Temat: Potrawy z jajek

Cel główny: poznanie budowy i właściwości jajka

Zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek

Zapoznanie z tym do czego można wykorzystać jajka

Metody

Czynna

Oglądowa

Formy organizacyjne:

Indywidualna

Zespołowa

Przebieg zajęć:

„Jajko i woda” – zabawa badawcza

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie . Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól ( około 12 łyżeczek soli) Obserwują, co dzieje się z jajkiem

„Pisanki” – ciekawostki/ warto opowiedzieć dziecku/

Kiedyś uważano że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych) Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych np. dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P.C Faberge wykonał, takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

„Rozsypane pisanki” – zabawa ruchowa

Dziecko udaje pisankę i turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie bezpieczeństwa

„Co można zrobić z jajka” – zabawy badawcze, ruchowe

Oglądanie skorupki jajka przez lupę

Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego

Wypowiadanie się dziecka na temat „Co można zrobić z jajek”/ pomalować, usmażyć, ugotować

Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek/ nadawanie im nazw

„Składamy życzenia” – zabawa słowna

Rodzic czyta życzenia zapisane na wcześniej przygotowanych kartkach przez dziecko. Dziecko je omawia ( czego sobie życzą ludzie) Potem próbuje układać nowe życzenia

„Karteczka” – analiza i syntez wzrokowa

Pomoce: Pocięta na części kartka świąteczna, w kopercie – dziecko dostaje pociętą na części kartę świąteczną i próbuje ułożyć ją w całość