SCENARIUSZ ZAJĘĆ- EDUKACJA MATEMATYCZNA DLA DZIECI 5/6 LETNICH

GRUPA „ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”

TEMAT: Ćwiczenia z pisankami i nie tylko…- zabawy matematyczne.

Cele ogólne:

- przeliczanie , dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i więcej

- utrwalenie stron: prawej i lewej

- stosowanie znaków matematycznych: >,<, =,+,-

- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych

-posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi

Pomoce: książka fioletowa nr 3 dla 5/6 latków; książka różowa dla 5latków; książka miętowa dla 6 latków; kostka do gry; sylwety 10 jajek wyciętych z papieru, kredki, pisaki

Przebieg zajęcia:

1 „Każda rączka”- zabawa na powitanie; Rodzic z dzieckiem stają twarzą do siebie i wykonują zabawę z pokazywaniem:

Każda rączka, każda rączka  ( dziecko pokazuje rączki)
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy (klaskanie)
raz i dwa, raz i dwa.

Prawa rączka, lewa rączka ( dziecko pokazuje prawą rączkę a potem lewą)
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki witamy, głośno przeliczamy, ( dokładamy palce prawej ręki do palców lewej ręki)
ty i ja, ty i ja.
1, 2, 3…( przeliczają do 10)

2. „Pisanki” – Rodzic czyta wiersz S. Aleksandrzaka, w trakcie którego rozkłada sylwety pisanek;

„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta –  gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta –  ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa - piękna, przystrojona w kolory tęczy

- Rodzic prosi dziecko- opisz wygląd pisanek?

- pokoloruj je tak, jak mówi wiersz

- dziecko przelicza pisanki: pierwsza, druga,….

3.”Rzuć kostką”- Rodzic rzuca kostką; ile oczek wypadnie tyle razy dziecko wykonuje umówione ruchy, np. 3 podskoki; 5 przysiadów… następuje zmiana- dziecko rzuca kostką, a Rodzic wykonuje proponowane przez dziecko ćwiczenia.

4. Tworzenie zbiorów pisanek na podstawie dwóch cech: koloru i wielkości ( kartki, pisaki, kredki)
Rodzic prosi dziecko:
– narysuj w tym kole (lewa strona kartki)7 pisanek, które są duże i czerwone
– narysuj w drugim kole (prawa strona kartki) 4 pisanki , które są małe i zielone

- których pisanek jest więcej? ( dużych czerwonych)

- których pisanek jest mniej? ( małych zielonych)

- Rodzic prosi dziecko: zapisz to: 7>4

- narysuj w kole (lewa strona kartki) 3 pisanki żółte

- narysuj w kole (prawa strona kartki) 5 pisanek niebieskich

- Rodzic prosi dziecko: zapisz to: 3<5

5. Rozwiąż zadania- Rodzic czyta a dziecko zapisuje działania matematyczne.

·         W kurniku było 10 kurczątek. 6 kurczątek poszło na spacer. Ile kurczątek zostało w kurniku?

10-6=4

·         Zosia miała w koszyczku 4 pisanki .Babcia dała jej 3 pisanki. Ile pisanek ma teraz Zosia?

4+3=7

5.Praca z książką:

- fioletowa nr 3 – ćwiczenia dla 5/6 latków – wykonaj ćwiczenia ze s. 72-73

- różowa- ćwiczenia dla 5 latków- wykonaj ćwiczenia ze s.65-66

- miętowa- ćwiczenia dla 6 latków- wykonaj ćwiczenia ze s.56-57