Scenariusz zajęć „Wiosenne tajemnice”
Cele ogólne:
· Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
· Rozwijanie sprawności manualnych
· Kształtowanie słuchu muzycznego
Metody:
· Czynne
· Oglądowe
· Słowne
Formy organizacji:
· Indywidualne
· Zespołowe
Materiały do zajęć: rolki po papierze toaletowym, kolorowy arkusz, ozdoby, farby, klej, grafika dołączona do scenariusza, sylaby wykonane z kartki A4
Przebieg zajęć:
· „Kto to” – zabawa dydaktyczna. Dziecko odczytuje nazwy stworzeń, które rodzic może wydrukować, lub posiada w dostępnej bibliotece dziecka. Do wyboru
o Biedronka
o Osa
o Pasikonik
o Chrząszcz
o Motyl
o Żaba
I wiele innych.
Odczytując nazwę stworzenia, dziecko sylabizuje wyraz z uwzględnieniem pierwszej i ostatniej głoski.
Dzieci 5 letnie nie odczytują, tylko odgadują nazwy zwierząt posiłkując się wiedzą ogólną.
· „Co piszczy w trawie” – zabawa logopedyczno-ruchowa
„Co piszczy w trawie” – WIERSZ – U. Kozłowska
Przyleciała mucha z miasta na łąkę
Zapytała piegowatą biedronkę
Powiedz, powiedz biedroneczko kochana
Co tam piszczy w trawie wiosną od rana
Co piszczy w trawie? Oto pytanie!
Warto by znaleźć odpowiedź na nie?
Droga mucho?- biedroneczka powiada
- w trawie mieszka mych przyjaciół gromada
Jeśli ze mną zanurkujesz dziś w trawie
To ci wszystkich z przyjemnością przedstawię
Oto pszczółka pracowita na kwiatku
A tuż za nią tłum komarów – gagatków
Konik polny, osa, bączek, pajączek
Wszyscy razem piszczą na trawie na łące!
· Rodzic czyta wiersz, a dziecko improwizuje ruchem ciała – stworzenia odczytywane przez rodzica
· Jednocześnie wydając odgłosy wydawane przez odczytywane stworzenia np. (Rechu – rech)/ wg pomysłu i wyobraźni dziecka / 5 i 6 latki
· „Odgłosy na łące” – zabawa słuchowa
Rodzic odtwarza nagranie, „Odgłosy na łące”. Dziecko stara się podać nazwę stworzenia, które wydaje dany odgłos. Warto zwrócić uwagę na fakt, że kilka zwierząt może wydawać podobne odgłosy/ 5 I 6 LATKI
· „Metamorfoza” – zajęcia dydaktyczne
Rodzic przedstawia grafikę (dołączone do scenariusza) ilustrujące kolejne stadia rozwoju motyla. Omawia/ 5 I 6 LATKI
· „Jaki wyraz powstanie” – dokonanie syntezy sylabowej DLA CHĘTNYCH
Należy wykonać sylaby wyrazów aby dziecko w trakcie zabawy, mogło połączyć sylaby w prawidłowy wyraz np.:
o MO TYL
o BIE DRO NKA…itp. / 6 latki
· „Na łące” – masażyk relaksacyjny - zabawa pozwalająca doświadczyć pozytywnego kontaktu fizycznego.
Dziecko podczas słuchania fragmentu „Odgłosy na łące” emituje wg. Swojego pomysłu usłyszane dźwięki na pleckach rodzica, rodzeństwa itp, jednocześnie odwracając kolejność/ 5 i 6 latki
· „Pierwszy Motyl” – zajęcia plastyczne
Wykonanie pracy przestrzennej z rolek tekturowych, kolorowego kartonu, elementów ozdobnych. Zdjęcia dołączone do scenariusza / 5 i 6 latki