INPIRACJA PLASTYCZNA
TULIPAN
POMOCE: Gładka bibuła w różnych kolorach. Wikol, pędzel pojemnik na wodę, nożyczki, biała kartka z bloku technicznego lub papier do akwareli (format A4)
WYKONANIE: Klej rozpuszczamy w pojemniku z niewielką ilością wody. Smarujemy kartkę powstałą mieszanką wody z klejem. Z kawałków niebieskiej bibuły wyklejamy tło. Dół kartki wyklejamy kawałkami jasnej zielonej bibuły. Z ciemnozielonej bibuły wycinamy łodygi i liście tulipanów. Przyklejamy je na wykonanym wcześniej tle. Z czerwonej, żółtej i różowej bibuły wycinamy główki tulipanów i doklejamy do łodyżek.
LOGOPEDA RADZI !!
DZIECKO PRZESTAŁO MÓWIĆ
Sytuacja, w której dziecko traci nabyte wcześniej umiejętności, np. wycofuj się z mówienia, jest groźna i powinna budzić Duży niepokój. Należy bardzo uważnie przyjrzeć się temu procesowi i bez zwłoki udać się do logopedy, psychologa dziecięcego czy pediatry. Regres w rozwoju mowy, a dodatkowo wycofanie się z kontaktów społecznych i stereotypie ruchowe, czyli ciągłe powtarzanie pewnych ruchów, np. kiwanie się, mogą być sygnałami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Innym zaburzeniem, w którym następuje utrata zdobytych wcześniej umiejętności językowych, jest afazja. Jej przyczynami u dzieci mogą być guzy mózgu, urazy mechaniczne, a także uszkodzenia mózgu na skutek niedotlenienia, np. podtopienia czy zatrucia. Nie tak rzadką przypadłością jest również mutyzm, który zalicza się do logo neuroz, czyli nerwic mowy. To sytuacja, w której dziecko odmawia mówienia w jakimś miejscu, np. w przedszkolu czy szkole, w obecności konkretnych osób, czy przy wykonywaniu określonych czynności. Objawy mutyzmu mogą pojawić się już między drugim a trzecim roku życia i wówczas częściej dotyczą dziewczynek. Im wcześniej podejmuje się terapię, tym większa szansa na to, że zakończy się ona pełnym sukcesem. Z kolei im dłużej rodzice będą z nią zwlekać, tym bardziej syndrom będzie się utrwalał.
WIERSZYKI ROZGRZEWAJĄCE BUZIĘ I JĘZYKI !!!
„ Szpak”- J. Błachitko
Szeptem szepce szczodry ptak
Szumu liści słucha wszak
Szuka szpak myszki szarej
Chce wiadomość przesłać dalej
Echo już szum liści niesie
Sosny szumią z całej siły
Aż nam listki pogubiły
Szumią wszystkie drzewa w koło
Szumią głośno i wesoło
Pięknie szumi ta muzyka
Szpak wraz z myszką się zachwyca
Do zabawy zapraszają
Razem z dziećmi powtarzają
Sz, sz, sz, sz, sz, sz,
Wskazówka dla Rodzica: dziecko słucha wiersza, a następnie powtarza wszystkie wersy, utrwalając prawidłową artykulację głoski sz. Po przeczytaniu wierszyka rodzic zadaje dziecku pytania:
Jaki był szpak? (szczodry)
Co robiły sosny? ( szumiały)
Co z nich spadło? (szyszki)
Co wspólnego mają w nazwie szpak i myszka? ( głoskę Sz)
Zabawy badawcze na Weekend
Wleciał wietrzyk do ogrodu
Dla zabawy, bez powodu
A tak ciągle ćwicząc loty
Lubił robić przy tym psoty:
To poderwał liść z trawnika
To zdmuchnął piasek z chodnika
Zajrzał także do psiej budy
I wywiał z niej wszystkie brudy
Zajrzał także do altanki
A w oknie dotknął firanki
I do studni zajrzał także
I do oczka wodnego…a jakże!
I obejrzał wszystkie drzewa
Słuchał jak skowronek śpiewa
Latał między żywopłotem
Później nad drewnianym płotem
Z nieba czarne chmur przegnał
A na koniec się pożegnał
Na ten weekend proponujemy wam kochanie przedszkolaki zabawy z wiatrem
Zabawa I – Zabawy z wiatrem
Na początek drogie przedszkolaki poobserwujcie pogodę za oknem. Porozmawiajcie o tym ze swoim rodzinami:
Jak poznać, że wieje wiatr?
Czy wiatr można usłyszeć, poczuć, zobaczyć, dotknąć?
Zabawa II
„Robimy wiatr”
Drogie przedszkolaki przygotujcie lekki przedmiot, np. Piłeczkę pingpongową, nadmuchany balon, piórko itp.
Przedszkolak ma do dyspozycji tackę i musi tak nią manipulować, aby wprawić w ruch wybrany przedmiot…Jeśli chcecie, możecie wyznaczyć miejsce, do którego dziecko powinno „zaprowadzić” ruchem powietrza przedmiot. Dla porównania możecie dać małą, ale ciężką rzecz. Potem drogie przedszkolaki porozmawiajcie o tym, co najłatwiej było wprawić w ruch i dlaczego
Zabawa III
„Wybierzcie się w podróż z wiatrem”
Drodzy rodzice zaproponujcie aby dziecko zamknęło oczy i włączcie utwór „ Podróż z wiatrem”
Utwór można pobrać bezpłatnie:
Przy kolejnym słuchaniu pozwólcie rodzice, aby dziecko poruszał o się do muzyki, może użyć wstążek, szala, bibuły. Na koniec można namalować to, co podpowiada mu wyobraźnia ( WSKAZÓWKA – UTWÓR MOŻNA SŁUCHAĆ W TLE). Potem drodzy Rodzice porozmawiajcie o swoich wrażeniach.