

Opis: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQJ3vcfDRbpMR4TNDGkO5dwMrRlPLlJSBY4O1nNfL9IrMT493Fue0JGqWYFM4NZ0GejN6WOLk7_&usqp=CAc  

7. Osobiste doświadczenia w mierzeniu długości i posługiwaniu się narzędziami mierniczymi. Dziecko dokonuje pomiaru: np. regału, książek, zabawek, mierzy siebie np. - obwód głowy, w pasie, długość stopy itp.

8.”Jednostki długości”-wideolekcja ( 6min)

Z tej wideolekcji dowiesz się: - w jaki sposób radzili sobie z mierzeniem ludzie w starożytności,  czemu stopa nie jest już powszechną jednostką długości, - jakich jednostek długości używamy współcześnie.

https://www.youtube.com/watch?v=38eizON3FOg&t=204s

9.Praca z książką-karty pracy- książka fioletowa nr 4 s.7