SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5/6 LETNICH –„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”.

W OPARCIU O PROGRAM „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”.

TEMAT: „ JAK UNIKAĆ DYMU PAPIEROSOWEGO?”- na podstawie historyjki o Dinusiu. Zabawy rozwijające sprawności niezbędne do nauki pisania i czytania.

Cele ogólne:

- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów

-nabywanie umiejętności zachowania się w zadymionych pomieszczeniach;
- radzenie sobie w sytuacjach, kiedy inni palą;
-wyodrębnianie sylab w słowach;
-dokonywanie analizy głoskowej wyrazów;
-przeliczanie sylaby w wyrazach;
-przeliczanie głosek w wyrazach;
-doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania

Pomoce: ilustracja Dinusia; znaki ,,ZAKAZ PALENIA”, karty pracy, kredki, pisaki

Przebieg zajęcia:

1.Historyjka o podróży Dinusia pociągiem (z ilustracją pantomimiczną dziecka).
Rozmowa na temat zachowania Dinusia w zadymionym wagonie.

Historyjka pod adresem www. - s. 22.

http://www.wsse.katowice.pl/download/PODRECZNIK-czyste-powietrze-wokol-nas.pdf

2.”Zakaz palenia papierosów i e- papierosów”(załączniki)- dziecko ogląda ilustracje; wypowiada się na  temat- dlaczego palenie papierosów jest szkodliwe dla zdrowia?

3.Zabawa słowna- Rodzic prosi dziecko , żeby opisało wygląd Dinusia na podstawie obrazka (załącznik).

4. „Piosenka o Dinusiu”- dziecko słucha piosenki; opowiada Rodzicowi treść piosenki. Wspólne tańce, wygibasy przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=vOdnPFDtUro

5.Zabawa graficzna „SMOK DINUŚ”-dziecko rysuje wg instrukcji  Rodzica- np. narysuj 2 chmurki; narysuj słońce; narysuj trawę a na trawie narysuj  smoka ; obok smoka narysuj kwiaty; nad smokiem narysuj motyla itd. Rodzic zwraca uwagę czy dziecko: narysowało chmury i słońce na górze kartki: czy trawa jest na dole kartki; czy smok jest narysowany na trawie- wtedy wiemy, czy dziecko ma utrwalone kierunki: góra, dół, na dole, obok itd.

 

6.”Sylabowe jajka”- karta pracy- dziecko wycina „jajka”, rozcina po linii łamanej i układa wyrazy dwusylabowe; jest to zabawa dla 5/6 latków.

Opis: Sylabowe jaja | Czytanie, Nauczanie i Sylaba

 

 

 

 

7.,,Zaczarowane klocki”- dzieci otrzymują od Rodzica dowolny obrazek i:


5-latki-dzielą wyraz na sylaby i układają odpowiednią liczbę klocków; np. trawa – tra-wa
6-latki dzielą wyraz na głoski i też układają odpowiednią liczbę kolcków; np.trawa- t-r-a-w-a

8. „Nie pal przy mnie”- projektowanie własnego znaczka informacyjnego "Nie pal przy mnie". Wykorzystanie kredek ołówkowych lub pisaków- znaczek do wydrukowania pod adresem:

http://www.wsse.katowice.pl/download/KOLOROWANKA-Z-DINKIEM.pdf