Wiosenne przebudzenie -  Spotkanie z wiosną

 

Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.

 

Na dzień 27.03.20  proponujemy działania z zakresu edukacji przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.

 

Temat tygodnia: „Wiosenne przebudzenie”

Temat dnia: „Spotkanie z wiosną”.


Cel ogólny:

·        ćwiczenia koordynacji słowno- ruchowej

·        nauka tekstu „Siała baba mak…”

·        aktywne słuchanie utworu- piosenki

·        rozwijanie umiejętności porównywania pór roku  zima- wiosna

·        rozwijanie umiejętności rozpoznawania kwiatów – zapoznanie z nazwami kwiatów

·        ćwiczenia koordynacji ruchowej- nauka różnego rodzaju marszu- ruch  w przestrzeni

Cele operacyjne (dziecko):
 

·        ćwiczy koordynację słowno- ruchową

·        zna tekst – „Siała baba mak”

  • wymawia tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów
  • słucha utworu, ogląda teledysk
  • wymienia jakie zwierzęta były w teledysku
  • potrafi opowiedzieć o cechach wiosny

·        zapoznaje się z nazwami wiosennych kwiatów, min: sasanek,przylaszczka,mlecz, stokrotka

·        ćwiczy ruch w przestrzeni, min: marsz do przodu, do tyłu, w bok, itp.


Pomoce/ środki dydaktyczne:

Zadania dla dzieci i rodziców: klocki, farby, kartka A3, https://www.youtube.com/watch?v=QytYk2zyR6k 

piosenka teledysk, łyżeczki, łyżki drewniane, worki, zdjęcia kwiatów: przylaszczka, sasanek, stokrotka, mlecz

 

  1. Rozpocznijcie zabawę od prostych ćwiczeń z zakresu logorytmiki: Ćwiczenie na pamięć, uwagę i koordynację ruch-wzrok-słuch- mowę:

 

„Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział, nie powiedział, a to było tak.”

·        Nauczcie się z dzieckiem tekstu, wypowiadając go za pomocą różnej artykulacji, np.: smutno-wesoło, cicho- głośno, jak roboty, jak myszki, jak słonie, itp.;

·        Gdy tekst będzie opanowany dołączcie odpowiednie rytmiczne ruchy, np.:

 

X- oznacza klaśnięcie

                        I I - oznacza tupnięcie

                        @- oznacza poruszanie się woków własnej osi

                        _  - oznacza przysiad

 

Siała baba mak, nie wiedziała jak. Dziadek wiedział, nie powiedział,

X           X   X       I       I             I                        @

 

A to było tak.

                              @       _

 

·         Gdy już się poruszacie, stwórzcie muzykę- akompaniamentJ. Wykorzystajcie dowolne instrumenty, które macie w domu. Mogą to być przedmioty, które wydają różne dźwięki, tzw instrumenty niekonwencjonalne, np.: metaliczne- łyżeczki, drewniane- łyżki kuchenne, szeleszczące- woreczki.

Podzielcie się w rodzinie na grupy instrumentów i np.:

Siała baba mak  ( rytmiczne uderzenia metalowych łyżeczek),

nie wiedziała jak ( rytmiczne uderzenia drewnianych elementów)

, dziadek wiedział, nie powiedział (szelest woreczkami)

, a to było tak.(wszystkie instrumenty razem)

 

2.    A teraz usiądźcie wygodnie i  posłuchajcie piosenki „Wiosna” (na podstawie wiersza M. Konoponickiej) oraz z obejrzyjcie  teledysk. https://www.youtube.com/watch?v=QytYk2zyR6k

 

3.    Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści piosenki i teledysku.

Zadajcie dziecku pytania:

·         Jaka pora roku jest po zimie?

·         O jakiej porze roku była piosenka?

·         Jakie zwierzęta zauważyłeś/ na teledysku?

·         Co działo się w przyrodzie, gdy nadeszła wiosna?

·         Jakie są cechy wiosny? Czym się charakteryzuje?

 

           Teraz wymieńcie dzieciom nazwy kwiatów, o których mowa w piosence. Zademanstrujcie dzieciom jak wyglądają te kwiatki.

 

  1. A teraz poruszajcie się trochę, do piosenki.

 

·        Wyobraźcie sobie, że jesteście konikami w cyrku. Przy akompaniamencie muzyki, dziecko kroczy unosząc wysoko kolana, podobnie jak koń w cyrku. Chodzi coraz szybciej, aż wreszcie biegnie. Następnie zwalnia i w końcu staje.

·         Zabawa w maszerowanie:

- Dziecko maszeruje między porozsypywanymi  klockami.

- Maszeruje  przodem i tyłem.

- Maszeruje ze wspięciem na palce.

-Maszeruje, a na sygnał „hop” zmienia kierunek. 

-Maszeruje raz głośno, raz cicho.

-Maszeruje krokiem dostawnym w przód, w tył, na boki.

-Maszeruje z jednoczesnym klaskaniem.

-Maszeruje ze wspięciem na palce i na piętach.

-Biega w miejscu, tyłem, między klockami.

-Biega z wymachem nóg do tyłu.

 

5.    Na zakończenie zróbcie z dzieckiem „Wiosenny kwiatek”, odbijając jego dłoń i stopę  na kartce. Dłoń będzie częścią górną kwiatka, stopa- liściem. Przykładowa praca

 znajduje się pod wskazanym linkiem:

 

https://2.bp.blogspot.com/-phg9ITOlA74/WRq2B2DjwjI/AAAAAAAAFuo/aPie3G9nc4QKP16GTOJbPboD_tmAKobGwCLcB/s1600/5..jpg

 

 

 

Miłego, wiosennego  dnia:)