Wiosenne przebudzenie - Spotkanie z wiosną
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 27.03.20 proponujemy działania z zakresu edukacji przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.
Temat tygodnia: „Wiosenne przebudzenie”
Temat dnia: „Spotkanie z wiosną”.
Cel ogólny:
· ćwiczenia koordynacji słowno- ruchowej
· nauka tekstu „Siała baba mak…”
· aktywne słuchanie utworu- piosenki
· rozwijanie umiejętności porównywania pór roku zima- wiosna
· rozwijanie umiejętności rozpoznawania kwiatów – zapoznanie z nazwami kwiatów
· ćwiczenia koordynacji ruchowej- nauka różnego rodzaju marszu- ruch w przestrzeni
Cele operacyjne (dziecko):
· ćwiczy koordynację słowno- ruchową
· zna tekst – „Siała baba mak”
· zapoznaje się z nazwami wiosennych kwiatów, min: sasanek,przylaszczka,mlecz, stokrotka
· ćwiczy ruch w przestrzeni, min: marsz do przodu, do tyłu, w bok, itp.
Pomoce/ środki dydaktyczne:
Zadania dla dzieci i rodziców: klocki, farby, kartka A3, https://www.youtube.com/watch?v=QytYk2zyR6k
piosenka teledysk, łyżeczki, łyżki drewniane, worki, zdjęcia kwiatów: przylaszczka, sasanek, stokrotka, mlecz
„Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział, nie powiedział, a to było tak.”
· Nauczcie się z dzieckiem tekstu, wypowiadając go za pomocą różnej artykulacji, np.: smutno-wesoło, cicho- głośno, jak roboty, jak myszki, jak słonie, itp.;
· Gdy tekst będzie opanowany dołączcie odpowiednie rytmiczne ruchy, np.:
X- oznacza klaśnięcie
I I - oznacza tupnięcie
@- oznacza poruszanie się woków własnej osi
_ - oznacza przysiad
Siała baba mak, nie wiedziała jak. Dziadek wiedział, nie powiedział,
X X X I I I @
A to było tak.
@ _
· Gdy już się poruszacie, stwórzcie muzykę- akompaniamentJ. Wykorzystajcie dowolne instrumenty, które macie w domu. Mogą to być przedmioty, które wydają różne dźwięki, tzw instrumenty niekonwencjonalne, np.: metaliczne- łyżeczki, drewniane- łyżki kuchenne, szeleszczące- woreczki.
Podzielcie się w rodzinie na grupy instrumentów i np.:
Siała baba mak ( rytmiczne uderzenia metalowych łyżeczek),
nie wiedziała jak ( rytmiczne uderzenia drewnianych elementów)
, dziadek wiedział, nie powiedział (szelest woreczkami)
, a to było tak.(wszystkie instrumenty razem)
2. A teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie piosenki „Wiosna” (na podstawie wiersza M. Konoponickiej) oraz z obejrzyjcie teledysk. https://www.youtube.com/watch?v=QytYk2zyR6k
3. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści piosenki i teledysku.
Zadajcie dziecku pytania:
· Jaka pora roku jest po zimie?
· O jakiej porze roku była piosenka?
· Jakie zwierzęta zauważyłeś/aś na teledysku?
· Co działo się w przyrodzie, gdy nadeszła wiosna?
· Jakie są cechy wiosny? Czym się charakteryzuje?
Teraz wymieńcie dzieciom nazwy kwiatów, o których mowa w piosence. Zademanstrujcie dzieciom jak wyglądają te kwiatki.
· Wyobraźcie sobie, że jesteście konikami w cyrku. Przy akompaniamencie muzyki, dziecko kroczy unosząc wysoko kolana, podobnie jak koń w cyrku. Chodzi coraz szybciej, aż wreszcie biegnie. Następnie zwalnia i w końcu staje.
· Zabawa w maszerowanie:
- Dziecko maszeruje między porozsypywanymi klockami.
- Maszeruje przodem i tyłem.
- Maszeruje ze wspięciem na palce.
-Maszeruje, a na sygnał „hop” zmienia kierunek.
-Maszeruje raz głośno, raz cicho.
-Maszeruje krokiem dostawnym w przód, w tył, na boki.
-Maszeruje z jednoczesnym klaskaniem.
-Maszeruje ze wspięciem na palce i na piętach.
-Biega w miejscu, tyłem, między klockami.
-Biega z wymachem nóg do tyłu.
5. Na zakończenie zróbcie z dzieckiem „Wiosenny
kwiatek”, odbijając jego dłoń i stopę na kartce. Dłoń będzie częścią
górną kwiatka, stopa- liściem. Przykładowa praca
znajduje się pod wskazanym linkiem:
Miłego, wiosennego dnia:)