SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA STARSZAKÓW, WESOŁYCH „ODKRYWCÓW” I „BYSTRZAKÓW”

TEMAT: 1 Kwietnia-Prima aprilisowe  psoty i żarty

Cele ogólne:

 -poznanie wyrażenia "prima aprilis"
- wypowiadanie się na określony temat na podstawie tekstu i ilustracji
- poszerzanie  wiedzy o świecie przyrody
-  zachowanie umiaru w żartach
- oddzielanie świata fantazji od rzeczywistości
- zna różnice między dobrym a złym żartem
Pomoce: żartobliwe obrazki (załączniki), śmieszne kolorowanki (załączniki), worki foliowe ( na śmieci), patyczki kosmetyczne, farby lub kredki- wg wyboru

 

Przebieg zajęcia:

1.Wprowadzenie do tematu zajęcia- słuchanie przez dziecko wierszyka:

 

Skończyła się zima

Nadszedł czas wiosny,

a zatem okres radosny

A, że pierwszy kwiecień mamy,

dlatego psoty wyprawiamy.

 

2. Oglądanie ilustracji ( załącznik) – wyszukiwanie przez dziecko żartobliwych scen i sytuacji, ćwiczenie spostrzegawczości, rozwijanie słownictwa, wdrażanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi na określony temat.

3.RODZIC: w pierwszy dzień kwietnia  obchodzimy Prima Aprilis- dzień żartów. Polega on

na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Ale trzeba robić to w taki sposób, żeby nikomu nie sprawić przykrości i żeby nikomu nic złego się nie stało.

4. "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe" - stwarzanie okazji do poznawania różnych sytuacji z życia społecznego, formułowania ocen i wyciągania wniosków.

Opowiadanie dziecku o sytuacjach, w których żarty wyrządziły szkodę, przykłady:

 

- przeciągnięto sznurek w poprzek chodnika i ktoś złamał nogę

 -wyśmiano małe, kalekie dziecko

 

Rozmowa inspirowana pytaniami Rodzica:- Co sądzisz o głupich żartach?

 - Czy chciałbyś być obiektem takich żartów?

 

4.,,Gimnastyka na wesoło - wyścigi w worku”- zabawa ruchowa z elementem współzawodnictwa ; wdrażanie do spokojnego przyjmowania porażek, rozwijanie dużej motoryki .

 

5.”Cuda i dziwy”- J. Tuwim; słuchanie wiersza ; rozmowa na temat treści wiersza; dostrzeganie i nazywanie przez dziecko elementów humoru (absurdu)- „niebieski śnieg”, „szczekały ptaszki ”i inne; utrwalanie ważnych informacji przyrodniczych; kształtowanie humoru dziecka.


Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek niebieski,
Szczekały ptaszki,
Ćwierkały pieski.

Fruwały krówki

Nad modrą łąką,
Śpiewało z nieba
Zielone słonko

Gniazdka na kwiatach
Wiły motylki.
Trwało to wszystko
Może dwie chwilki.

A zobaczyłem
Ten świat uroczy,
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy.

Gdym je otworzył,
Wszystko się skryło
I znów na świecie
Jak przedtem było.

Wszystko się pięknie
Dzieje i toczy...
Lecz odtąd - często
Przymykam oczy.

6.”Na łące”- zabawa inspirowana wierszem. Rodzic prosi dziecko : motylki fruwają nad łąką ( bieganie na palcach); wysoko świeci słoneczko- dziecko staje na palcach i wyciąga do góry ręce; ptaszki fruwają nad łąką- dziecko rozkłada ręce i biegając naśladuje np. wróbla- ćwir, ćwir, ćwir.

7.Krzyżówka- odgadnij  brakujące słowo:

Może być dobry i zły.( humor)

Przeciwieństwo kłamstwa.(prawda)

Śmiech to ……………. .(zdrowie)

Zrywać ……………. ze śmiechu.(boki)

Ma na twarzy, gdy jest zadowolony ...(uśmiech)

8.”Śmieszne kolorowanki”- ozdabianie, kolorowanie wg wyboru dzieci( np. patyczkiem kosmetycznym- kolorowe kropkowanie, malowanie itd.)

 




 

Początek formularza