„Dbaj o Zieleń”

(sł. I muz. A. Zagajewski)

Piosenkę „Dbaj o Zieleń” z repertuaru Czereśnie znajdziesz także na płycie „Bliżej przedszkola pięciolinia”, którą możesz pobrać z bliżej przedszkola.pl

Sytuacja edukacyjna inspirowana piosenką

Po wysłuchaniu piosenki, odnosząc się do konkretnych fragmentów tekstu, rodzic prosi dziecko, by wspólnie z nim spróbowało określić, dlaczego w rzekach nie można pływać (kąpać się), z jakiego powodu trudno oddycha się w miastach, jak to się dzieje, że w lasach leżą śmieci oraz co można zrobić, by temu zaradzić. Następnie pyta się, w jaki sposób wszyscy ludzie, możemy dbać o zieleń i zwierzęta. Odpowiedzi mogą zostać zobrazowane w formie kalamburów. Na koniec dziecko powtarza za rodzicem tekst i melodię refrenu i śpiewają go przy towarzyszeniu podkładu, jednocześnie poruszając się swobodnie.

 

Zabawy Badawcze na zajęcia popołudniowe

„Oddzielenie żółtka od białka” – poznanie konsystencji surowego jajka.

Rodzic przygotowuje jajko, dwa płaskie talerze oraz miękką plastikową butelkę dowolnej pojemności. Na początku rodzic pyta dziecko, jak zbudowane jest ptasie jajo, co znajduje się w jego wnętrzu (wystarczy, że dzieci będą wymienić skorupkę, białko, żółtko) Następnie dziecko wybija jajko na talerz i zastanawia się, jak bez uszkodzenia żółtka można rozdzielić żółtko od białka – stawia hipotezy. Rodzic ustawia plastikową butelkę otworem nad jajkiem, lekko ściska butelkę, wypuszczając tym samym z niej powietrze, przykładając ją do żółtka, zwalnia uściski i wsysa żółtko do wnętrza butelki. Potem przenosi je na drugi talerzyk. Dziecko może spróbować powtórzyć eksperyment samodzielnie ( pod nadzorem rodzica)

„Jaja w butelce” – eksperyment wykonujemy pod nadzorem osób starszych

Rodzic przygotowuje ugotowane na twardo jajko ( bez skorupki) i szklanką butelkę z szeroką szyjką ( otwór jednak musi być mniejszy niż średnica jajka) oraz zapałki. Rodzic prosi dziecko aby ono włożyło jajko do butelki, nie uszkadzając go (jajko powinno dać się włożyć do otworu butelki, zasłaniając go szczelnie, jednak nie może wpadać do środka) Potem pyta, czy zdaniem dziecka da się włożyć jajko do butelki bez użycia siły, czy ma jakiś pomysł. Po wysłuchaniu odpowiedz z propozycjami rodzic wkłada do butelki zapalona zapałkę i szybko umieszcza na jej otworze jajko (tak, by szczelnie zakrywało cały otwór) Po chwili płomień gaśnie, a wytworzone podciśnienie zasysa jajko do wnętrza butelki.

ZE WSGLĘDU NA UŻYCIE OGNIA I SZKŁA TEN EKSPERYMENT WYKONUJE TYLKO RODZIC, ZACHOWUJĄC BEZPIECZNĄ ODLEGŁOŚĆ!

Opracowała J. Siuda-Lendzion

Temat: Dbamy o nasze środowisko

Cel ogólny:

ü  kształtowanie postawy proekologicznej

ü  Rozwijanie sprawności manualnej

Metody:

ü  Czynna

ü  Pokazowa

ü  Oglądowa

ü  Burza mózgów

Formy organizacji pracy z dziećmi:

ü  Indywidualna

ü  Zespołowa

Przebieg zajęć:

„Wiosenne drzewko” – zabawa integracyjna

ü  Pomocą do zabawy będzie podkład muzyczny „Wiosenne porządki”, który znajduje się na płycie, którą można pobrać bliżej przeszdszkola.pl

ü  Dziecko spaceruje po Sali do wersji instrumentalnej piosenki „Wiosenne porządki” (sł. D. Kluska, muz. M. Konarski). Kiedy rodzic przycisza piosenkę, dziecko zamienia się w drzewo, rozkładają ręce (gałęzie na boki), gałęzie szumią, wydając jednocześnie wiosenne odgłosy (wg. Pomysłu dziecka)

ü  „Dbamy o środowisko”- układanie historyjki obrazkowej i rozmowa inspirowana jej treścią

ü  Rodzic rozkłada w rozsypce ilustracje (zdjęcia dołączone do postu w gromie grafiki JPG) do historyjki obrazkowej. Dzieci układają je chronologicznie, a rodzic zadaje pytania:

  • Gdzie wybrała się grupa przedszkolna?/ podaj miejsce/podaj pierwsza i ostatnią głoskę/
  • Co dzieci zamierzały robić na polanie?/ podaj 4 czynności/
  • Co zobaczyły na miejscu?/ wyjaśnij skutek i przyczynę/
  • Na jaki pomysł wpadła nauczycielka?
  • Do kogo zadzwoniła?/ rodzic zadaje pytanie: Czy imię i nazwisko piszemy z dużej litery czy z małej?/
  • Co stało się ze śmieciami? / Wyjaśnij w kilku zdaniach
  • Dlaczego przedszkolaki mają worki w różnych kolorach?/ podaj kolory/ dokonaj sylabizowania/
  • Dlaczego mają założone rękawiczki?
  • Jak znak stanął na polanie?
  • Co zrobić, kiedy chcemy wyrzucić coś do kosza, a w pobliżu nie ma żadnego?/ burza mózgów

ü  Rodzic podkreśla, że zachowanie osób na ilustracji zasługuje na szczególną pochwałę. Dlaczego?/ Burza mózgów/

ü  Rodzic podaje pomysły dziecku, jak można nazwać przedszkolaki: np. Przyjaciele przyrody…/burza mózgów/

„Tajemnicze kosze” – zabawa dydaktyczna

ü  Rodzic eksponuje 3 ilustrację z wcześniejszej zabawy i jeszcze raz zwraca uwagę na kolor worków na śmieci, oraz na to, co dzieci do nich wrzucają. Wspólnie z dzieckiem rozmawia, dlaczego segregacja śmieci jest bardzo ważna (niektóre tworzywa, jak plastik i papier, mogą być powtórnie wykorzystane; dzięki temu mniej śmieci zalega na wysypiskach oraz mniej nowego tworzywa wykorzystuje się do ich produkcji; w przypadku papieru jest to bardzo ważne, bo do jego wytworzenia potrzebne jest drewno.

ü  Następnie rodzic rozkłada niebieskie, żółte kartki. Rodzic pyta zadaje pytanie: Do niebieskiego kosza, jakie należy wrzucić odpady, z jakiego tworzywa?, Do żółtego kosza, jakie należy wrzucić odpady, z jakiego tworzywa?. Rodzic podaje przedmioty dziecku, a dziecko „segreguje” odpady

„Nie niszczymy kwiatków” – rozwijanie percepcji wzrokowej

ü  Rodzic wyznacza na podłodzie 4 prostokąty. Na środku, rodzic kładzie koło wykonane z kartki A4 i rozsypuje kwiatki wycięte z kolorowego papieru ( dziecko wykonuje je samodzielnie). Dziecko stara się chodzić koło prostokątów wg. Wyznaczonej linii, utrzymując równowagę ciała, jednocześnie starając się liczyć kwiatuszki znajdujące się kole, i odgadywać ich kolory.

„Kolorowe grządki” – praca plastyczna.

ü  Pomoce: kartki z bloku technicznego, ołówek, farby w kilku odcieniach brązowego, zielony filc (zamiennie pianka foamiranowa lub bibuła), klej, nożyczki, papierowe kwiaty  ( z zabawy „Nie niszczymy kwiatków)

ü  Wykonanie: Dziecko dzieli kartki na 4 części, a następnie maluje poszczególne sekcje na różne odcienie brązu. Pozostawia podkład do wyschnięcia. Po wyschnięciu tła, w miejscu łączeń koloru i na brzegach kartki, dzieci przyklejają paski trawy wycięte z zielonego filcu, pianki lub bibuły, tworząc w ten sposób grządki i przedzielające je ścieżki. Następnie wybierają kwiatki tak, aby w ich kolekcji znalazły się wszystkie kolory i ich odcienie, po czym przyklejają je na wydzielonych grządkach wg. Kryterium barwy.

 

 

INSPIRACJA PLASTYCZNA

„Pralka” – wykonanie pracy technicznej

Materiały: białe kartki z bloku technicznego, małe talerzyki papierowe, kolorowe guziki, ubrania wycięte z gazet i folderów reklamowych, opcjonalnie foliowa koszulka na dokumenty, klej typu Magic, pisaki

Wykonanie pod nadzorem rodzica: Na papierowym talerzyku dziecko rysuje koło i wykonuje pierwsze nacięcie (wbija nożyczki w talerzyk). Następnie samodzielnie wycina środek talerzyka, pozostawiając jego brzeg nienaruszony.

Opcjonalnie: od środka talerzyka dziecko wkleja foliowe koło, które będzie imitować szybkę w drzwiczkach pralki.

Na środku pralki (na kartce z bloku) układają ubrania wycięte z gazety.

Przygotowany talerzyk przykleja na środek kartki z bloku, tak by przykrył ubrania. W jej górnej części doklejają kolorowe guziczki, które stworzą panel sterowania. Pomiędzy guzikami a drzwiczkami dzieci rysują pisakiem kreskę.

Cd. Zabawy językowej „Połykacz Liter”

MEMORY LITEROWE – łączenie wielkiej i małej litery.

Rodzic rozkłada na dywanie wymieszane kartoniki z wielkimi i małymi literami, ( kartoniki dołączone są we wcześniejszym poście), obrazkiem w stronę podłogi. Dziecko siedzi i odsłania dwie karty. Jeśli  dziecku uda się odkryć taką samą wielką i małą literę, wówczas zachowuje karty dla siebie. Jeśli dziecku nie uda się odkryć pary, dziecko odkłada karty w to samo miejsce. Na koniec, dzieci prezentują odkryte karty i je nazywają, po czym karmią Połykacza Liter. Zabawę warto powtarzać, kształtuje to umiejętności zapamiętywania głosek oraz ich rozróżniania.

 

MAŁE POŁYKACZE – wykonanie zabawki

Wariant I

Materiały: pudełka po butach dla dzieci, szary papier, sylwety Połykacza Liter, kredki, lej, nożyczki

Wykonanie: Dziecko okleja pudełko szarym papierem i koloruje sylwety Połykacza Liter, po czym przykleja arkusz na pokrywce pudełka po butach. Rodzic wycina otwór wzdłuż przerywanej lini.

 

Wariant II

Materiały: Pudełka po butach lub dowolne pudełka kartonowe w formacie A5 z wyciętym otworem; paski kolorowej bibułki witrażowej około 1 cm x 5 cm (można kupić gotowe konfetti – kolorowe paski), klej w sztyfcie, klej typu Magic, pędzelki; ruchome oczka, rączki i nóżki wycięte z kartonu

Wykonanie: Najpierw smarujemy fragment pudełka i przyklejamy a nim paski w dowolnym kolorze (w jednym lub w różnych ). Kiedy Połykacz ma już włosy, przyklejamy mocnym klejem oczka, ręce, nogi.

ZABAWY  NA POPOŁUNIOWE ZAJĘCIA

„Ugotowane jajko” – ZABAWA POZNAWCZA

Dziecko obiera ugotowane jajka na twardo. Z jajka starają się wyjąć żółtko w całości ( dziecko mówi z czego składa się jajko). Dla  porównania rodzic rozbija surowe jajko, a dziecko wskazuje różnice.

 

 Zabawa z gestem – dziecko naśladuje gesty rodzica

„Omlet” (J.S-Lendzion)

Omlet bardzo zjeść bym chciała; (dzieci masują się po brzuchu)

Gdybym tylko jajka miał; (przesuwając językiem dookoła warg)

Potrzebuję jajek pięć; (pokazuje pięć palców u rąk)

Żeby pyszne danie zjeść; ( imituje gest wkładania pożywienia do ust)

Szybko je więc muszę znaleźć; ( przykładają do oczu dłonie ułożone w „lornetkę”)

Pójdzie mi to doskonale; ( wystawiają kciuki obu dłoni)

Pierwsze jajo – tu się schowało; (wkładają prawą dłoń pod lewą pachę)

Drugie jajo – tam się poturlało; ( wkładając lewą dłoń w zgięcie prawego łokcia)

Trzecie już widzę – jest tu, na dole; ( łapie się pod kolanem)

A czwarte chyba na czole!; (dotykają dłonią czoła)

No  a piąte, gdzie się podziało?; ( wystawia mały palec u dłoni)

Ups, na głowie się rozlało; (delikatnie stuka się  w głowę)

 

J. S. Lendzion