Wiosna na wsi -  W chlewiku

 

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 23.04.20  proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.

 

Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”

Temat dnia: „W chlewiku”.

 

Cele ogólne:

  • Stwarzanie okazji do rozróżniania i nazywania zwierząt hodowlanych i ich domów.
  • Ćwiczenia orientacji przestrzennej
  • Aktywizowanie aparatu mowy poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
  • Kształtowanie umiejętności naśladowania ruchów i czynności, rozwijanie sprawności ruchowej.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki.
  • Stwarzanie okazji do inwencji twórczej dziecka.


Cele operacyjne – dziecko:

  • zna zwierzęta mieszkające na wsi i wie, jak wyglądają i gdzie mieszkają
  • ćwiczy orientację przestrzenną
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta mieszkające na wsi oraz miejsca, w których mieszkają;
  • naśladuje odgłosy wydawane przez zwierzęta wiejskie;
  • naśladuje ruchy i czynności;
  • doświadcza radości podczas wspólnej zabawy;
  • porusza się przy muzyce.
  • wykonuje plakat „ Kaczuszki na wiosennej łące”

 

Pomoce/ środki dydaktyczne:

 

 

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Rozpocznijcie zabawę od rymowanki, którą poznaliście na początku miesiąca. Zabawa rozwija orientację przestrzenną dziecka. Poproście, aby dziecko wykonywało ruchy zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka

2.     A teraz proszę przeczytać dziecku poniższy tekst, zważając na przerwy tak, aby dziecko nadążało, wykonując odpowiednie ruchy, gesty i dźwięki.

                 Dzieci naśladują ruchy oraz odgłosy zwierząt.

                 (Metoda Opowieści ruchowej)
 

Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.

 

3.    A teraz pora na filmik edukacyjny. Zwierzęta i ich domy.

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA 

4.    Zabawa logopedyczna „Odgłosy zwierzątz wykorzystaniem kart logopedycznych.

5.    A teraz poruszajcie się do wiersza. Na dywanie proszę ułożyć duże koło

z grubego sznurka. Dziecko ma za zadanie chodzić dookoła po sznurku powtarzając za rodzicem wierszyk. Przy ostatnim wersie wymieniają nazwę domku i wskakują do środka koła.

                

Idą sobie kurki dróżką:
Pierwsza kurka tupie nóżką,
Druga kurka tupie nóżką,
Trzecia kurka tupie nóżką.
Potupały, potupały
I w kurniku się schowały.

Idą sobie świnki dróżką:
Pierwsza świnka tupie nóżką (…)
I w chlewiki się schowały. Itd.

 

6.      Na zakończenie przy piosence o kaczuszkach połóżcie dziecku na podłodze dużą kartkę papieru A3 oraz kolorowe kredki świecowe. W rytm piosenki razem z dzieckiem kreślcie kreski pionowe- trawę. Co pewien czas róbcie przerwy w muzyce. Na pauzę dziecko ma za zadanie zmienić kolor kredki. Do zamiany dochodzi tyle razy, ile kolorów kredek znajduje się w zasięgu dziecka. Gdy trawa będzie skończona naklejcie z dzieckiem 3 kaczki, 2 motyle oraz 4 kwiatki. Zadajcie dziecku pytanie czego jest więcej, a czego mniej. Poproście, aby dziecko policzyło elementy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=x9x5BdvCI44

 

 

Miłego, wiosennego  dnia :)