NAUKA
GŁOSKOWANIA W PRZEDSZKOLU-RADY DLA RODZICÓW
Czytanie jest podstawową umiejętnością dziecka, potrzebną mu do
poznawania świata, osiągania sukcesów w szkole. Gotowość do czytania
kształtuje się od początku życia. Właściwa stymulacja procesów poznawczych to
podstawa sukcesu. Temu służą wszystkie działania ogólnorozwojowe proponowane w
przedszkolu.
Nauczyciele uczą dzieci podziału na głoski tylko wyrazów o prostej budowie
fonetycznej, wyrazów, których zapis jest zgodny z wymową.
Podaję przykłady:
kot- k-o-t
tata- t-a-t-a
mama-
m-a-m-a
Poniżej przedstawię kilka prostych rad, jak Państwo mogą uczyć swoje dzieci w
domu.
Na początek małe przypomnienie:
Analiza to podział wyrazu na głoski.
Synteza to składanie podawanych głosek w wyrazową całość.
Litera - znak graficzny głoski, czyli to, co widzimy i piszemy.
Głoska - dźwięk, który wymawiamy i słyszymy.
Głoska może być zapisana za pomocą jednej, lub dwóch, czy nawet trzech liter.
JAK ĆWICZYĆ GŁOSKOWANIE Z DZIECKIEM?
Początkowo ustalamy z dzieckiem pierwszą bądź ostatnią głoskę w danym słowie.
Rodzic
pyta:
np. Jaką głoskę słychać na początku słowa: kot?(k)
Jaką głoskę słychać na końcu słowa: kot?”(k)
Następnie głoskuje dorosły (O-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo
chodzi (Ola)
np. Zgadnij, co powiedziałam: d-o-m (dom)
Jeżeli
dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie głoskować słowa
np. Jakie głoski słychać w słowie: dom?” (d-o-m)
Rodzice- trzeba przy tym pamiętać aby:
- zaczynać głoskowanie od krótkich słów ( ul, do, pa) stopniowo wydłużając je o
kolejne głoski (Ala, kura, krowa itp.);
- głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z
pisownią (bez „cz” „sz”„ą” „ę” „ś” „ć” „ż” „ń”);
- głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy”
„py”)
- traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę
- należy zawsze chwalić postępy dziecka
Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:
3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom,
ule, gil,
4-głoskowe: Adam, Olga, kura, kula, tort, lala, buty, rura, noga, nuta, sowa,
ława, , płot, tory,
5-głoskowe: Romek, Tomek, krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan,
baran, torba, domek,.