SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5/6 LETNICH

„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”

TEMAT: Zielona żabka- zajęcia plastyczne inspirowane opowiadaniem i zabawami.

Cele ogólne:

- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych

- rozpoznawanie koloru zielonego w otoczeniu

- wypowiadanie się całym zdaniem na temat treści opowiadania

- wykonanie pracy plastycznej wg instrukcji

- aktywne uczestnictwo w proponowanych zabawach

Pomoce: nożyczki, klej, bibuła: zielona, czerwona i czrna, kawałek zielonego brystolu,

 

1.”Zielona żabka”-  dziecko słucha opowiadania B. Forma

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.

- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!

W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:

- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.

Nagle biedronka się pojawiła.

- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.

- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.

- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.

We wszystkie strony zerka ciekawie.

- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.

Żabce serduszko mocno zabiło - kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

2. Rodzic zadaje dziecku pytania związane z tekstem:


- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

4.„Prawda– fałsz” zabawa z elementami  metody Dennisona:
Bocian ma długi język. 
Żaba ma cztery kończyny.
Bocian może fruwać
Żaba ma czerwone długie nogi.
Bocian lubi pływać. 
Żaba umie fruwać. 

5.”Masz zielone”- rodzic wraz z dzieckiem biega na palcach po dywanie- na hasło ”masz zielone”- dziecko szuka w pokoju przedmiotów w kolorze zielonym.

6.”Żabka”- wykonanie pracy plastycznej wg instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=R9B5g16PFLU