Wielkanoc tuż, tuż- Zwierzęta z wielkanocnego koszyka

 

Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 08.04.20  proponujemy działania z zakresu edukacji matematycznej połączone  z ruchem i  muzyką.

 

Temat tygodnia: „Wielkanoc tuż, tuż”

Temat dnia: „Zwierzęta z wilekanocnego koszyka”.
Cel ogólny:

·         Przeliczanie zwierząt w zakresie 1-4

·         Rozpoznawanie i nazywanie i podział na sylaby zwierząt związanych  z tradycją Wielkanocy (baranek, kurczaczek, kogut)

·         Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

·         Usprawnianie umiejętności liczenia, doliczanie i odliczanie do podanej liczby  o jeden mniej- więcej

·         Ćwiczenia sprawności ruchowej, koordynacji ruchowej

·         Ćwiczenia sprawności manualnej i orientacji w przestrzeni

Cele operacyjne (dziecko):

·         Doskonali liczenie w dostępnym zakresie 1-4.

·         Nazywa zwierzęta w koszyku, dokonuje podziału na sylaby

·         Ćwiczy aparat artykulacyjny

·         Ćwiczy koordynację ruchowo - słuchową

·         Rozwija sprawnośc manualną oraz orientację przestrzenna na kartce


Pomoce dydaktyczne: wiklinowy koszyczek, gałązka bukszpanu, cukrowy baranek, czekoladowy zajączek,kurczaczek z waty, kogucik na pisance, rękawiczka – 5 zajączków paluszkowych
Zadania dla rodziców:

1.    Kreatywne powitanki: Siądźcie wygodnie naprzeciw siebie i zaśpiewajcie znaną już Wam z poprzednich zajęć  piosenkę powitalną na melodię: „Wlazł kotek” (powtórzcie kilkukrotnie)

o   Dzień dobry, dzień dobry zabawy nadszedł czas.

Dzień dobry, dzień dobry jaki humor masz?

Gdy zaśpiewacie piosenkę pokażcie za pomocą mimiki „Jakie macie humory?”. Pobawcie się trochę w aktorów- za pomocą różnorodnej mimiki pokazujcie różne nastroje.

2.     A teraz trochę matematyki podczas zabawy dydaktycznej:

„Co znajduje się w koszyku?.

·         Zademonstrujcie dzieciom elementy koszyczka wielkanocnego, poproście, aby nazywały poszczególne zwierzęta. Dajcie dzieciom możliwość, aby dotknęło, powąchało, spróbowało- oczywiście to, co jest możliwe do spróbowaniaJJ Poproście, aby dziecko policzyło wszystkie elementy koszyczka. Próbujcie dokładać i zabierać elementy tak, aby dziecko mogło przeliczać.

·         A teraz trochę ćwiczeń ortofonicznych, czyli ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny i oddechowy.

Zadanie dla rodziców: demonstrowanie poszczególnych zwierząt       z koszyka wielkanocnego.

Zadanie dla dzieci: wcielanie się w role tych zwierząt, naśladowanie odgłosów oraz pokazywanie ruchem.

 

3.    Zabawa ruchowo- ortofoniczna przy piosence : „Gdacze kura”

 https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Podczas piosenki, wykonujcie ćwiczenia ruchowe wraz z powtarzaniem tekstu na zwrotki. W refrenach piosenki- ćwiczenia ortofoniczne.(kokoko)

·         Ruchy okrężne ramion

·         Ruchy okrężne głową

·         Ruchy okrężne rąk

·         Ruchy okrężne bioder

·         Ruchy okrężne stóp na zmianę

·         Skłony w przód

·         Przysiady

·         Ćwiczenia w parach przodem do siebie, trzymając się za ręce (osoby na zmianę wykonują przysiad)

·         Ćwiczenia w parach na siedząco, tyłem do siebie, plecy sklejone- Skłony na zmianę

 

4.     Zabawa dydaktyczna  „Zajączki” - Aby urozmaicić zabawę proponuję wcześniej zrobić zajączki – pacynki z wykorzystaniem rękawiczki. Do palców rękawiczki doszyjcie uszy, dorysujcie pisakiem oczy i inne elementy zająca.  Teraz powiedzcie tekst z jednoczesnym pokazywaniem. Po każdym pytaniu- ile zostanie? Poproście, aby dziecko policzyło wasze palce-zajączki.

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

 

Jeśli będziecie mieli ochotę i materiały do wykonania polecam zapoznać się z poniższym linkiem. Jest to propozycja wykonania pacynek na palce- bardziej pracochłonna, niż rękawiczka;)

             https://tipy.interia.pl/artykul_13037,jak-zrobic-wielkanocna-pacynke-na-palec.html

 

Jeżeli nie macie możliwości wykonania pacynki zapoznajcie się

z instrukcją wykonania kurczaka z origami- techniką płaską.

          http://crayonka.blogspot.com/2013/03/wielkanoc-zwierzatka-origami-paskie-z-ko.html

 

 

Miłego, wiosennego  dnia:)