Dbamy o przyrodę- W kontakcie z naturą
Drodzy Rodzice, kochane Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 16.04.20 proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką i działalnością plastyczną.
Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę”
Temat dnia: „W kontakcie z naturą”.
Cel ogólny:
· rozwijanie orientacji przestrzennej
· aktywne słuchanie utworu literackiego
· rozwijanie wiadomości na temat ekologii
· ćwiczenia koordynacji ruchowej
· ćwiczenia aparatu oddechowego
· cwiczenia sprawności manualnej
Cele operacyjne (dziecko):
· ćwiczy koordynację ruchową
· ćwiczy aparat oddechowy
· ćwiczy sprawność manualną
Pomoce/ środki dydaktyczne:
Wiersz „Segregujcie śmieci”, film edukacyjny „ W kontakcie z naturą” https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
, farby, pędzle, piórka, lub wata,
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Rozpocznijcie zabawę od znanej Wam już rymowanki,
która rozwija orientację przestrzenną dziecka . Poproście, aby dziecko wykonywało
ruchy zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka
2. A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie wiersz
„Segregujcie śmieci”. wiersz
„Segregujcie śmieci”
Czy wiesz, co oznaczają te kolory –
- niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza,
do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,
przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.
Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza
„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,
czyli szkło – w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,
wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!
3. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza. Wyjaśnijcie dziecku co oznacza ekologia.
Zadajcie dziecku pytania:
· Co należy robić ze śmieciami, aby świat był czysty?
· Co wrzucamy do pojemnika koloru niebieskiego?
· Co wrzucamy do pojemnika koloru zółtego?
· Co wrzucamy do pojemnika koloru zielonego?
- Wytłumaczcie dziecku, że są jeszcze pojemniki koloru brązowego- tu wrzucamy śmieci, które rozkładają się w przyrodzie, np.: ogryzki jabłka, obierki itp.
- Pojemniki koloru czarnego- tu wrzucamy odpady mieszane, np.: zużyte chusteczki, rzeczy, których nie da się przetworzyć.
4. Zabawa ruchowa : „Drzewa i ptaki”.
Wykorzystajcie do tego poniższy utwór:
https://www.youtube.com/watch?v=gTKsHwqaIr4
Na pierwszą minutę utworu poproście dziecko,( a najlepiej zróbcie to razem z dzieckiem), aby zamieniło się w rosnące drzewo. Z pozycji kucnej powoli zacznijcie wstawać, aż do pozycji wyprostnej.(powtórzcie to kilka razy) Następnie unoście ręce- gałęzie, którymi zaczniecie kołysać. Wykonajcie ruchy okrężne tułowia z uniesionymi rękami, a następnie skłony w prawo i w lewo z rękami uniesionymi nad głową.
Teraz rodzice pozostają w pozycji drzewa, natomiast dzieci zamieniają się w ptaki, które „fruwają” dookoła drzewa, przechodzą pod Waszymi nogami. Dajcie dziecku możliwość poszukiwania różnorodnego ruchu w kontakcie z otoczeniem. Co parę sekund wyłączajcie muzykę- na przerwę w muzyce dziecko- ptak ma za zadanie zastygnąć w bezruchu.
5. A teraz poćwiczymy z dzieckiem aparat oddechowy podczas ćwiczeń oddechowych „Piórka”. Dzieci otrzymują sztuczne piórko(watę), kładą je na dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami- zdmuchują piórka, tak aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
6. A teraz obejrzyjcie bajkę edukacyjną: W kontakcie z naturą
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
7. Na zakończenie wykonajcie razem z dzieckiem plakat ekologiczny.
Jeżeli nie macie jak wydrukować, odrysujcie ziemię według podanego wzoru. https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ziemia2.jpg
Naklejcie ją na na kartkę A3, poproście dziecko, aby pomalowało ziemię farbami. Dookoła ziemi pomalujcie dziecku dłonie w różnych kolorach i poproście, aby je odbiło dookoła ziemi. Z dłoni pomóżcie zrobić drzewa.
Miłego, wiosennego dnia:)