Dzisiejszy temat kochani to: Wesoły Szpak

Cel główny:

rozwijanie mowy

Zapoznanie z wyglądem szpaka

Rozwijanie sprawności fizycznej

Metoda:

Czynna

Oglądowa

Formy organizacji pracy z dziećmi:

Indywidualna

Zespołowa

Przebieg zajęć:

 „Ptaki” – Przypomnienie nazw wcześniej poznanych ptaków ( skowronek, czajka, bocian biały, jaskółka, żuraw), dokonanie sylabizowania. Głoskowanie nazw ptaków z wyraźnym zaznaczeniem 1 i 2 głoski.

„Ptasie pióra” – oglądanie piór wybranych ptaków (bociana biały, szpak, czajka, żuraw, jaskółka – zdjęcia dołączone do postu)

„Jestem ptakiem” – wizualizacja

Dziecko leży z zamkniętymi oczami, wyobraża sobie że jest ptakiem. Ma ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nimi może fruwać! Dziecko powoli porusza skrzydłami i unosisz się w powietrzu , coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości . Mijasz pola, las, łąki, jeziora. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i …zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoi domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

Następnie dziecko siada, a rodzic się pyta:

Czy chciałbyś być ptakiem? Jakim?

„Co to za ptak” – ćwiczenia słuchu fonematycznego. Rodzic podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami np. j- jaskółka, b- bocian biały itp.

„Szpak” J. Brzechwa- słuchanie wiersza; interpretacja jego treści

„Szpak”

Na grabie siedzi szpat

I po polsku mówi tak:

„Stoi w lesie stary grab,

Pod tym grabem leży drab,

Leży drab, a kilka os

Gryzie draba prosto w nos,

Rozgniewany wstaje, drab,

Patrzy wkoło, widzi – grab

A na grobie siedzi szpak

I po polsku mówi tak:

Stoi w lesie stary grab

 

„Zdrobnienia i zgrubienia” – podawanie zdrobnień i zgrubień do nazw ptaków, np. szpak-szpaczek-szpakunio,       szpak-szpaczysko-…

„Co robi szpak” – podawanie przez dziecko czynności , jakie może wykonywać szpak. Dziecko podaje przykłady czynności. Rodzic pilnuje, żeby się nie powtarzały, np. śpiewa, je, kąpie się ( w sadzawce), karmi młode, fruwa, dziobie, buduje gniazdo…

„Wyścigi piórek” – ćwiczenia oddechowe-  DLA DZIECI POSIADAJĄCYCH W ZASOBACH DOMOWYCH PIÓRKA – zadaniem dziecka jest przedmuchanie piórka z jednej strony biurka, stołu na drugą.

„Zdanie o szpaku” – układanie zdań o szpaktu

- Karty pracy (cz. 3, s. 70-71) – liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par. Kolorowanie ich, wyklaskiwanie podanego rytmu. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

„Kolorowy Szpak” – kolorowanie kolorowanki pilnując lini.