Wielkanoc tuż, tuż- „ Wielkanocny koszyczek”
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 09.04.20 proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem, muzyką oraz działalnością plastyczno-techniczną.
Temat tygodnia: „ Wielkanoc tuż, tuż”
Temat dnia: „ Wielkanocny koszyczek”
Cel ogólny:
· rozwijanie orientacji przestrzennej
· aktywne słuchanie zagadek
· rozwijanie wiadomości na temat tradycji Wielkanocnych
· ćwiczenia koordynacji ruchowej
· ćwiczenia aparatu oddechowego
· ćwiczenia sprawności manualnej oraz estetyki pracy
Cele operacyjne (dziecko):
· ćwiczy koordynację ruchową
· ćwiczy aparat oddechowy
· ćwiczy chwyt kredki
· rozwija pomysłowość oraz estetykę pracy
Pomoce/ środki dydaktyczne:
Ilustracje lub rekwizyty : koszyk wielkanocny, gałązka wierzby
z baziami,kurczaczek, zajączek, jajko, baranek, karty pracy w pdf znajdują się na końcu; słomki, bibułowe lub papierowe kuleczki do ćwiczeń oddechowych, krzesło, kredki, klej, nożyczki
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Rozpocznijcie zabawę od poznanej w zeszłym
tygodniu rymowanki, która rozwija orientację przestrzenną dziecka. Poproście,
aby dziecko wykonywało ruchy zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka
2. A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie dziecku zagadki: Poproście, aby dziecko odgadywało zagadkę wraz ze wskazywaniem odpowiedniej ilustracji.
· To w nim leżą na serwetce
jajka malowane. / koszyczek
A pośrodku, obok chleba,
spoczywa baranek
· Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
/ jajko
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
· Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, / zajączek
bo on susami – kic! Kic!
Ucieka.
·
Potulne zwierzątko
z cukru ulepione, / baranek
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.
· Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa, /
kurczaczek
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.
· Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy / gałązka wierzby
miła jest w dotyku?
3. Zabawa muzyczno- ruchowa z krzesłem do piosenki „Kurki trzy”.
Na środku pokoju postawcie krzesło. Spróbujcie ćwiczyć całą rodzinką.
Ćwiczeń nie musicie wykonywać według kolejności jaką rozpisałam, to moja propozycja, można coś ominąć, można też dodać. Ćwiczenia powtórzcie kilkukrotnie, tak aby dziecko zrozumiało jakie polecenia ruchowe ma wykonać. Pamiętajcie o prawidłowej postawie dziecka- plecy wyprostowane, brzuch wciągnięty, głowa zadarta:) ;)
https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły. / miarowy marsz z
uniesionymi kolanami wokół krzesła
Pierwsza przodem, w środku druga,
trzecia z tyłu oczkiem mruga. / ręce na
biodrach, trucht wokół krzesła
I tak sobie kurki trzy
raz dwa! raz dwa! W pole szły. / chód na palcach z uniesionymi
rękami wokół krzesła
A pod stogiem ziarnka są,
zjadły kurki ziarnek sto. / chód „ Kaczy” na sztywnych
nogach wokół krzesła
Myśli sobie każda kurka:
"Po co wracać na podwórko? /
ręce na biodrach, trucht wokół krzesła
Smaczne
ziarnka tutaj są,
nie na próżno więc się szło". / chód na piętach z opuszczonymi
rękami nad podłogą
Chłop szedł miedzą do swej
wsi
i zobaczył kurki trzy.
/ krok dostawny z rękami w bok-
przechodzimy przez kłądkę
Krzyknął: "Pozwól kurze grzędy,
ona wnet Ci wlezie wszędy!"/ bieg w miejscu z wyrzytem nóg do tyłu,
Klasnął w dłonie: raz,
dwa, trzy
i wypłoszył kurki
trzy!
/ klaskanie z jednoczesnym tupaniem
4. A teraz razem z dzieckiem poćwiczymy aparat oddechowy podczas wykonywania prostych ćwiczeń oddechowych.
· „Wyścigi jajeczek”. Na podłodze wydzielcie miejsce: Start oraz Meta. Dzieci otrzymują słomkę oraz uformowane z papieru, czy bibuły jajeczka- kuleczki. Strumieniem powietrza wydychanego przez słomkę prowadzą swoją kulkę od startu do mety.
· „Zbieramy jajka”- porozrzucajcie na podłodze kolorowe kulki z papieru/ bibuły, połóżcie koszyczek- miseczkę. Zadaniem dziecka jest pozbierać jajka do koszyka za pomocą wdychanego powietrza przez słomkę. Żeby podnieść papierową kulkę- jajko wciągamy powietrze przez słomkę, żeby wrzucić do koszyka, dmuchamy przez słomkę, wypuszczając powietrzę. To bardzo dobre ćwiczenie, przygotowujące dziecko do prawidłowej mowy i oddechu.
5. Na zakończenie wykonajcie razem z dzieckiem kartę pracy. „Koszyczek wielkanocny”.
1 karta pracy: Pokoloruj pisanki i kokardkę na dowolne kolory. Poproś rodzica o wycięcie elementów.
2 karta pracy: Przyklej do koszyczka kokardkę oraz pisanki tylko koloru kokardki.
Miłego, wiosennego dnia J