Wiosenne powroty - Ptasie trele
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 02.04.20 proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.
Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”
Temat dnia: „Ptasie trele”.
Cel ogólny:
· rozwijanie orientacji przestrzennej
· aktywne słuchanie utworu literackiego
· rozwijanie wiadomości na temat życia ptaków
· ćwiczenia koordynacji ruchowej
· ćwiczenia aparatu oddechowego
· cwiczenia sprawności manualnej
Cele operacyjne (dziecko):
· ćwiczy koordynację ruchową
· ćwiczy aparat oddechowy
· ćwiczy chwyt kredki
Pomoce/ środki dydaktyczne:
Wiersz „Ptasie trele” B. Szelągowska, gazeta, piórka, lub wata., kredki, karta pracy- Bocian i żaba PDF
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Rozpocznijcie zabawę od rymowanki, która rozwija
orientację przestrzenną dziecka . Poproście, aby dziecko wykonywało ruchy
zgodne z tekstem rymowanki.
Rączki w górę wyciągamy,
dookoła się poobracamy.
Jedną nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Drugą nóżką tupnę raz i do tego klasnę raz.
Rączki w górę, rączki w bok,
niski przysiad, równy krok,
Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka
2. A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie wiersz
B. Szelągowskiej pt. „Ptasie trele”.
Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują.
A co będą robić? Gniazda budują.
Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !
Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !
Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło, na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !
Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek te trele pamięta !
Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !
Przeczytajcie tekst jeszcze raz, poproście dzieci, aby naśladowały głosem ptaki, wymawiając powtarzalny tekst wiersza- refren: Fiu, fiu, fiu, fi,fi, fi ! Jakie piękne dni !
Teraz wymawiając treść spróbujcie improwizować ruchowem : przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek.
3. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza.
Zadajcie dziecku pytania:
· Co robią ptaki, kiedy przylatują wiosną?
· Gdzie budują gniazda?
· Z czego wykluwają się małe ptaki?
· Jak nazywają się młode ptaki?
4. Zabawa ruchowa : „Gniazda”
. Do zabawy potrzebujemy gazetę -gniazdo. Rozkładamy gazetę na podłodze.
Na polecenie „Ptaki fruwają” – dzieci biegają po pokoju i machają szeroko
rozpostartymi ramionami. Na hasło „ptaki do gniazd” – dzieci muszą stanąć na
gazecie- lądują, składając skrzydła blisko ciała, i staja na 1 nodze, głośno
przy tym klekocą z radości (kle, kle). Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
5. A teraz poćwiczymy z dzieckiem aparat oddechowy podczas ćwiczeń oddechowych „Piórka”. Dzieci otrzymują sztuczne piórko(watę), kładą je na dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami- zdmuchują piórka, tak aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
6. A teraz poruszajcie się do piosenki: „Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=DqNDn9NdL34
Razem z dzieckiem wykonajcie proste ćwiczenia ruchowe:
Na zwrotki:
· Kołysanie z boku na bok- sam tułów
· Ruchy okrężne przegubów
· Wymachy ramion
· Ruchy okrężne głową
· Ruchy okręzne stóp
Na refreny:
· Marsz
· Skoki obunóż (Żabki)
· Bieg w miejscu
· Przysiady
7. Na zakończenie wykonajcie razem z dzieckiem kartę pracy: Bocian i Żaba
Bocian-i-żaba.pdf
Miłego, wiosennego dnia:)