PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA- ĆWICZENIA APARATU ARTYKULACYJNEGO
Zakres ćwiczeń: ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY:
Cele:
- Ćwiczenia języka: kląskanie, oblizywanie warg, przeliczanie zębów, wysuwanie języka i chowanie, język wąski/język szeroki, prowadzenie języka od trzonowców do podniebienia miękkiego (w tył jamy ustnej);
- Ćwiczenia warg: usta szeroko (uśmiech)/wąsko (buziak), gimnastyka na samogłoskach (u, o, e), ziewanie, grymasy;
Przykłady zabaw:
1.zabawy z czymś smacznym: oblizywanie warg z czekolady, zjadanie paluszka bez pomocy są, picie przez słomkę;
2.przenoszenie lekkich przedmiotów na łyżce trzymanej wargami;
3.malowanie pędzelkiem trzymanym wargami;
4.odlepianie językiem andruta przyklejonego za górnymi zębami;
5.zabawa “Lustro” – nauczyciel prezentuje ćwiczenia w serii, zadaniem dzieci jest je naśladować;
6.zabawy parateatralne z wyrazistą mimiką: zdziwienie OOO, zachwyt UUU, strach III, itp.
ćwiczenia z lusterkiem – dodatkowa kontrola wzrokowa wykonywanych ćwiczeń;
7.Bajki logopedyczne:
· „Psotny czarodziej” – ćwiczenie motoryki języka
Był raz czarodziej, psotnik szalony.
Pewnego razu, gdy był znudzony,
Powiedział: Mam pomysł na psotę!
Co ja ci powiem: ty zrobisz potem.
Wyciągnął różdżkę i tak czarował:
Chcę aby język twój zawirował (oblizywanie warg na około),
Chcę, żeby sięgał mocno do góry (ciągnięcie języka w górę),
W policzku próbował wywiercić dziury (uciskanie językiem wewnętrznej ściany policzka).
Niech się wypręży (język napięty ‘grot’), niech trochę poskacze (język góra, dół),
Niech sięga brody, kiedy nie patrzę (nauczyciel zamyka oczy – dzieci wyciągają język na brodę),
Niech zębów policzy pięć albo sześć (dotykamy ząb po zębie),
A teraz niech znika, żegnam go, cześć!
· Tygrys i Żabka!” – ćwiczenie motoryki warg
Dzień był słoneczny, z uśmiechem szerokim (szeroki uśmiech)
Wyszedł na spacer tygrys czarnooki.
Popatrzył w lewo (wargi ściągnięte do lewego kącika), w prawo (j.w. do prawego), wokoło (kręcimy wargami),
A przed nim żabka skakała wesoło.
Zaskoczył go jej widok, więc zawołał OOOO, (szerokie o),
Potem jej wysłał buziaków sto (cmokanie),
Żabka zagląda w dół (górna warga na dolne zęby) i górę (dolna na górne),
Maluje szybko usta (markujemy), poprawia fryzurę,
Próbuje zagwizdać wesołą piosenkę, (usta jak do głoski U),
W końcu go widzi, wygładza sukienkę,
- Kum, kum, kolego! Kum, kum, tygrysie!
Pan mnie zawołał, wydaje mi się.
I wysłał buziaka (cmok) lub chciał mnie zjeść (szeroko usta – kłapnięcie),
- Chciałem powiedzieć do Pani cześć!
Chyba zaczyna wiać lekki wiaterek (dmuchamy),
Nie stójmy więc, zapraszam na spacerek.
I tak Tygrys z Żabką, choć różni ich wiele,
Najlepsi na świecie to dziś przyjaciele!
Oprac. w oparciu o stronę Pani Monia.