Dbamy o przyrodę - W lesie i nad wodą

Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 17.04.20  proponujemy działania z zakresu edukacji przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką oraz działalnością plastyczną.

 

Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę”

Temat dnia: „W lesie i nad wodą”.


Cel ogólny:

·        ćwiczenia koordynacji słowno- ruchowej

·        rozwijanie poczucia rytmu

·        rozwijanie aktywności słuchania tekstu

·        ćwiczenia narządów artykulacyjnych

·        aktywne słuchanie tekstu piosenki „Piosenka o czystej planecie”

·        rozwijanie sprawności manualnej

·        rozwijanie wyobraźni przestrzennej

·        rozwijanie poczucia estetyki

Cele operacyjne (dziecko):
 

·        ćwiczy koordynację słowno- ruchową

·        powtarza tekst za rodzicem

  • wymawia tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów
  • dokładnie wymawia tekst
  • słucha piosenki
  • potrafi opowiedzieć zaśpiewać refren piosenki
  • wykonuje plakat o segregacji śmieci
  • wie, do którego pojemnika umieścić dany element

 

Pomoce/ środki dydaktyczne:

Zadania dla dzieci i rodziców: Piosenka: „Piosenka o czystej planecie”, Piosenka „Rap ekologiczny”, prostokąty z papieru w kolorze żółtym, zielonym, niebieskim, brązowym, czarnym, które będą imitowały pojemniki na śmieci,

a także klej, kredki, wycięte zdjęcia z gazetek reklamowych.

 

 

  1. Rozpocznijcie zabawę od prostych ćwiczeń z zakresu logorytmiki.

To ćwiczenie na pamięć, uwagę i koordynację ruch -słuch- mowę.

Wiersz B. Szelągowska „Dbamy o przyrodę”. Przeczytajcie dziecku tekst. Razem z dzieckiem wykonujcie odpowiednie ruchu, poproście, aby dziecko wymawiało tekst powtarzalny:  SIA,SIO,SIU,SIA,SIO,SI- Jakie śliczne mamy dni.

 

W parku kwitną na rabatkach

Kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek   / Marsz w rytm zwrotki z jednoczesnym wyklaskiwaniem

Stoją kosze nowe.

 

SIA,SIO,SIU,SIA,SIO,SI-

                          /ręce na biodrach, kiwanie głową na boki,jednoczesne wymawianie tekstu

Jakie śliczne mamy dni.

 

 

 

Dzięcioł stuka w stare drzewo    

Obserwując dzieci.                                / głośne tupanie w miejscu

Jak do kosza wyrzucają

Po pikniku śmieci

 

SIA, SIO,SIU, SIA, SIO, SI-

              /ręce na biodrach, kiwanie głową na boki,jednoczesne wymawianie tekstu

Jakie śliczne mamy dni.

 

Jeżyk z liści się wygrzebał         

Pyszczek swój zadziera.          / marsz w miejscu z jednoczesnym wymachem w górę rąk

Teraz patrzy, jak rodzina

Jeździ na rowerach.

 

SIA, SIO,SIU, SIA, SIO, SI-

                           /ręce na biodrach, kiwanie głową na boki,jednoczesne wymawianie tekstu

Jakie śliczne mamy dni.

 

A w ogrodzie obok parku

 słowik cudnie śpiewa     /       powtórka z I zwrotki

To z radości – wzdłuż alei

ktos posadził drzewa.

 

SIA, SIO,SIU, SIA, SIO, SI-

/ręce na biodrach, kiwanie głową na boki,jednoczesne wymawianie tekstu

Jakie śliczne mamy dni.

 

Nawet słonko, chodź wysoko

Jakos mocniej świeci.                 / powtórka z II zwrotki

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci.

         

          SIA, SIO,SIU, SIA, SIO, SI-

/ręce na biodrach, kiwanie głową na boki,jednoczesne wymawianie tekstu

Jakie śliczne mamy dni.

 

  1. A teraz usiądźcie wygodnie i  posłuchajcie piosenki, jednocześnie oglądając teledysk.

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I  Piosenka o czytej planecie

 

     Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści piosenki.

Zadajcie dziecku pytania:

·         Jaki charakter miała piosenka?:

·         Czy  przy tej piosence można poruszać się szybko, czy powoli?

·         O czym była piosenka?

·         Co robić, żeby nasza planeta Ziemia była czysta?

 

A teraz nauczcie się tekstu refrenu piosenki:

 

…Trzeba nam zieleni,

czystej atmosfery,

w segregacji śmieci

 pomogą w tym dzieci.

 

(Wypowiadajcie go w zróżnicowany sposób, np.: głośno- cicho, jak niedźwiedie, jak ptaszki, itp.)

 

3.    A teraz poruszajcie się w rytm piosenki. Ćwiczenia wykonujcie około 10 razy.

 

Ćwiczenia wykonujcie kilkukrotnie, zgodnie z rytmem piosenki.

·        Kołysanie się z boku na bok z rękami na biodrach

·        Ruchu okrężne tułowia z rękami nad głową

·        Ruchy okrężne głową

·        Ruchy okrężne nadgarstków

·        Ruchy okrężne stóp

·        Ćwiczenia w parach:

- Stopy połączone ze stopami partnera- wykonujcie ruchy imitujące jazdę na rowerze, nie odklejając stóp od partnera.

- Na siedząco przodem do siebie, trzymacie się za ręce, przeciągacie się na zmianę.

- Na siedząco tyłem do siebie, plecy sklejone, przepychacie się na zmianę.

4.    Teraz czas na ekologiczny rap, który podsumuje nasze umiejętności segregowania śmieci.

https://www.youtube.com/watch?v=yn0ZYgO7AT0

 

 Przygotujcie prostokąty z papieru w kolorze żółtym, zielonym, niebieskim, brązowym, czarnym,które będą imitowały pojemniki na śmieci, a także klej, kredki, wycięte zdjęcia z gazetek reklamowych.

Słuchając ekologicznego Rapu razem z dzieckiem stwórzcie plakat, przedstawiający segregację śmieci. Ponaklejajcie zdjęcia do odpowiednich pojemników. Jeżeli nie macie zdjęć, możecie narysować elementy i wyciąć je.

 

 

Miłego dnia:)