Wiosenne powroty -  Ptasie trele

 

Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 02.04.20  proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.

 

 

Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”

Temat dnia: „Ptasie trele”.

 

Cel ogólny:

·        rozwijanie orientacji przestrzennej

·        aktywne słuchanie utworu literackiego

·        rozwijanie wiadomości na temat życia ptaków

·        ćwiczenia koordynacji ruchowej

·        ćwiczenia aparatu oddechowego

·        cwiczenia sprawności manualnej

Cele operacyjne (dziecko):
 

  • ćwiczy orientację przestrzenną
  • słucha utworu literackiego
  • wie co robią ptaki, kiedy przylatują wiosną
  • wie, że ptaki wykluwają się z jaj
  • zapoznaje się z nazwą młodego ptaka

·        ćwiczy koordynację ruchową

·        ćwiczy aparat oddechowy

·        ćwiczy chwyt kredki


Pomoce/ środki dydaktyczne:

 

Wiersz „Ptasie trele” B. Szelągowska, gazeta, piórka, lub wata., kredki, karta pracy- Bocian i żaba PDF

 

 

Zadania dla dzieci i rodziców:

1.    Rozpocznijcie zabawę od rymowanki, która rozwija orientację przestrzenną dziecka . Poproście, aby dziecko wykonywało ruchy zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka

 

2.    A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie wiersz

B. Szelągowskiej pt. „Ptasie trele”.  

 

Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują.

A co będą robić? Gniazda budują.

Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !

Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko.

Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.

 Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !

 Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło, na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !

Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta

i każdy maluszek te trele pamięta !

Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !

 

Przeczytajcie tekst jeszcze raz, poproście dzieci, aby naśladowały głosem ptaki, wymawiając powtarzalny tekst wiersza- refren: Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !

Teraz wymawiając treść spróbujcie  improwizować ruchowem : przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek.

 

3.    Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza.

Zadajcie dziecku pytania:

·         Co robią ptaki, kiedy przylatują wiosną?

·         Gdzie budują gniazda?

·         Z czego wykluwają się małe ptaki?

·         Jak nazywają się młode ptaki?

 

4.    Zabawa ruchowa : „Gniazda” . Do zabawy potrzebujemy gazetę -gniazdo. Rozkładamy gazetę na podłodze.
Na  polecenie „Ptaki fruwają” – dzieci biegają po pokoju i machają szeroko rozpostartymi ramionami. Na hasło „ptaki do gniazd” – dzieci muszą stanąć na gazecie- lądują, składając skrzydła blisko ciała, i staja na 1 nodze, głośno przy tym klekocą z radości (kle, kle).  Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

 

5.     A teraz poćwiczymy z dzieckiem aparat oddechowy podczas ćwiczeń oddechowych „Piórka”. Dzieci otrzymują sztuczne piórko(watę), kładą je na dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami- zdmuchują piórka, tak aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

6.    A teraz poruszajcie się do piosenki: „Wiosna”  https://www.youtube.com/watch?v=DqNDn9NdL34                

 

Razem z dzieckiem wykonajcie proste ćwiczenia ruchowe:

Na zwrotki:

·         Kołysanie z boku na bok- sam tułów

·         Ruchy okrężne przegubów

·         Wymachy ramion

·         Ruchy okrężne głową

·         Ruchy okręzne stóp

 

       Na refreny:

·         Marsz

·         Skoki obunóż (Żabki)

·         Bieg w miejscu

·         Przysiady

 

7.    Na zakończenie wykonajcie razem z dzieckiem kartę pracy: Bocian i Żaba

 

Bocian-i-żaba.pdf

 

Miłego, wiosennego  dnia:)