SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA STARSZAKÓW, WESOŁYCH „ODKRYWCÓW” I „BYSTRZAKÓW”
TEMAT: 1 Kwietnia-Prima aprilisowe psoty i żarty
Cele ogólne:
-poznanie
wyrażenia "prima aprilis"
- wypowiadanie się na określony temat na podstawie tekstu i ilustracji
- poszerzanie wiedzy o świecie przyrody
- zachowanie umiaru w żartach
- oddzielanie świata fantazji od rzeczywistości
- zna różnice między dobrym a złym żartem
Pomoce: żartobliwe obrazki (załączniki), śmieszne kolorowanki
(załączniki), worki foliowe ( na śmieci), patyczki kosmetyczne, farby lub
kredki- wg wyboru
Przebieg zajęcia:
1.Wprowadzenie do tematu zajęcia- słuchanie przez dziecko wierszyka:
Skończyła się zima
Nadszedł czas wiosny,
a zatem okres radosny
A, że pierwszy kwiecień mamy,
dlatego psoty wyprawiamy.
2. Oglądanie ilustracji ( załącznik) – wyszukiwanie przez dziecko żartobliwych scen i sytuacji, ćwiczenie spostrzegawczości, rozwijanie słownictwa, wdrażanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi na określony temat.
3.RODZIC: w pierwszy dzień kwietnia obchodzimy Prima Aprilis- dzień żartów. Polega on
na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Ale trzeba robić to w taki sposób, żeby nikomu nie sprawić przykrości i żeby nikomu nic złego się nie stało.
4. "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe" - stwarzanie okazji do poznawania różnych sytuacji z życia społecznego, formułowania ocen i wyciągania wniosków.
Opowiadanie dziecku o sytuacjach, w których żarty wyrządziły szkodę, przykłady:
- przeciągnięto sznurek w poprzek chodnika i ktoś złamał nogę
-wyśmiano małe, kalekie dziecko
Rozmowa inspirowana pytaniami Rodzica:- Co sądzisz o głupich żartach?
- Czy chciałbyś być obiektem takich żartów?
4.,,Gimnastyka na wesoło - wyścigi w worku”- zabawa ruchowa z elementem współzawodnictwa ; wdrażanie do spokojnego przyjmowania porażek, rozwijanie dużej motoryki .
5.”Cuda i dziwy”- J. Tuwim; słuchanie wiersza ; rozmowa na temat treści wiersza; dostrzeganie i nazywanie przez dziecko elementów humoru (absurdu)- „niebieski śnieg”, „szczekały ptaszki ”i inne; utrwalanie ważnych informacji przyrodniczych; kształtowanie humoru dziecka.
Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek niebieski,
Szczekały ptaszki,
Ćwierkały pieski.
Fruwały krówki
Nad modrą łąką,
Śpiewało z nieba
Zielone słonko
Gniazdka na kwiatach
Wiły motylki.
Trwało to wszystko
Może dwie chwilki.
A zobaczyłem
Ten świat uroczy,
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy.
Gdym je otworzył,
Wszystko się skryło
I znów na świecie
Jak przedtem było.
Wszystko się pięknie
Dzieje i toczy...
Lecz odtąd - często
Przymykam oczy.
6.”Na łące”- zabawa inspirowana wierszem. Rodzic prosi dziecko : motylki fruwają nad łąką ( bieganie na palcach); wysoko świeci słoneczko- dziecko staje na palcach i wyciąga do góry ręce; ptaszki fruwają nad łąką- dziecko rozkłada ręce i biegając naśladuje np. wróbla- ćwir, ćwir, ćwir.
7.Krzyżówka- odgadnij brakujące słowo:
Może być dobry i zły.( humor)
Przeciwieństwo kłamstwa.(prawda)
Śmiech to ……………. .(zdrowie)
Zrywać ……………. ze śmiechu.(boki)
Ma na twarzy, gdy jest zadowolony ...(uśmiech)
8.”Śmieszne kolorowanki”- ozdabianie, kolorowanie wg wyboru dzieci( np. patyczkiem kosmetycznym- kolorowe kropkowanie, malowanie itd.)