SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5/6 LETNICH
„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”
TEMAT: Zielona żabka- zajęcia plastyczne inspirowane opowiadaniem i zabawami.
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych
- rozpoznawanie koloru zielonego w otoczeniu
- wypowiadanie się całym zdaniem na temat treści opowiadania
- wykonanie pracy plastycznej wg instrukcji
- aktywne uczestnictwo w proponowanych zabawach
Pomoce: nożyczki, klej, bibuła: zielona, czerwona i czrna, kawałek zielonego brystolu,
1.”Zielona żabka”- dziecko słucha opowiadania B. Forma
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż
rozmyślała.
- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale
ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie
zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie
zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w
stawie czysta i chłodna woda.
- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam
nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała,
drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło - kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok
bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa
zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem
bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.
2. Rodzic zadaje dziecku pytania związane z tekstem:
- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
4.„Prawda– fałsz” zabawa z elementami metody
Dennisona:
Bocian ma długi język.
Żaba ma cztery kończyny.
Bocian może fruwać
Żaba ma czerwone długie nogi.
Bocian lubi pływać.
Żaba umie fruwać.
5.”Masz zielone”- rodzic wraz z dzieckiem biega na palcach po dywanie- na hasło ”masz zielone”- dziecko szuka w pokoju przedmiotów w kolorze zielonym.
6.”Żabka”- wykonanie pracy plastycznej wg instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=R9B5g16PFLU