Wiosna na wsi- Nauka pływania

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

Na 20.04.20 proponujemy działania literackie połączone z muzyką i ruchem. (Rytmika)

Data: 20.04.2020

Temat tygodnia: „Wiosna na wsi.”

Temat dnia: „.Nauka pływania”

Cel ogólny:

·        ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji w przestrzeni.

·        przybliżenie informacji na temat zwierząt gospodarstwa domowego

·        ćwiczenia narządu artykulacyjnego

·        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

·        ćwiczenia sprawności manualnej

Cele operacyjne (dziecko):

·        potrafi zaśpiewać krótką przyśpiewkę powitalną

·        słucha opowiadania

·        zapoznaje się ze zwierzętami mieszkającymi na wsi

·        dokonuje podziału wyrazu na sylaby

·        ćwiczy koordynację ruchowo- słuchową oraz orientację przestrzenną.


Pomoce/ środki dydaktyczne:

 

1.    Na powitanie nauczcie się krótkiej zabawy paluszkowej, która będzie nam towarzyszyła przez cały tydzień. Wykonujcie to zadanie z całą rodzinką.

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)

2.    Przeczytajcie opowiadanie A. Widzowskiej „Nauka pływania”, ilustrując je  poniższymi obrazkami.

 

https://wesoleosemki.pl/wp-content/uploads/2020/03/za%C5%82acznik-nr-3-223x300.png

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko się urodził , od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to?- zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku- wyjaśnił pies.

-A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś?

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak- powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć…- szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu?- zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem- pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja ! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę- powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody- powiedział kurczaczek.

– Eeee tam , przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas tu jest.

-Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój- powiedział pies.- Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację- powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki!- stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

 

https://wesoleosemki.pl/wp-content/uploads/2020/03/za%C5%82acznik-nr-4-223x300.png

 

 

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

Czy ty, Ptasiu , umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jakbyś się czuł?

– Bałbym się.

-No widzisz, jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam- szepnął zawstydzony Ptaś.

-Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

 

A teraz zadajcie dziecku pytania dotczące opowiadania.

 

  • Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
  • Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
  • Jak oceniasz zachowania kaczorka?
  • Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

 

 

 

Podzielcie teraz wyrazy na sylaby z jednoczesnym wypowiadaniem na głos oraz wyklaskiwaniem.

(kogut, kaczorek,świnka,królik,konik)

 

3.    A teraz razem z dzieckiem posłuchajcie poniższej piosenki : „Dziadek farmę miał”. Podczas słuchania poproście dziecko, aby wydawało dźwięki zwierząt, które są wymienione w piosence.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 

4.   Piosenka rytmiczna wpadająca w ucho. Podczas słuchania poniższej piosenki razem z dziećmi wykonujcie polecenia ruchowe, które słyszycie. Dbajcie o prawidłową postawę dziecka.

 

                            https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

 

5.    A teraz zagadka na spostrzegawczość. Zapytajcie dziecko, kto ukrył się na wiejskim podwórku?” poproście, żeby rozpoznało zwierzę po ogonie.

https://wesoleosemki.pl/wp-content/uploads/2020/03/za%C5%82acznik-nr-5-300x281.png

 

 

6.   A teraz czas na kartę pracy. Zadaniem dziecka jest pokolorować koguta według wzoru.

      https://wesoleosemki.pl/wp-content/uploads/2020/03/kogut-kolorowanka.jpg

 

Miłego dniaJ