Temat: „Uparty kogut”

 

Cel główny:

Odkrywanie głoski ż, Ż

Poszerzanie wiedzy związanej ze światem zwierząt

Wzbogacenie słownika biernego i czynnego

 

Metody:

Czynna

Słowna

Oglądowa

 

Formy organizacyjne z dziećmi:

Indywidualna

Zespołowa

 

Przebieg zajęć:

Odkrywanie litery ż, Ż drukowanej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów, Żaneta. (jeżeli państwo w swoich prywatnych zasobach nie posiadacie liter, można litery zrobić samodzielnie wykorzystując kartki, tekturę, itp., dzięki temu można ćwiczyć układanie schematów, modeli wyrazów z szczególnym uwzględnieniem litery ż, Ż ) - / 6 latki/ 5 latki – dla chętnych

Cały czas proszę ćwiczyć z dziećmi sylabizowanie oraz głoskowanie z uwzględnieniem pierwszej i ostatniej głoski (litery) – /5 i 6 latki/

 

Państwa dzieci bardzo lubią zabawę w poszukiwanie odkrywanej litery; czyli wszystkich przedmiotów znajdujących się w pobliżu, rozpoczynających się na odkrywaną literę (w tym przypadku jest to głoska ż, Ż) – /5 i 6 latki

 

Grafomotoryka głoski litery ż, Ż /5 latek lub 6 latek/ – w tym przypadku potrzebna jest drukarka i tusz. Proszę wpisać w wyszukiwarkę: grafomotoryka litery ż, Ż, pojawią się gotowe druki do pracy grafomotorycznej. Można wydrukować i ćwiczyć. Jeżeli państwo nie posiadacie drukarki, można wykonać samodzielnie na kartce czystej A4 liniaturę, proszę w liniaturze napisać jedną głoskę ż, Ż. Dziecko następnie próbuje odwzorowywać zapis graficzny.

 

Pamiętajmy, że 5 latki mają uproszczony schemat grafomotoryczny w postaci Nie bezpośredniego odwzorowania głoski a pisania po tzw. Śladzie np. w postacie kropeczek, które państwo stworzą dziecku.

 

5 latki cały czas ćwiczą szlaczki, przygotowane przez państwa lub wydrukowane

 

„Na podwórku” – słuchanie wiersza pt. „Na podwórku”, rozmowa kierowana jego treścią. Rodzic podejmuje inicjatywę

 

„Na podwórku” – K. Rogulski


Na podwórku wielkie krzyki,
Bo znów kłócą się indyki.
Kłótnia była tak zacięta,
Że rozbiegły się kurczęta.
Świnia, kąpiąc się w bajorze,
Dłużej słuchać już nie może.
Aż się kogut zdziwił krzykiem
I przystanął przed kurnikiem
Obok wystraszonych kur,
Co skubały skrzydła z piór.
Psa nudziły ciągłe nudy,
Więc wystawił głowę z budy.
A gdy kłótnia doszła kotka,
Kotek mało nie spadł z płotka.
Tylko gospodyni z rana
Słucha zwierząt roześmiana,
Bo nie przyszło jej do głowy,
Że to kłótnia, nie rozmowy

 

Rodzic zadaje pytania:

Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w wierszu?

Jakie zwierzęta zamieszkuję wiejską zagrodę?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych odgłosów, które wydają wymienione w piosence zwierzęta.

 

„Jakie jest zwierzę” – Zabawa dydaktyczna

Rodzic pyta jaki/jaka/jest…?/ podając nazwę zwierzęcia, a dziecko wymyśla określenia. Np.

Jaka jest kura? (mała, głośna…)

Jaki jest kogut? ( szybki, głośny)

Jaka jest kaczka? ( spokojna, powolna)

Jaka jest krowa? ( duża, łagodna, spokojna)

Jaki jest koń? ( duży, szybki, groźny)

 

„Idzie ślimak” – zabawa dydaktyczno-ruchowa

Nauka wiersza pt. „ Idzie ślimak” (DLA CHĘTNYCH DZIECI), rodzic recytuje wiersz, a dziecko porusza się według poniższej propozycji. Na kolejne powtórzenie można zmienić kierunek

 

„Idzie ślimak” – A. Giełczyńska

Idzie ślimak i się kiwa ( dziecko idzie powoli przed siebie, lekko pochylając się do przodu)

Dom na grzbiecie dźwiga ( porusza grzbietem)

Powoli przebywa drogę ( dziecko idzie przed siebie jeszcze wolniej)

Bo ma tylko jedną nogę ( dziecko skacze na jednej nodze)

A gdy zmęczy się już wielce ( dziecko przeciąga się, ocierając czoło)

Chowa się w swojej muszelce ( dziecko zwija się w kłębek na dywanie)

 

„Mieszkania zwierząt” – zabawa dydaktyczna

Rodzic pokazuje dziecku fotografie różnych domostw. Rodzic trzyma w ręce odwrócone zdjęcia  zwierząt. Dziecko podchodzi do rodzica losuje jedno zdjęcie, nazywa zwierzę (sylabizuje, uwzględnia pierwszą i ostatnią głoskę w wypowiedzi), zdjęcie dopasowuje pod odpowiednią fotografią. Na koniec dziecko układa zdania ze wskazaną przez prowadzącego parą zdjęć

Ciekawostka!!! – Rodzic może zwrócić uwagę, że wiewiórka zamieszkuje nie tylko dziuple, ale również opuszczone ptasie gniazdko lub sama buduje gniazdko.

 

Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka – zabawa dydaktyczna

Zabawę rozpoczyna rodzic, wypowiadając pierwsze zdanie. Np. Po podwórku kroczy kaczka, a za nią żółte kaczuszki. Następne zdanie układa rodzic.

 

 

 

 

Propozycja pracy plastycznej

 

Proszę wydrukować lub narysować dziecku literę ż, Ż, a następnie zachęcamy dziecko do wypełnienia głoski -  plasteliną, modeliną / 5, 6 latki

Wydzieranie sylwety Koguta ( materiały: bibuła, papier kolorowy, itp.)