EDUKACJA MATEMATYCZNA DLA 5/6 LATKÓW-„ODKRYWCY” I „BYSTRZAKI”
TEMAT: „Wiosna na łące”- zabawy matematyczne z liczmanami i obrazkami mieszkańców łąki.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania w zakresie 10 i więcej
-stosowanie zapisów matematycznych: +,-,=, >,<
-rozwiązywanie prostych zadań matematycznych
-liczenie na liczmanach(palce, obrazki, pionki od gier planszowych, klocki itd.)
Pomoce: palce, obrazki, pionki od gier planszowych, klocki itd.,kartoniki z cyframi od 0 do 10 i więcej, kartoniki ze znakami matematycznymi: +, -,=,>,<;
Przebieg zajęcia:
1. Opowieść ruchowa, logopedyczna „Wyprawa dzieci”- dzieci stoją w kole z rodzeństwem lub rodzicami, naśladują ruchy i dźwięki przedstawione w uporządkowanej kolejności:
- naradzanie się – rabe, rabe, rabe…(wykonywanie rękoma kulistych obrotów),
- łyżworolki – szu, szu, szu…(przesuwanie rąk na przemian do przodu, do tyłu),
- auto – brum, brum, brum…(kręcenie kierownicą),
- pociąg – pach, pach, pach…(ręce zgięte w łokciach, krążenie przy ciele),
- samolot – wrry, wrry,wrry…(rozpostarcie rąk, kołysanie),
- pieszo – tup, tup, tup…(tupanie nogami),
2.
„Wiosna
na łące”-
oglądanie obrazka .Dziecko wymieniają owady, które zamieszkały na łące.
Podpisywanie obrazu z pomocą rodzica- dziecko wymyśla tytuł i próbuje samo lub
przy pomocy rodzica nadać tytuł obrazkowi- ćwiczenia w pisaniu.
- wyrazy: trawa, kwiat, słońce, chmura, biedronka, motyl
- wyrażenia: motyl na kwiatku, biedronka na trawie, , żółty motyl, biała
chmura, fioletowy kwiatek itd.
3. „Łąkowe zabawy- zadania dla 6l i chętnych 5l- Rodzic pyta dziecko:
- jakie kolory widzisz na obrazku?
- policz wszystkie kwiatki różowe? Ile ich jest? Np.5-wyszukaj cyfrę 5(kartonik z cyfrą)
- policz wszystkie kwiaty żółte? Ile ich jest? Np.3-wyszukaj cyfrę 3(kartonik z cyfrą)
- ile jest razem kwiatków różowych i żółtych? Ułóż zapis matematyczny:
5+3=8
Rodzice: prosimy tego typu działania zrobić ze wszystkimi kwiatami i motylami.
- których kwiatów jest więcej(kolor)?
- których kwiatów jest mniej(kolor)?
- ułóż działania- np. 5>3 lub 4< 2
4. „Wrzuć klocki” – zabawy matematyczne- zadaniem dziecka jest zebranie z dywanu odpowiedniej liczby klocków i wrzucenie ich do pojemnika lub obręczy zgodnie z instrukcjami podawanymi lub pokazywanymi przez Rodzica- np. wrzuć 5 klocków do pojemnika, odlicz 10 klocków i zbuduj z nich wieżę, policz wszystkie klocki żółte itd.
5.”Układamy zadania z odejmowaniem”- Rodzic opowiada zadania i prosi dziecko o zapisanie działania na kartce – np.
Autobusem jechało 8 pasażerów, wysiadło 6. Ilu pasażerów jedzie autobusem?
Dziecko zapisuje: 8-6=2
https://www.youtube.com/watch?v=VL7s-ENTyXo
POPOŁUDNIOWA GIMNASTYKA NA WESOŁO- ZAPRASZAMY KOCHANE DZIECIAKI Z NASZEJ PAKI „ Odkrywcy”
Opracowanie: mgr Zdzisława Noureux i Sylwia Mysło
Cele ogólne:
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną
- rozwijanie sprawności ruchowej
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
1.”Bajka o moim ciele” –wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
➢poznajemy swoje rączki, zabawa paluszkowa „Rodzinka ” –modulowanie głosem,
Wasze dzieci doskonale ją znają…. A więc:
Ten
pierwszy – to dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A za nim – babunia (drugi palec).
Ten duży – to tatuś (pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…
➢rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy używając słów grzecznościowych „Dzień dobry”,
➢paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka, witają się z kolanami,
➢po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
➢idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedną, raz w drugą stronę,
➢po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos –liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
➢paluszki –wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
➢poprawianie fryzury.
2.Zdrowa gimnastyka na wesoło” Jarzynowa gimnastyka” przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
3. Zabawy w parach z rodzicami lub rodzeństwem:
➢„Lustro”-ćwiczący siedzą naprzeciwko siebie, jedna osoba wykonuje dowolne ruchy, gesty, miny, druga je naśladuje, po czym następuje zamiana.
➢„Ciasto”-jedna osoba leży na plecach, druga natomiast delikatnie „wyrabia”, „ugniata” , „wałkuje” ciasto masując ciało współćwiczącego, później następuje zamiana.
➢„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze –jedno dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
➢„Paczka”-ćwiczący siedzi w siadzie skulnym, partner próbuje „rozpakować paczkę”, czyli oderwać ręce i nogi, po czym następuje zamiana.
➢„Przepychanki”-ćwiczący stoją do siebie odwróceni plecami i próbują się odpychać; w siadzie rozkrocznym przodem do siebie partnerzy trzymają się za ręce i przeciągają na swoją stronę.
4..RÓWNOWAGA – Wygibasy z naszej klasy - piosenka dla dzieci, dziecięce hity!
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
🧘♀️5.Zabawa wyciszająca
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych – scenariusz zajęć dla dzieci 5/6 letnich
TEMAT: ZABAWY GRAFOMOTORYCZNE
CEL OGÓLNY:
· Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
· Rozwijanie umiejętności, którą dziecko może wykorzystać do spędzania wolnego czasu.
· Rozwijanie umiejętności naśladowania i kreatywności.
· Rozwinięcie umiejętności powtarzania sekwencji wzorów.
· Przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
· Przygotowanie do nauki pisania
Pomoce: wydrukowane karty pracy, ołówek, pisaki, kredki ołówkowe, duże kartki papieru, farby, pędzel ( najlepiej duży)
Przebieg zajęcia:
Drodzy rodzice!
Podajemy Państwu propozycje zabaw paluszkowych do rozruszania palców i dłoni dziecka oraz zabawy grafomotoryczne, które pomogą Waszym dzieciom w trudnej nauce pisania. Życzymy dobrej zabawy!
1.”Powitanie paluszków”- Składamy razem swoje dłonie (dotykają się tylko czubki palców). Po każdej sylabie po kolei odrywamy od siebie (zaczynając od kciuka) i z powrotem składamy palce, mówiąc:
Ma-mo, ma-mo!
Co, co, co?
Ja-dą goś-cie!
No to co?
Teraz trzymając pozostałe palce złączone ruszamy tylko serdecznymi,
które się krzyżują - raz po jednej, raz po drugiej stronie i mówimy:
Dzień dobry! Dzień dobry!
Następnie palce, które "się kłaniały" całują się, a my cmokamy
(trzy razy).
I powtarzamy jeszcze raz gesty i słowa:
Dzień
dobry! Dzień dobry!
oraz cmokanie.
2.”Zabawa z piłeczką”- dziecko chwyta piłkę całą dłonią i zaciska na niej dłoń i palce lekko a potem mocno i tak na zmianę; ta sama zabawa z drugą ręką. Zabawa ta ma na celu wzmocnić i uaktywnić palce i dłonie.
3.”Malujemy farbami”- zamalowywanie wybranym kolorem powierzchni dużej kartki(gazety). Utrwalanie różnicowania stron: lewej i prawej. Rodzice , bardzo prosimy o przypomnienie dziecku , że malujemy od lewej strony do prawej; dziecko ma zakryć farbą całą powierzchnię kartki.
4.Podajemy linki do stron, z których można wydrukować dzieciom ciekawe propozycje do pracy grafomotorycznej. Dzieci mogą użyć: ołówka , pisaków lub kredek.
https://www.superkid.pl/zostan-w-domu
http://bystredziecko.pl/grafomotoryka-rysowanie-po-sladzie/
https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/
KOCHANE DZIECI! SWOJE PRACE ZBIERAJCIE DO TECZEK- JAK WRÓCIMY DO PRZEDSZKOLA ZROBIMY RAZEM PIĘKNĄ WYSTAWĘ.
ZABAWY RYTMICZNE NA WESOŁO DLA STARSZAKÓW.
CEL OGÓLNY: uwrażliwianie dziecka na muzykę ,wyrabianie poczucia rytmu, pobudzanie wyobraźni, dawanie dziecku radości poprzez kontakt z bratem, siostrą i rodzicami.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.”Pająk i muchy” Dziecko biega swobodnie po dywanie, naśladując gestami dźwięki muchy. Po usłyszeniu hasła “pająk” dziecko zastyga w bezruchu. Rodzic , który jest “pająkiem” wychodzi na spacer pomiędzy pozostałymi uczestnikami zabawy( jeśli jest jeszcze rodzeństwo). Obserwuje czy żaden z nich się nie porusza. Pierwszy, który nie wytrzyma presji bezruchu zostaje zaprowadzony do “sieci” (wyznaczone miejsce z boku zabawy). Gdy “pająk” odprowadza swoją ofiarę, pozostali uczestnicy z powrotem mają możliwość swobodnego biegania, aż do następnego polowania. Wygrywa ostatnia niezłapana do sieci osoba.
2.Zabawa muzyczno-ruchowa „Disco kids”- „Tańcz, tańcz…”
https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs
https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA
4.Zabawa muzyczna „ Znam kolory”
https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
5.” Kocia gimnastyka” – dzieci bawią się w przeciągającego się kota. W pozycji na czworaka po kolei naciągają wszystkie części ciała: wyginają grzbiet do góry, wyciągają przed siebie ręce, przyginają grzbiet do podłogi, zwijają się w kłębek. Następnie część dzieci staje w różnych miejscach sali, tworząc tunele do przejścia dla kotków. Potem tunele i kotki zmieniają się rolami. Zabawa ta ma na celu rozciągnięcie mięśni różnych partii ciała.