EDUKACJA MATEMATYCZNA DLA 5/6 LATKÓW-„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”

TEMAT: „Wiosna na łące”- zabawy matematyczne z liczmanami i obrazkami mieszkańców łąki.

Cele ogólne:

- rozwijanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania w zakresie 10 i więcej

-stosowanie zapisów matematycznych: +,-,=, >,<

-rozwiązywanie prostych zadań matematycznych

-liczenie na liczmanach(palce, obrazki, pionki od gier planszowych, klocki itd.)

Pomoce: palce, obrazki, pionki od gier planszowych, klocki itd.,kartoniki z cyframi od 0 do 10 i więcej, kartoniki ze znakami matematycznymi: +, -,=,>,<;

Przebieg zajęcia:

1.      Opowieść ruchowa, logopedyczna  „Wyprawa dzieci”- dzieci stoją w kole z rodzeństwem lub rodzicami, naśladują ruchy i dźwięki przedstawione w uporządkowanej kolejności:


- naradzanie się – rabe, rabe, rabe…(wykonywanie rękoma kulistych obrotów),
- łyżworolki – szu, szu, szu…(przesuwanie rąk na przemian do przodu, do tyłu),
- auto – brum, brum, brum…(kręcenie kierownicą),
- pociąg – pach, pach, pach…(ręce zgięte w łokciach, krążenie przy ciele),
- samolot – wrry, wrry,wrry…(rozpostarcie rąk, kołysanie),
- pieszo – tup, tup, tup…(tupanie nogami
),

 

2.      „Wiosna na łące”- oglądanie obrazka .Dziecko  wymieniają owady, które zamieszkały na łące. Podpisywanie obrazu z pomocą rodzica- dziecko wymyśla tytuł i próbuje samo lub przy pomocy rodzica nadać tytuł obrazkowi- ćwiczenia w pisaniu.

- wyrazy:  trawa, kwiat, słońce, chmura, biedronka, motyl
- wyrażenia: motyl na kwiatku, biedronka na trawie, , żółty motyl, biała chmura, fioletowy kwiatek itd.

3.      „Łąkowe zabawy- zadania dla 6l i chętnych 5l- Rodzic pyta dziecko:

       - jakie kolory widzisz na obrazku?

       - policz wszystkie kwiatki różowe? Ile ich jest? Np.5-wyszukaj cyfrę 5(kartonik z cyfrą)

      - policz wszystkie kwiaty żółte? Ile ich jest? Np.3-wyszukaj cyfrę 3(kartonik z cyfrą)

      - ile jest razem kwiatków różowych i żółtych? Ułóż zapis matematyczny:

            5+3=8

Rodzice: prosimy tego typu działania zrobić ze wszystkimi kwiatami i motylami.

- których kwiatów jest więcej(kolor)?

- których kwiatów jest mniej(kolor)?

- ułóż działania- np. 5>3  lub 4< 2

4. „Wrzuć klocki” – zabawy matematyczne-  zadaniem dziecka jest zebranie z dywanu odpowiedniej liczby klocków i wrzucenie ich do pojemnika lub obręczy zgodnie z instrukcjami podawanymi lub pokazywanymi przez Rodzica- np. wrzuć 5 klocków do pojemnika, odlicz 10 klocków i zbuduj z nich wieżę, policz wszystkie klocki żółte itd.

5.”Układamy zadania z odejmowaniem”- Rodzic opowiada zadania i prosi dziecko o zapisanie działania na kartce – np.

 

Autobusem jechało 8 pasażerów, wysiadło 6. Ilu pasażerów jedzie autobusem?

              Dziecko zapisuje: 8-6=2

 Liczenie - dodawanie na cukierkach dla dzieci- super zabawa!!!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=VL7s-ENTyXo

 

 

 

POPOŁUDNIOWA GIMNASTYKA NA WESOŁO- ZAPRASZAMY KOCHANE  DZIECIAKI Z NASZEJ PAKI „ Odkrywcy”

Opracowanie: mgr Zdzisława Noureux i Sylwia Mysło

Cele ogólne:

- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną

- rozwijanie sprawności ruchowej

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

1.”Bajka o moim ciele” –wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:

poznajemy swoje rączki, zabawa paluszkowa „Rodzinka ” –modulowanie głosem,

Wasze dzieci doskonale ją znają…. A więc:

Ten pierwszy – to dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A za nim  – babunia (drugi palec).
Ten duży – to tatuś (pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…

rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy używając słów grzecznościowych „Dzień dobry”,

paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka, witają się z kolanami,

po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,

idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedną, raz w drugą stronę,

po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos –liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,

paluszki –wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.

poprawianie fryzury.

2.Zdrowa gimnastyka na wesoło” Jarzynowa gimnastyka” przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

3. Zabawy w parach z rodzicami lub rodzeństwem:

„Lustro”-ćwiczący siedzą naprzeciwko siebie, jedna osoba wykonuje dowolne ruchy, gesty, miny, druga je naśladuje, po czym następuje zamiana.

„Ciasto”-jedna osoba leży na plecach, druga natomiast delikatnie „wyrabia”, „ugniata” , „wałkuje” ciasto masując ciało współćwiczącego, później następuje zamiana.

„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze –jedno dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.

„Paczka”-ćwiczący siedzi w siadzie skulnym, partner próbuje „rozpakować paczkę”, czyli oderwać ręce i nogi, po czym następuje zamiana.

„Przepychanki”-ćwiczący stoją do siebie odwróceni plecami i próbują się odpychać; w siadzie rozkrocznym przodem do siebie partnerzy trzymają się za ręce i przeciągają na swoją stronę.

4..RÓWNOWAGA – Wygibasy z naszej klasy - piosenka dla dzieci, dziecięce hity!



https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

🧘‍♀️5.Zabawa wyciszająca

 

https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8

 

Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych – scenariusz zajęć dla dzieci 5/6 letnich

TEMAT: ZABAWY GRAFOMOTORYCZNE

CEL OGÓLNY:

·  Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.

·  Rozwijanie umiejętności, którą dziecko może wykorzystać do spędzania wolnego czasu.

·  Rozwijanie umiejętności naśladowania i kreatywności.

·  Rozwinięcie umiejętności powtarzania sekwencji wzorów.

·  Przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.

·  Przygotowanie do nauki pisania

Pomoce: wydrukowane karty pracy, ołówek, pisaki, kredki ołówkowe, duże kartki papieru, farby, pędzel ( najlepiej duży)

Przebieg zajęcia:

Drodzy rodzice!

Podajemy Państwu propozycje zabaw paluszkowych do rozruszania palców i dłoni dziecka oraz zabawy grafomotoryczne, które pomogą Waszym dzieciom w trudnej nauce pisania. Życzymy dobrej zabawy!

1.”Powitanie paluszków”- Składamy razem swoje dłonie (dotykają się tylko czubki palców). Po każdej sylabie po kolei odrywamy od siebie (zaczynając od kciuka) i z powrotem składamy palce, mówiąc:

        Ma-mo, ma-mo!
        Co, co, co?
        Ja-dą goś-cie!
        No to co?

Teraz trzymając pozostałe palce złączone ruszamy tylko serdecznymi,
które się krzyżują - raz po jednej, raz po drugiej stronie i mówimy:

        Dzień dobry! Dzień dobry!


Następnie palce, które "się kłaniały" całują się, a my cmokamy (trzy razy).
I powtarzamy jeszcze raz gesty i słowa:


        Dzień dobry! Dzień dobry!

oraz cmokanie.

2.”Zabawa z piłeczką”- dziecko chwyta piłkę całą dłonią i zaciska na niej dłoń i palce lekko a potem mocno i tak na zmianę; ta sama zabawa z drugą ręką. Zabawa ta ma na celu wzmocnić i uaktywnić palce i dłonie.

3.”Malujemy farbami”- zamalowywanie wybranym kolorem powierzchni dużej kartki(gazety). Utrwalanie różnicowania stron: lewej i prawej. Rodzice , bardzo prosimy o przypomnienie dziecku , że malujemy od lewej strony do prawej; dziecko ma zakryć farbą całą powierzchnię kartki.

4.Podajemy linki do stron, z których można wydrukować dzieciom ciekawe propozycje do pracy grafomotorycznej. Dzieci mogą użyć: ołówka , pisaków lub kredek.

https://www.superkid.pl/zostan-w-domu

http://bystredziecko.pl/grafomotoryka-rysowanie-po-sladzie/

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/

KOCHANE DZIECI! SWOJE PRACE ZBIERAJCIE DO TECZEK- JAK WRÓCIMY DO PRZEDSZKOLA ZROBIMY RAZEM PIĘKNĄ WYSTAWĘ.

 

 

ZABAWY RYTMICZNE NA WESOŁO DLA STARSZAKÓW.

CEL OGÓLNY:  uwrażliwianie dziecka na muzykę ,wyrabianie poczucia rytmu, pobudzanie wyobraźni, dawanie dziecku  radości poprzez kontakt z bratem, siostrą i rodzicami.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 1.”Pająk i muchy” Dziecko biega swobodnie po dywanie, naśladując gestami dźwięki muchy. Po usłyszeniu hasła “pająk” dziecko zastyga w bezruchu. Rodzic , który jest “pająkiem” wychodzi na spacer pomiędzy pozostałymi uczestnikami zabawy( jeśli jest jeszcze rodzeństwo). Obserwuje czy żaden z nich się nie porusza. Pierwszy, który nie wytrzyma presji bezruchu zostaje zaprowadzony do “sieci” (wyznaczone miejsce z boku zabawy). Gdy “pająk” odprowadza swoją ofiarę, pozostali uczestnicy z powrotem mają możliwość swobodnego biegania, aż do następnego polowania. Wygrywa ostatnia niezłapana do sieci osoba.

2.Zabawa muzyczno-ruchowa „Disco kids”- „Tańcz, tańcz…”

https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs

3. Śpiewające Brzdące – „Jeden, dwa i trzy”

 

 https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

4.Zabawa muzyczna „ Znam kolory”

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

5.” Kocia gimnastyka” – dzieci bawią się w przeciągającego się kota. W pozycji na czworaka po kolei naciągają wszystkie części ciała: wyginają grzbiet do góry, wyciągają przed siebie ręce, przyginają grzbiet do podłogi, zwijają się w kłębek. Następnie część dzieci staje w różnych miejscach sali, tworząc tunele do przejścia dla kotków. Potem tunele i kotki zmieniają się rolami. Zabawa ta ma na celu rozciągnięcie mięśni różnych partii ciała.