INPIRACJA PLASTYCZNA

TULIPAN

POMOCE: Gładka bibuła w różnych kolorach. Wikol, pędzel pojemnik na wodę, nożyczki, biała kartka z bloku technicznego lub papier do akwareli (format A4)

WYKONANIE: Klej rozpuszczamy w pojemniku z niewielką ilością wody. Smarujemy kartkę powstałą mieszanką wody z klejem. Z kawałków niebieskiej bibuły wyklejamy tło. Dół kartki wyklejamy kawałkami jasnej zielonej bibuły. Z ciemnozielonej bibuły wycinamy łodygi i liście tulipanów. Przyklejamy je na wykonanym wcześniej tle. Z czerwonej, żółtej i różowej bibuły wycinamy główki tulipanów i doklejamy do łodyżek.

LOGOPEDA RADZI !!

DZIECKO PRZESTAŁO MÓWIĆ

Sytuacja, w której dziecko traci nabyte wcześniej umiejętności, np. wycofuj się z mówienia, jest groźna i powinna budzić Duży niepokój. Należy bardzo uważnie  przyjrzeć się temu procesowi i bez zwłoki udać się do logopedy, psychologa dziecięcego czy pediatry. Regres w rozwoju mowy, a dodatkowo wycofanie się z kontaktów społecznych i stereotypie ruchowe, czyli ciągłe powtarzanie pewnych ruchów, np. kiwanie się, mogą być sygnałami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Innym zaburzeniem, w którym następuje utrata zdobytych wcześniej umiejętności językowych, jest afazja. Jej przyczynami u dzieci mogą być guzy mózgu, urazy mechaniczne, a także uszkodzenia mózgu na skutek niedotlenienia, np. podtopienia czy zatrucia. Nie tak rzadką przypadłością jest również mutyzm, który zalicza się do logo neuroz, czyli nerwic mowy. To sytuacja, w której dziecko odmawia mówienia w jakimś miejscu, np. w przedszkolu czy szkole, w obecności konkretnych osób, czy przy wykonywaniu określonych czynności. Objawy mutyzmu mogą pojawić się już między drugim a trzecim roku życia i wówczas częściej dotyczą dziewczynek. Im wcześniej podejmuje się terapię, tym większa szansa na to, że zakończy się ona pełnym sukcesem. Z kolei im dłużej rodzice będą z nią zwlekać, tym bardziej syndrom będzie się utrwalał.

WIERSZYKI ROZGRZEWAJĄCE BUZIĘ I JĘZYKI !!!

„ Szpak”- J. Błachitko

Szeptem szepce szczodry ptak

Szumu liści słucha wszak

Szuka szpak myszki szarej

Chce wiadomość przesłać dalej

Echo już szum liści niesie

Sosny szumią z całej siły

Aż nam listki pogubiły

Szumią wszystkie drzewa w koło

Szumią głośno i wesoło

Pięknie szumi ta muzyka

Szpak wraz z myszką się zachwyca

Do zabawy zapraszają

Razem z dziećmi powtarzają

Sz, sz, sz, sz, sz, sz,

Wskazówka dla Rodzica: dziecko słucha wiersza, a następnie powtarza wszystkie wersy, utrwalając prawidłową artykulację głoski sz. Po przeczytaniu wierszyka rodzic zadaje dziecku pytania:

Jaki był szpak? (szczodry)

Co robiły sosny? ( szumiały)

Co z nich spadło? (szyszki)

Co wspólnego mają w nazwie szpak i myszka? ( głoskę Sz)

Zabawy badawcze na Weekend

 

Wleciał wietrzyk do ogrodu

Dla zabawy, bez powodu

A tak ciągle ćwicząc loty

Lubił robić przy tym psoty:

To poderwał liść z trawnika

To zdmuchnął piasek z chodnika

Zajrzał także do psiej budy

I wywiał z niej wszystkie brudy

Zajrzał także do altanki

A w oknie dotknął firanki

I do studni zajrzał także

I do oczka wodnego…a jakże!

I obejrzał  wszystkie drzewa

Słuchał jak skowronek śpiewa

Latał między żywopłotem

Później nad drewnianym płotem

Z nieba czarne chmur przegnał

A na koniec się pożegnał

Na ten weekend proponujemy wam kochanie przedszkolaki zabawy z wiatrem

 

Zabawa I – Zabawy z wiatrem

Na początek drogie przedszkolaki poobserwujcie pogodę za oknem. Porozmawiajcie o tym ze swoim rodzinami:

Jak poznać, że wieje wiatr?

Czy wiatr można usłyszeć, poczuć, zobaczyć, dotknąć?

Zabawa II

„Robimy wiatr”

Drogie przedszkolaki przygotujcie lekki przedmiot, np. Piłeczkę pingpongową, nadmuchany balon, piórko itp.

Przedszkolak ma do dyspozycji tackę i musi tak nią manipulować, aby wprawić w ruch wybrany przedmiot…Jeśli chcecie, możecie wyznaczyć miejsce, do którego dziecko powinno „zaprowadzić” ruchem powietrza przedmiot. Dla porównania możecie dać małą, ale ciężką rzecz. Potem drogie przedszkolaki porozmawiajcie o tym, co najłatwiej było wprawić w ruch i dlaczego

Zabawa III

„Wybierzcie się w podróż z wiatrem”

Drodzy rodzice zaproponujcie aby dziecko zamknęło oczy i włączcie utwór „ Podróż z wiatrem”

Utwór można pobrać bezpłatnie:

Przy kolejnym słuchaniu pozwólcie rodzice, aby dziecko poruszał o się do muzyki, może użyć wstążek, szala, bibuły. Na koniec można namalować to, co podpowiada mu wyobraźnia ( WSKAZÓWKA – UTWÓR MOŻNA SŁUCHAĆ W TLE). Potem drodzy Rodzice porozmawiajcie o swoich wrażeniach.