Rola zabawy dzieci w wieku przedszkolnym.

 

     Według Z. Topińskiej zabawa jest bardzo ważna w wychowaniu przedszkolnym. Dzięki niej dziecko może się rozwijać, poprzez samodzielne wykonywanie zadań. Dziecko poprzez zabawę, dzięki aktywności, zaspokaja swoje potrzeby społeczne, estetyczne, intelektualne  i ruchowe. Dobrze przeprowadzona zabawa korzystnie wpływa na wszechstronne wychowanie dziecka. Rolą wychowawcy jest stwarzanie dzieciom warunków do zabawy, organizowanie tych zabaw. Dzieci muszą być zaangażowane emocjonalnie.[1]

     C.  Lee uważa, że dzięki zabawie dziecko rozwija umiejętności, które są niezbędne do życia. Poznaje wzory zachować, które obowiązują w otaczającym go świecie.  ,,Za pośrednictwem zabawy dziecko uczy się panować nad swoim ciałem rozwija równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową, poznaje świat materialny, gromadzi fakty i uczy się myślenia.’’[2] Dziecko dzięki zabawie uczy się radzić sobie z emocjami, odnajduje miejsce   w grupie rówieśniczej.[3]

     Dzięki zabawom ruchowym rozwija się sprawność, precyzja ruchów oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa u dziecka. Dzięki temu poprawiają się zdolności manipulacyjne oraz zwiększa się ruchowość i sprawność fizyczna dziecka. Dzięki zabawie dziecko zaczyna myśleć abstrakcyjnej oraz zdobywa wiedzę o świecie i poznaje role społeczne. Wpływa ona również na myślenie twórcze. W wieku przedszkolnym rozwija się wyobraźnia, która wzbogaca życie dziecka. Dzięki zabawie rozwija się kreatywność dziecka. Nawiązuje również kontakt z rówieśnikami oraz uczy  się współpracować z innymi. Zabawa również pozwala dziecku na zrozumienie swoich i cudzych emocji. Uczy samokontroli, podporządkowania się danym regułom.[4]

     Podstawową formą działalności każdego człowieka jest zabawa. Uważa się, że bez zabawy nie jest możliwy prawidłowy rozwój. Zabawa może być zarówno poważna, jak i radosna. Do zabawy  używane są  rekwizyty, jednak czasami wystarczy wyobraźnia. Bawić się można samemu, ale też z innymi dziećmi. Zabawa może ukazywać rzeczywistość, a innym  razem mogą to być tylko fantazje i marzenia. Najważniejsze  jest to, aby zabawa była dobrowolna   i dawała radość dziecka.

 



[1] M. Kwiatowska (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1988, s.167-169

[2] C. Lee, Wzrastanie…,s..62

[3] C. Lee, Wzrastanie…,s..62

[4] N. Ożadkowicz, M. Rękosiewicz, Aktywność zabawowa w wieku przedszkolnym,  ,,Remedium, 2011’’, nr.6, s.28-29