NAUKA GŁOSKOWANIA W PRZEDSZKOLU-RADY DLA RODZICÓW


Czytanie jest podstawową umiejętnością dziecka, potrzebną mu do poznawania świata, osiągania sukcesów w szkole. Gotowość do czytania kształtuje się od początku życia. Właściwa stymulacja procesów poznawczych to podstawa sukcesu. Temu służą wszystkie działania ogólnorozwojowe proponowane w przedszkolu.
Nauczyciele uczą dzieci podziału na głoski tylko wyrazów o prostej budowie fonetycznej, wyrazów, których zapis jest zgodny z wymową.

Podaję przykłady:


kot-  k-o-t

tata-  t-a-t-a

mama-  m-a-m-a

Poniżej przedstawię kilka prostych rad, jak Państwo mogą uczyć swoje dzieci w domu.

Na początek małe przypomnienie:


Analiza to podział wyrazu na głoski.
Synteza to składanie podawanych głosek w wyrazową całość.
Litera - znak graficzny głoski, czyli to, co widzimy i piszemy.
Głoska - dźwięk, który wymawiamy i słyszymy.
Głoska może być zapisana za pomocą jednej, lub dwóch, czy nawet trzech liter.


JAK ĆWICZYĆ GŁOSKOWANIE Z DZIECKIEM?

Początkowo ustalamy z dzieckiem pierwszą bądź ostatnią głoskę w danym słowie.

Rodzic pyta:

np. Jaką głoskę słychać na początku słowa: kot?(k)
Jaką głoskę słychać na końcu słowa: kot?”(k)

Następnie głoskuje dorosły (O-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ola)
np. Zgadnij, co powiedziałam: d-o-m  (dom)

Jeżeli dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie głoskować słowa
np. Jakie głoski słychać w słowie: dom?” (d-o-m)

Rodzice- trzeba  przy tym pamiętać aby:
- zaczynać głoskowanie od krótkich słów ( ul, do, pa) stopniowo wydłużając je o kolejne głoski (Ala, kura, krowa itp.);
- głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z pisownią (bez „cz” „sz”„ą” „ę” „ś” „ć” „ż” „ń”);
- głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy” „py”)
- traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę
- należy zawsze chwalić postępy dziecka


Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:


3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, ule, gil,
4-głoskowe: Adam, Olga,  kura, kula, tort, lala, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, , płot, tory,
5-głoskowe: Romek, Tomek, krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek,.