ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE DLA 5/6 LATKÓW GRUPA „ODKRYWCY”
I „BYSTRZAKI”
TEMAT: Wiosenne ciekawostki.
Cele ogólne:
-rozwijanie mowy
-poszerzanie wiadomości na temat bociana
-słuchanie klekotania bociana
-wypowiadanie się całym zdaniem na temat wiersza
-samodzielna praca plastyczna wg instrukcji
-utrwalenie nazw miesięcy
-samodzielna praca z książką
Pomoce: książka fioletowa nr 3; filmy i muzyka z you toube (załączniki); papierowy talerzyk (biały), farby lub kredki, pędzelek, woda, klej, rolka od papieru toaletowego
Przebieg zajęcia:
1.”Walc kwiatów”- P. Czajkowski- zabawa ruchowa rozwijająca koordynację słuchowo-ruchową;
Dziecko tańczy na dywanie dostosowując ruchy ciała do słuchanej muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
2.Słuchanie wiadomości na temat bociana- oglądanie zdjęć (załącznik)
.•.Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się110nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7 jaj). Jest ptakiem mięso-żernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada pra-wie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.
3.Słuchanie klekotania bocianów ( film you tube)
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
4.”Bocian”- praca plastyczna z instrukcją podaną poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos
5. Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – kwiecień:
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach listki rozwiesić,
pierwsze warzywa zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem od nas odchodzi.
Rodzic pyta:
−O jakim miesiącu jest wiersz?
- Co robi kwiecień?
−Wymień nazwy wszystkich miesięcy.
6.Praca z książką dla dzieci 5-6 letnich: książka fioletowa nr 3
- wykonajcie ćwiczenia: s.60-61 oraz s. 66-67