Wielkanoc tuż tuż
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na 06.04.20 proponujemy działania literackie połączone z muzyką i ruchem. (Rytmika)
Data: 06.04.2020
Temat tygodnia: „Wielkanoc tuż tuż.”
Temat dnia: „Wielkanocna bajeczka.”
· przybliżenie informacji na temat Wielkanocy
· aktywne słuchanie opowiadania – rozmowa na temat.
· rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo - ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
· ćwiczenia słuchu fonematycznego
· ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji w przestrzeni.
Cele operacyjne (dziecko):
· potrafi zaśpiewać krótką przyśpiewkę powitalną
· słucha opowiadania
· zapoznaje się z tradycjami Wielkanocy
· dokonuje podziału wyrazu na sylaby
· ćwiczy koordynację ruchowo- słuchową oraz orientację przestrzenną.
Pomoce/ środki dydaktyczne: A.Galica
opowiadanie „Bajeczka wielkanocna”, sylwety: słońca, kurczaczka, zajączka i
baranka, dowolne klocki do podziału wyrazu na sylaby, pisanki, np. czekoladowe
lub wycięte z papieru , ugotowane jajko oraz łyżka, piosenka:
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Na powitanie zaśpiewajcie na melodię „Wlazł kotek” tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.:
Dzień dobry, dzień dobry witam was. ( Ukłony w prawo i w lewo)
Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas.(Skoki, tupanie)
(Powitanie powtórzcie parę razy.)
2. A teraz przeczytajcie treść opowiadania, za pomocą wcześniej wykonanych sylwet: słońca, kurczaczka, zajączka i baranka.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami
gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: (Razem z dzieckiem wysłuchajcie piosenki)
W
Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach,
Kiedy będzie Wielkanoc,
Wierzbę pytają.
https://chomikuj.pl/liza60/muzyka/dla+dzieci/wielkanoc/08+Wielkanocny+poranek,506730062.mp3(audio)
3. Po wysłuchaniu piosenki porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści opowiadania o Wielkanocy zadając pytania:
· Co to za kotki, co nie miauczą, a rosną na drzewie zwanym wierzbą?
· Kto wydostał się z pękniętej skorupki?
· Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?
· Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?
· O czym szumiały wierzbowe Kotki?
· Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?
Teraz podzielcie na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem, wyrazy: wierzba, bazie, kotki, Wielkanoc, pisanki, zajączek, kurczaczek, baranek.
A teraz weźcie dowolne klocki i spróbujcie ułożyć z dzieckiem tyle klocków, ile sylab w wyrazie.
4. Teraz w rytm piosenki „Skacze zając” rozpocznijcie zabawę usprawniającą koordynację ruchową oraz orientację przestrzenną dziecka.
· Na początek obejrzyjcie teledysk.
· Teraz pobawcie się z dzieckiem w chowanego – schowajcie pisanki, niech dziecko znajdzie wszystkie. Umówcie się, że na wyraz „Zimno”- dziecko jest daleko od znalezienia pisanki, na wyraz „Ciepło” dziecko jest blisko odnalezienia jajka.
· A teraz niech dziecko przemieszcza się w rytm piosenki, maszerując i wyklaskując/ wygrywając jej rytm. (Można dać jakikolwiek instrument perkusyjny) Tylko na słowa Hopsasa poproście, aby podskakiwało.
· Teraz dajcie dziecku łyżkę oraz ugotowane jajko (To dobre ćwiczenie na koordynację ruch- wzrok). Poproście, żeby dziecko przeszło z jajkiem na łyżce przez wyznaczoną powierzchnię, tak aby jajko nie spadło.
· A teraz wykonajcie krótki układ choreograficzny z dzieckiem. Stańcie w parach przodem do siebie. Wykonujcie czynności opisane w nawiasach.
Hopla hopla raz i dwa (klaśnij w swoje ręce, klaśnij w ręce partnera)
skacze zając hopsasa (podskakujcie w miejscu z nogi na nogę)
Skoczył zając do kurnika, (obroty w parach w lewo)
zebrał jajka do koszyka,
z nich pisanki zrobił sam (obroty w parach w prawo)
i w ogródku schował nam.
Hopla hopla raz i dwa (klaśnij w swoje ręce, klaśnij w ręce partnera)
skacze zając hopsasa (podskakujcie w miejscu z nogi na nogę)
Już pisanki znaleźliśmy (ruchy głową na boki, ręce na biodrach)
były w trawie i pośród liści (wyklaskiwanie)
ozdobimy nimi dom (ruchy głową na boki, ręce na biodrach)
bo pisanki po to są ( rytmiczne tupanie)
5. Pączki na drzewach
6.
7. Deszczyk popadał,
8. słonko przygrzało,
9. patrzcie, o! patrzcie,
10. co to się stało!
11.
12. Idzie wiosenka,
13. podnosi rączki
14. i do gałązek
15. przyczepia pącz
16. Jest już ich dużo,
17. jest ich tysiące,
18. wiatr je kołysze,
19. ogrzewa słońce.
20.
21. Wiatr je kołys