Wielkanoc tuż tuż

                          Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

Na 06.04.20 proponujemy działania literackie połączone  z muzyką i ruchem. (Rytmika)

Data: 06.04.2020

Temat tygodnia: „Wielkanoc tuż tuż.”

Temat dnia: „Wielkanocna bajeczka.”

Cel ogólny:

·        przybliżenie informacji na temat Wielkanocy

·        aktywne słuchanie opowiadania – rozmowa na temat.

·        rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo - ruchowej,

·        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

·        ćwiczenia słuchu fonematycznego

·        ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji w przestrzeni.

Cele operacyjne (dziecko):

·        potrafi zaśpiewać krótką przyśpiewkę powitalną

·        słucha opowiadania

·        zapoznaje się z tradycjami Wielkanocy

·        dokonuje podziału wyrazu na sylaby

·        ćwiczy koordynację ruchowo- słuchową oraz orientację przestrzenną.


Pomoce/ środki dydaktyczne: A.Galica  opowiadanie „Bajeczka wielkanocna”, sylwety: słońca, kurczaczka, zajączka i baranka, dowolne klocki do podziału wyrazu na sylaby, pisanki, np. czekoladowe lub wycięte z papieru , ugotowane jajko oraz łyżka, piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Na powitanie zaśpiewajcie na melodię „Wlazł kotek” tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.:

Dzień dobry, dzień dobry witam was. ( Ukłony w prawo i w lewo)

Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas.(Skoki, tupanie)

(Powitanie powtórzcie parę razy.)

2.    A teraz przeczytajcie treść opowiadania, za pomocą wcześniej wykonanych sylwet: słońca, kurczaczka, zajączka i baranka.

 
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.

– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wiel­kanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jesz­cze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeńdzeń, dzeńdzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: (Razem z dzieckiem wysłuchajcie piosenki)


W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach,

Kiedy będzie Wielkanoc,

Wierzbę pytają.

 

https://chomikuj.pl/liza60/muzyka/dla+dzieci/wielkanoc/08+Wielkanocny+poranek,506730062.mp3(audio)

 

3.    Po wysłuchaniu piosenki porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści opowiadania o Wielkanocy zadając pytania:

 

·        Co to za kotki, co nie miauczą, a rosną na drzewie zwanym wierzbą?

·        Kto wydostał się z pękniętej skorupki?

·        Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?

·        Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?

·        O czym szumiały wierzbowe Kotki?

·        Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?

Teraz podzielcie na  sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem, wyrazy:  wierzba, bazie, kotki, Wielkanoc, pisanki, zajączek, kurczaczek, baranek.

A teraz weźcie  dowolne klocki i spróbujcie ułożyć z dzieckiem tyle klocków, ile sylab w wyrazie.

 

4.    Teraz w rytm piosenki „Skacze zając” rozpocznijcie zabawę usprawniającą koordynację ruchową oraz orientację przestrzenną dziecka.

 

·        Na początek obejrzyjcie teledysk.

·        Teraz pobawcie się z dzieckiem w chowanego – schowajcie pisanki, niech dziecko znajdzie wszystkie. Umówcie się, że na wyraz „Zimno”- dziecko jest daleko od znalezienia pisanki, na wyraz „Ciepło” dziecko jest blisko odnalezienia jajka.

·        A teraz niech dziecko przemieszcza się w rytm piosenki, maszerując  i wyklaskując/ wygrywając jej rytm. (Można dać jakikolwiek instrument perkusyjny) Tylko na słowa Hopsasa poproście, aby podskakiwało.

·        Teraz dajcie dziecku łyżkę oraz ugotowane jajko (To dobre ćwiczenie na koordynację ruch- wzrok). Poproście, żeby dziecko przeszło  z jajkiem na łyżce przez wyznaczoną powierzchnię, tak aby jajko nie spadło.

·        A teraz wykonajcie krótki układ choreograficzny z dzieckiem. Stańcie  w parach przodem do siebie. Wykonujcie czynności opisane  w nawiasach.

 

Hopla hopla raz i dwa (klaśnij w swoje ręce, klaśnij w ręce partnera)

 skacze zając hopsasa (podskakujcie w miejscu z nogi na nogę)

 

Skoczył zając do kurnika, (obroty w parach w lewo)

zebrał jajka do koszyka,

z nich pisanki zrobił sam  (obroty w parach w prawo)

i w ogródku schował nam.

 

Hopla hopla raz i dwa (klaśnij w swoje ręce, klaśnij w ręce partnera)

 skacze zając hopsasa (podskakujcie w miejscu z nogi na nogę)

 

 

Już pisanki znaleźliśmy (ruchy głową na boki, ręce na biodrach)

były w trawie i pośród liści (wyklaskiwanie)

ozdobimy nimi dom (ruchy głową na boki, ręce na biodrach)

bo pisanki po to są (  rytmiczne tupanie)

 

Miłego, wiosennego tańcowania :)

5.    Pączki na drzewach

6.     

7.              Deszczyk popadał,

8.              słonko przygrzało,

9.              patrzcie, o! patrzcie,

10.           co to się stało!

11.  

12.                         Idzie wiosenka,

13.                         podnosi rączki

14.                         i do gałązek

15.                         przyczepia pącz

16.            Jest już ich dużo,

17.             jest ich tysiące,

18.             wiatr je kołysze,

19.             ogrzewa słońce.

20.  

21.                         Wiatr je kołys