PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA- ĆWICZENIA APARATU ARTYKULACYJNEGO

 

Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY:

Cele:

- Ćwiczenia języka: kląskanie, oblizywanie warg, przeliczanie zębów, wysuwanie języka i chowanie, język wąski/język szeroki, prowadzenie języka od trzonowców do podniebienia miękkiego (w tył jamy ustnej);

- Ćwiczenia warg: usta szeroko (uśmiech)/wąsko (buziak), gimnastyka na samogłoskach (u, o, e), ziewanie, grymasy;

Przykłady zabaw:

1.zabawy z czymś smacznym: oblizywanie warg z czekolady, zjadanie paluszka bez pomocy są, picie przez słomkę;

 

2.przenoszenie lekkich przedmiotów na łyżce trzymanej wargami;

 

3.malowanie pędzelkiem trzymanym wargami;

 

4.odlepianie językiem andruta przyklejonego za górnymi zębami;

 

5.zabawa “Lustro” – nauczyciel prezentuje ćwiczenia w serii, zadaniem dzieci jest je naśladować;

6.zabawy parateatralne z wyrazistą mimiką: zdziwienie OOO, zachwyt UUU, strach III, itp.

ćwiczenia z lusterkiem – dodatkowa kontrola wzrokowa wykonywanych ćwiczeń;

7.Bajki logopedyczne:

·         „Psotny czarodziej” – ćwiczenie motoryki języka

Był raz czarodziej, psotnik szalony.

Pewnego razu, gdy był znudzony,

Powiedział: Mam pomysł na psotę!

Co ja ci powiem: ty zrobisz potem.

Wyciągnął różdżkę i tak czarował:

Chcę aby język twój zawirował (oblizywanie warg na około),

Chcę, żeby sięgał mocno do góry (ciągnięcie języka w górę),

W policzku próbował wywiercić dziury (uciskanie językiem wewnętrznej ściany policzka).

Niech się wypręży (język napięty ‘grot’), niech trochę poskacze (język góra, dół),

Niech sięga brody, kiedy nie patrzę (nauczyciel zamyka oczy – dzieci wyciągają język na brodę),

Niech zębów policzy pięć albo sześć (dotykamy ząb po zębie),

A teraz niech znika, żegnam go, cześć!

·         Tygrys i Żabka!” – ćwiczenie motoryki warg

Dzień był słoneczny, z uśmiechem szerokim (szeroki uśmiech)

Wyszedł na spacer tygrys czarnooki.

Popatrzył w lewo (wargi ściągnięte do lewego kącika), w prawo (j.w. do prawego), wokoło (kręcimy wargami),

A przed nim żabka skakała wesoło.

Zaskoczył go jej widok, więc zawołał OOOO, (szerokie o),

Potem jej wysłał buziaków sto (cmokanie),

Żabka zagląda w dół (górna warga na dolne zęby) i górę (dolna na górne),

Maluje szybko usta (markujemy), poprawia fryzurę,

Próbuje zagwizdać wesołą piosenkę, (usta jak do głoski U),

W końcu go widzi, wygładza sukienkę,

- Kum, kum, kolego! Kum, kum, tygrysie!

Pan mnie zawołał, wydaje mi się.

I wysłał buziaka (cmok) lub chciał mnie zjeść (szeroko usta – kłapnięcie),

- Chciałem powiedzieć do Pani cześć!

 Chyba zaczyna wiać lekki wiaterek (dmuchamy),

Nie stójmy więc, zapraszam na spacerek.

I tak Tygrys z Żabką, choć różni ich wiele,

Najlepsi na świecie to dziś przyjaciele!

 

Oprac. w oparciu o stronę Pani Monia.