DO CZEGO SŁUŻY TERMOMETR

Zabawy z Termometrem

„Kwiecień lub niespodzianki” – wysłuchanie wiersza i rozmowa zainspirowana jego treścią

Rodzic czyta wiersz, po czym zadaje pytania:

W co chciały bawić się dzieci?

Jakiego psikusa zrobił im kwiecie[S1] ń?

Jakie temperatury wskazywał termometr?

Do czego służy termometr?

„Kwiecień lub niespodzianki” - E. Stadtmuller

Kwiecień kocha niespodzianki

Miał być rower? Będą sanki!

Stoi auto w śniegu kopnym

A termometr ZERO STOPNI!

Pokazuje już od rana

Kto chce lepić dziś bałwana?

Krzyś z piwnicy narty dźwiga

Fajnie będzie znów pośmigać

Wtem- czy to są jakieś żarty?

DZIESIĘĆ STOPNI! Jakie narty?

Prędzej kajak by się nadał

To już lekka jest przesada

Panie Kwietniu, krótkie słowa:

- Proszę raz się zdecydować!

Może zima? Może lato?

Albo wiosna? Co pan na to?

Kwiecień niby pilnie słucha

A po chwili…zawierucha

Zaraz po niej deszcz i słońce

Bardzo ciepłe…ba, gorące!

Kwiecień znów się świetnie bawi.

Czy on kiedyś się poprawi?

„Deszczomierz” – wykonanie prowizorycznego urządzenia do pomiaru opadów.

Rodzic prezentuje deszczomierz ( lub posiłkuje się fotografiami). Następnie pokazuje prowizoryczne urządzenie do pomiaru ilości opadów lub wykonuje je na oczach dziecka, opisując każdy etap.

Pomoce: butelka plastikowa, niezmywalny flamaster, strzykawka z miarką, piasek lub inny materiał sypki, kijek,

Wykonanie: Butelkę opróżniamy, dokręcamy zakrętkę, odcinamy dno, niezmywalnym flamastrem rysujemy miarkę. Skalę pomiaru najłatwiej odmierzyć za pomocą strzykawki z miarką. Po każdorazowym wstrzyknięciu do butelki wody ze strzykawki oznaczamy piaskiem ilość własnego płynu. Butelkę należy umieścić na zewnątrz w nieosłoniętym miejscu (można przymocować ją do kijka i wbić w ziemię w ogrodzie, na balkonie). Codziennie mniej więcej o tej samej porze, dziecko z rodzicem powinno wychodzić i odczytywać sumę opadów z ostatnich 24 godzin

Rodzic może zorganizować w ogrodzie, na balkonie stację meteorologiczną, w której dziecko będzie mogło prowadzić obserwację.

 

„Termometr – co to takiego”? – zabawa dydaktyczna

Rodzic demonstruje fotografie przedstawiające różne rodzaje termometrów ( zdjęcia dołączone do postu). Dziecko opisuje , jak wyglądają i z pomocą prowadzącego omawiają, w jaki sposób odczytuje się z nich temperaturę. Na końcu opisuje, czym różnią się prezentowane termometry.

„Prawda – Fałsz” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie. Rodzic odczytuje po jednym zdaniu, a dziecko podskakuje , gdy jest ono prawdziwe lub tupię, gdy jest fałszywe. W przypadku zdania fałszywego dziecko udziela poprawnej odpowiedzi.

Gdy jest ciepło, woda zamarza?

Gdy termometr pokazuje zero stopni, zakładamy krótkie spodenki?

Kiedy widzimy za oknem słońce, to znak, że powinniśmy się ciepło ubrać?

Termometr służy do pomiaru siły wiatru?

Latem można lepić bałwana?

Termometr pokojowy służy do pomiaru temperatury w pomieszczeniu?

Termometrem, zewnętrznym możemy zmierzyć temperaturę ciała?

„Jaka jest temperatura?” – zabawa badawcza dla posiadających w zasobach domowych termometry zewnętrzne

Rodzic prezentuje termometr pokojowy , prosi o odczytanie temperaturę. Zapisuje ją na karteczce, którą później zabiera na spacer. Podczas spaceru dokonuje z dzieckiem pomiaru temperatury za pomocą termometru zewnętrznego i zapisuje jej na wysokość na karteczce. Dziecko określa gdzie jest wyższa, a gdzie niższa temperatura

 

„Kreatywny termometr” – praca techniczna

Pomoce: szpatułki laryngologiczne, klej mocny, gruba słomka, twardy ołówek, druciki kreatywne najlepiej w kolorze czerwonym

Dziecko otrzymuje szpatułki laryngologiczne, do których mocnym klejem (Magic) przykleja przezroczystą grubą słomkę. Następnie z pomocą rodzica odmierza ni zaznacza ołówkiem centymetry. Na koniec wkłada do słomek czerwone druciki kreatywne, na końcu których dolnym wiążą supełki. Poruszając drucikiem, mogą regulować temperaturę.

 

 

 


 [S1]