Dbamy o przyrodę- W kontakcie z naturą

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 16.04.20  proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką i działalnością plastyczną.

 

 

Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę”

Temat dnia: „W kontakcie z naturą”.

 

Cel ogólny:

·        rozwijanie orientacji przestrzennej

·        aktywne słuchanie utworu literackiego

·        rozwijanie wiadomości na temat ekologii

·        ćwiczenia koordynacji ruchowej

·        ćwiczenia aparatu oddechowego

·        cwiczenia sprawności manualnej

Cele operacyjne (dziecko):
 

  • ćwiczy orientację przestrzenną
  • słucha utworu literackiego
  • wie co oznaczas słowo ekologia
  • wie, jak dbać o przyrodę

·        ćwiczy koordynację ruchową

·        ćwiczy aparat oddechowy

·        ćwiczy sprawność manualną


Pomoce/ środki dydaktyczne:

 

Wiersz „Segregujcie śmieci”, film edukacyjny „ W kontakcie z naturą” https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

, farby, pędzle, piórka, lub wata,

 

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Rozpocznijcie zabawę od znanej Wam już rymowanki, która rozwija orientację przestrzenną dziecka . Poproście, aby dziecko wykonywało ruchy zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka

 

2.    A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie wiersz

„Segregujcie śmieci”. wiersz

 

„Segregujcie śmieci”
Czy wiesz, co oznaczają te kolory –
- niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza,
do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,
przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.
Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza
„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,
czyli szkło – w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,
wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!

 

 

3.    Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza. Wyjaśnijcie dziecku co oznacza ekologia.

Zadajcie dziecku pytania:

·         Co należy robić ze śmieciami, aby świat był czysty?

·         Co wrzucamy do pojemnika koloru niebieskiego?

·         Co wrzucamy do pojemnika koloru zółtego?

·         Co wrzucamy do pojemnika koloru zielonego?

    - Wytłumaczcie dziecku, że są jeszcze pojemniki koloru brązowego- tu wrzucamy śmieci, które rozkładają się w przyrodzie, np.: ogryzki jabłka, obierki itp.

    - Pojemniki koloru czarnego- tu wrzucamy odpady mieszane, np.: zużyte chusteczki, rzeczy, których nie da się przetworzyć.

 

4.    Zabawa ruchowa : „Drzewa i ptaki”.

Wykorzystajcie do tego  poniższy utwór:

https://www.youtube.com/watch?v=gTKsHwqaIr4

Na pierwszą minutę utworu poproście dziecko,( a najlepiej zróbcie to razem z dzieckiem), aby zamieniło się w rosnące drzewo. Z pozycji kucnej powoli zacznijcie wstawać, aż do pozycji wyprostnej.(powtórzcie to kilka razy) Następnie unoście ręce- gałęzie, którymi zaczniecie kołysać. Wykonajcie ruchy okrężne tułowia z uniesionymi rękami, a  następnie skłony w prawo i w lewo z rękami uniesionymi nad głową.

Teraz rodzice pozostają w pozycji drzewa, natomiast dzieci zamieniają się w ptaki, które „fruwają” dookoła drzewa, przechodzą pod Waszymi nogami. Dajcie dziecku możliwość poszukiwania różnorodnego ruchu w kontakcie   z otoczeniem. Co parę sekund wyłączajcie muzykę- na przerwę w muzyce dziecko- ptak ma za zadanie zastygnąć w bezruchu.

5.     A teraz poćwiczymy z dzieckiem aparat oddechowy podczas ćwiczeń oddechowych „Piórka”. Dzieci otrzymują sztuczne piórko(watę), kładą je na dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami- zdmuchują piórka, tak aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej                         w powietrzu.

6.    A teraz obejrzyjcie bajkę edukacyjną: W kontakcie z naturą

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

7.    Na zakończenie wykonajcie razem z dzieckiem plakat ekologiczny.

Jeżeli nie macie jak wydrukować, odrysujcie ziemię według podanego wzoru. https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ziemia2.jpg

 

Naklejcie ją na na kartkę A3, poproście dziecko, aby pomalowało ziemię farbami. Dookoła ziemi pomalujcie dziecku dłonie w różnych kolorach                       i poproście, aby je odbiło dookoła ziemi. Z dłoni pomóżcie zrobić drzewa.

 

Miłego, wiosennego  dnia:)