Dbamy o przyrodę - Wiosenne porządki w ogródku
Drodzy Rodzice i Dzieci z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 15.04.20 proponujemy działania z zakresu edukacji matematycznej oraz przyrodniczej, połączone z ruchem i muzyką.
Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę”
Temat dnia: „Wiosenne porządki w ogródku”.
Cel ogólny:
· Przeliczanie w zakresie 1-4
· Nazywanie kolorów tulipanów
· Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
· Usprawnianie umiejętności liczenia, doliczanie i odliczanie do podanej liczby o jeden mniej- więcej
· Nauka piosenki
· Ćwiczenia sprawności ruchowej, koordynacji ruchowej
· Ćwiczenia orientacji w przestrzeni
Cele operacyjne (dziecko):
· Doskonali liczenie w dostępnym zakresie 1-4.
· Nazywa kolory kwiatów, zapoznaje się z nazwą Tulipan
· Ćwiczy koordynację ruchowo – słuchową
· Potrafi zaśpiewać piosenkę
· Zna etapy wzrostu rośliny, wie co jest potrzebne do życia roślinom.
Pomoce dydaktyczne: 4 kolorowe kubeczki, lub małe słoiczki, 4 tulipany
z papieru na patyczkach, np. długich wykałaczkach kolorze żółtym, czerwonym,
niebieskim, zielonym, liczmany- koła odpowiadające kolorowi tulipanów, mop lub
kij od miotły, apaszka;
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Na początek zabawa z piosenką i mopem „ W naszym ogródeczku”
(Na pewno każdy z domów posiada takie przedmioty, jak kij od mopa, szczotki)
· Razem z dzieckiem w rytm piosenki maszerujcie po wyznaczonej powierzchni pokoju, trzymając mop pionowo i delikatnie wystukując nim rytm piosenki. Zmieniajcie kierunek na tekst: 1,2,3.
· Teraz wykorzystajcie mopa do ilustracji ruchowej piosenki, naśladując wykonywanie wiosennych porządków. Na słowa 1,2,3 uderzajcie mopem o podłogę.
2. A teraz trochę matematyki podczas zabawy dydaktycznej:
„Doniczki z tulipanami”. Zapoznajcie dzieci z nazwą kwiatka Tulipan, jeżeli jest możliwość pokażcie żywego tulipana, opowiedzcie, że są to kwiaty cebulowe. Przygotujcie kubeczki, tulipany na patykach oraz wycięte małe koła koloru tulipanów( 4 żółte, czerwone,niebieskie, zielone) , jako liczmany.
Włóżcie 3 tulipany koloru żółtego do jednego kubeczka, 2 tulipany koloru czerwonego do drugiego, 4 tulipany niebieskie do trzeciego oraz 1 tulipan zielony do ostatniego kubka.
Wymawiajcie poniższe twierdzenia:
• były sobie czerwone kwiatki trzy…
• aaa niebieskie kwiatki dwa…
• na płocie w donicy siedziały cztery żółte tulipany wspaniałe…
• pani Beatka posadziła jednego zielonego kwiatka…
Poproście dziecko, aby po każdym, przeczytanym twierdzeniu dziecko dopasowało odpowiednią ilość liczmanów do ilości tulipanów wraz z odpowiednim kolorem.
np.: Czerwone tulipany- 3 czerwone liczmany.
3. A teraz obejrzycie film edukacyjny : „Jak rosną rośliny?”
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wzrostu rośliny.
Zapytajcie dziecko, co jest potrzebne aby roślina rosła?
4. Zabawa ruchowa, utrwalająca piosenkę „W naszym ogródeczku”
Podczas piosenki, wykonujcie ćwiczenia ruchowe wraz z powtarzaniem tekstu na zwrotki. Do ćwiczeń możecie wykorzystać mopa. :):
· Ruchy okrężne ramion, ręce trzymają mopa z tyłu.
· Ruchy okrężne głową, ręce trzymają mopa z tyłu.
· Ruchy okrężne głową- ręce wyciągnięte do przodu, trzymają mopa.
· Ruchy okrężne bioder- ręce do przodu, trzymają mopa.
· Ruchy okrężne stóp na zmianę- ręce w górze z mopem.
· Skłony w przód z mopem.
· Przysiady z mopem i rękami w przód.
· Ćwiczenia w parach przodem do siebie, trzymając mopa.
(osoby na zmianę wykonują przysiad)
· Rodzic stoi- dziecko przechodzi pod mopem. Regulujemy dziecku wysokość trzymanego mopa.
Miłego, kwietniowego dnia:)