Wiosenne przebudzenie - Suknia Pani Wiosny
Drodzy Rodzice z grupy „Kangurki „i „Sówki”.
Na dzień 26.03.20 proponujemy działania z zakresu edukacji literacko- przyrodniczej połączone z ruchem i muzyką.
Temat tygodnia: „Wiosenne przebudzenie”
Temat dnia: „Suknia Pani wiosny”.
Cel ogólny:
· utrwalanie stronności ciała
· aktywne słuchanie utworu literackiego
· rozwijanie umiejętności opisywania pory roku, jej cech charakterystycznych
· aktywne słuchanie muzyki
· ćwiczenia koordynacji ruchowej
· kolorowanie- ćwiczenia sprawności ręka-oko
· nazywanie kolorów
Cele operacyjne (dziecko):
· ćwiczy koordynację ruchową
· słucha piosenki, słucha muzyki klasycznej
· dokładnie koloruje postać wiosny, wykorzystując różnorodną kolorystykę
· nazywa kolory
Pomoce/ środki dydaktyczne: kredki, kolorowanka z Panią Wiosną https://pl.pinterest.com/pin/627689266785141370/ , miseczka z wodą, nagrania: „Maszeruje
wiosna”, „Poranek”E.Grieg,
Zadania dla dzieci i rodziców:
1. Rozpocznijcie zabawę od rymowanki, która pozwala
nauczyć dziecko stronności ciała, razem pokazujcie części ciała:
„Prawa ręka, noga prawa,
cała strona też jest prawa,
prawe ucho, oko mam,
prawy łokieć z boku dam.
Lewa ręka, noga lewa,
cała strona też jest lewa
lewe ucho, oko mam,
lewy łokieć z boku dam.”
2. A teraz usiądźcie wygodnie i przeczytajcie opowiadanie „ Suknia pani Wiosny”
„Dwa jeże z niecierpliwością wyczekiwały nadejścia pani Wiosny.
Wiedziały, że jest to piękna pani, która znana jest z tego, że jest bardzo
elegancka. Znana jest z tego, że przychodzi z wizytą w bardzo pięknych
sukniach. A czym nas zaskoczy tej wiosny? Jeże były tego bardzo ciekawe.
- Ja myślę, że pani Wiosna w tym sezonie pojawi się w długiej żółtej
sukni. W kolorze słońca będzie jej do twarzy. Może wówczas bardziej spodoba się
słońcu i dzięki temu przyjdą ciepłe dni.
- A ja myślę, że pani Wiosna przybędzie w sukni w kolorze zielonym.
Będzie w niej wyglądać bardzo świeżo. Jak przejdzie się w niej po polach, to na
pewno trawa będzie chętniej rosła.
- Ładnie będzie wyglądać w suki błękitnej. Jak w niej nad rzeką stanie,
wszelkie lody wnet się roztopią, a źródlana woda popłynie aż do morza.
- Najładniej będzie wyglądać w sukni w kwiaty. Wokół niej będą latać
motyle. Wówczas świat będzie bardziej kolorowy.
Tak mijały kolejne dni, a wiosny nikt nie widział. Jeże zaczęły się
zastanawiać, cóż takiego się stało z panią Wiosną? Dlaczego ich nie odwiedza?
- Może pani Wiosna zniszczyła suknię w podróży i nie może się nam teraz
pokazać?
- A może pani Wiosna pobrudziła suknię błotem i musi ją wyczyścić zanim
się nam w niej pokaże?
Mijały kolejne dni, a jeże ciągle wiosny nigdzie nie widziały. Było to
bardzo dziwne. Aby to wyjaśnić udały się do sowy, która ponoć wszystko
wiedziała.
- Sowo, powiedz nam, dlaczego pani Wiosna nie chce na odwiedzić? -
zapytały jeże.
- Jak to, przecież była u was wczoraj, przedwczoraj i przed-
przedwczoraj. Jest u was od już od wielu dni – wyjaśniła sowa.
- Jak to, my przecież jej nie widzieliśmy – dziwiły się jeże.
- Może nie przyglądaliście się zbyt uważnie – wytknęła sowa.
- Wyglądaliśmy wiosny codziennie. Na pewno jej nie było – upierały się
jeże.
- Ależ była – równie uparcie odpowiedziała sowa.
- Jeśli tak, to w jakiej była sukni? – zapytały jeże, chcąc tym samym
dowieść, że to one mają rację.
- Suknia pani Wiosny jest w kolorze wiosny – wyjaśniła sowa dodając -
gdy ogrzewa was w południe ciepłym słońcem ma suknie w kolorze żółtym, gdy
spaceruje po łące, jej suknia jest zielona, gdy nad wodą stoi, suknia jest
niebieska, a gdy na tle kwitnącego sadu się pojawia, to suknię ma koloru kwiatowego.
- To dlatego pani Wiosny nie możemy zobaczyć – stwierdziły jeże.
- Ależ przeciwnie, panią Wiosnę widać wszędzie. Jeśli dostrzeżecie
ciepłe słońce, zieloną trawę, płynącą wodę w rzece, czy kwitnące kwiaty,
bądźcie pewni, że za tym wszystkim stoi pani Wiosna.
Jeże wracając od sowy uważnie się rozglądały. Tym razem bez trudu
odnalazły panią Wiosnę.
3. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania.
Zadajcie dziecku pytania:
· Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
· Kogo szukały jeże?
· Kto im pomógł w poszukiwaniu wiosny?
· Jakie są cechy wiosny? Czym się charakteryzuje?
4. A teraz poruszajcie się trochę, podczas zabawy:
„Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała z wykorzystaniem filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ZEpWsu5IuiQ
Dziecko-kwiatek przykuca na dywanie, z główką schowaną w ramionach.
Budzą je promienie wiosennego słońca (rodzic chodzi podchodzi do dziecka i dotyka dłonią główki) i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka noska dziecka.
Kwiatek powolutku budzi się, podnosi, wyciąga swoje listki i główki kwiatowe, obracając się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.
5. A teraz poruszajcie się trochę szybciej:) do piosenki „Maszeruje wiosna”.
https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc&list=PLg1CqgwFMHxhOQA-DdZK02cKWYu-sE_LZ&index=6
Razem z dzieckiem wykonajcie proste ćwiczenia ruchowe:
· Marsz
· Skoki obunóż (Żabki)
· Stanie na jednej nodze (Bocian)
· Kołysanie
· Ćwiczenia w parach: Siedzimy plecami do siebie- przepychamy się, siedzimy przodem do siebie- przeciągamy się, stojąc przodem do siebie- kucamy na zmianę.
· Bieg w miejscu
· Przysiady
6. Na zakończenie niech dziecko pokoloruje portret pani wiosny. Zachęcajcie dziecko do używania wielu kolorów oraz do nazywania ich.
Miłego, wiosennego dniia