Kochani rodzice.

Dbajcie o mój rozwój od pierwszych dni. Dawajcie mi grzechotki i różne zabawki wydające dźwięki.

Mówcie do mnie patrząc na mnie, żebym mógł obserwować ruchy ust i mimikę twarzy.

Ale dajcie mi tez „miejsce ”do mówienia by była to swego rodzaju konwersacja.

Uczcie mnie od początku nazw części mojego ciała gdy mnie myjecie ,ubieracie.

Uśmiechajcie się do mnie, śmiejmy się razem bez powodu z byle czego.Jak każdy lubię bo to relaks,wyrzut serotoniny i ćwiczenie oddechowe ,pomocne w nauce mówienia.

Starajcie się w odpowiednim czasie odstawiać butelkę ,smoczek i podawać mi różnorodne pokarmy łyżeczką a picie z kubka/ może być tzw. niekapek/.

Jeżeli martwi Was że mało mówię nie rozmawiajcie o tym przy mnie. Lepiej idźcie ze mną do logopedy.

 Ale wiedzcie też, że gdy  krzyczę „ uuu”,albo wypowiadam „ba”  to jest moja mowa.

No i ta sama sylaba może mieć wiele znaczeń.

Fajnie, gdy będziecie mnie zachęcali do wypowiedzi i cieszyli się z moich starań, nawet, gdy wyrazy wypowiadane przez mnie będą inaczej brzmiały niż Wasze.

Bawcie się ze mną w zabawy paluszkowe, albo rysowane wierszyki,

 bo one pomagają rozwijać moją mowę.

Polecana literatura:

Faber J, King J  : Jak mówić żeby maluchy nas słuchały,

Mostowska A : Wierszyki paluszkowe,

Sąsiadek K : Zabawy paluszkowe,

Sherborn W : Metoda ruchu rozwijającego,

Cieszyńska J, Korendo M : Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja dziecka od noworodka do 6 roku życia.

Skorek E – Rysowane wierszyki,

Szymanówna W – Rysowane wierszyki,

Golewska, Swakowscy E.W -Wierszyki ćwiczące języki,

Płtorak A -Rymowane zabawianki, masażyki i kołysanki

      Powodzenia neurologopeda Teresa Słowik z PPP nr 1 w Sosnowcu.

Drodzy rodzice list od dziecka